Ik vraag me iets af. Deze week was ik bij de Action en zag daar Zwitsal zonnebrand factor 50 voor kinderen, voor 4,49. Dat is zowat de helft dan bij de DA of Kruidvat. Is deze nu precies hetzelfde, of hoe zit dat? Heb een flesje gekocht maar twijfel toch of dit niet overjarig of zo is? Wat denken jullie hiervan, hoe kan dit en is dit net zo goed en veilig als de duurdere flesjes?
De datum staat er toch ergens op dacht ik? Is gewoon net zo goed hoor, action heeft altijd staan waar ze goedkoop aan kunnen komen. Vaak staat de gebruiksaanwijzing er in het russisch op ofzo, maar dat maakt natuurlijk niet uit
Ik heb het ook van de action hoor! Ze mogen zoiets volgens mij niet eens verkopen als de werking eraf is. De zwitzal is daar veeeeeeeuuuul goedkoper. NOu dan weet ik het wel!
in feite is het zo dat de zonnebrand die eind vorige zomer terug is gestuurd naar de fabrikanten goedkoop worden opgekocht door Zeeman/ Action e.d Houd wel rekening dat je factor met elk jaar -2 minder word. Dus de 50 is in de winkel nu 48. Gewoon wat extra smeren!
Tja factor 48 of 50 vind ik nog niet zo'n groot verschil, de prijs is daarbij wel héél aantrekkelijk! Fijn, ik weet waar ik straks nog even naar toe ga want dit is ook nog eens de allerfijnste zonnebrand tot nu toe die ik gehad heb! Plakt niet, trekt snel in en geen bultjes, wat wil een mens nog meer?!
Oo nee, dat ook niet Marijke! ook de halflege bussen van vorig jaar kan je opmaken. is ook gewoon -2 hoor meis!
Oh mennnn, ik gooi serieus elk jaar alles weg...... En dan koop ik weer alles nieuw! Dat was dit jaar voor het laatst!
kun je gewoon gebruiken is niks mis mee. alleen is ie misschien nog minder lang ""goed'' zoals bij de da ofzo. maar ook al is over datum gewoon een keertje extra smeren.
Toevallig heb ik van de week bij de zonnebrand producten bij de Action staan kijken uit interesse. Ikzelf weet redelijk wat af van zonnebrandproducten omdat ik het zelf verkoop. De flesjes Zwitsal met spf50 die ik heb zien staan, zijn hartstikke oud!! Ze voldoen niet meer aan de huidige wetgeving omtrent UVA/UVB bescherming. Sinds 1 januari 2009 is de regelgeving voor anti-zonnebrandproducten aangepast. Anti-zonnebrandproducten die aan de regelgeving voldoen, krijgen een logo waar UVA in een rondje staat. Producten waar dit logo niet op staat, voldoen dus NIET aan de huidige regelgeving!!! De nieuwe regelgeving bepaalt ook dat de bescherming tegen UVA minstens 1/3 van de bescherming tegen UVB moet zijn. Dus als je een product koopt met factor 50 (en dat houdt in bescherming tegen UVB straling) dan moet de bescherming tegen UVA daar 1/3 van zijn (dus bijna factor 17). UVB stralen zorgen voor verbranding, UVA stralen zorgen voor veroudering. De meeste producten die ik bij de Action heb zien staan, hadden dit logo dus NIET, en is dus eigenlijk oude troep van voor 1 januari 2009. Ik zou het dus niet kopen. Ze voldoen niet meer aan de regelgeving.
Hm,.. oke. Maar als dat zo nieuw is , is dat dan ook ECHT nodig? Aangezien het pas vanaf 2009 in is gesteld. Dus voor 2009 was eigenlijk iedereen verkeerd bezig? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
Hmm ben ook wel benieuwd, want als dat gewoon niet goed is, mogen ze dat dan gewoon als factor 50 verkopen?? Dan word je toch eigenlijk gewoon opgelicht???
Ja precies!! En ik vraag mij dus af, of het dan echt troep is? Ik bedoel het is toch jaaaaren lang gebruikt! Omdat er nu een nieuwe eis aan vast zit, is het ineens niet meer goed?
Al langere tijd zijn ze bezig geweest met het geleidelijk invoeren van dat logo (ik geloof sinds 2006). En waarom dat nu pas is? Steeds meer mensen krijgen huidkanker. In 2000 waren dat 21000 nieuwe gevallen per jaar, in 2015 verwachten ze dat dat op 37000 mensen per jaar uit komt (bron: KWF Kankerbestrijding). Winkels als de action en zeeman verkopen dat soort producten allemaal uit restpartijen. Er staan ook vaak producten waar je het etiket niet van kan lezen omdat het uit een ander land komt. Of dat mag? Geen idee....
@tamale, ik denk dat dat een overweging is die je zelf moet maken. Ik geef liever iets meer uit aan een product waarvan ik zeker weet dat het voldoet, dan waarvan ik niet weet hoe oud het is etc. Huismerken als kruidvat voldoen ook gewoon aan de regelgeving, en zijn over het algemeen iets goedkoper dan de bekendere merken. Het gaat om een product tegen zonnenbrand, het is geen douchegel ofzo
Ik denk dat het best wel wat zal doen, maar dat het gewoon grootste zaak is om niet als een gek in de zon te gaan zitten en rond te gaan lopen. Ikzelf draag eigenlijk altijd lange mouwen etc en mijn dochter blijft nu vanaf het middaguur tot het einde van de middag gewoon binnen met dit weer.
Oke , fijn dat je het hebt uitgelegd! Dan vind ik het inderdaad ook waard om er meer aan uit te geven. Was ook niet bedoeld om je aan te vallen hoor! Maar soms draven ze met bepaalde dingen behoorlijk door qua eisen. Dat je jezelf af vraagt hoe het toch kan dat wij allemaal zijn opgegroeit! Maar ik vind die cijfers van huidkanker echt shokking!!! Ik doe zelf eigenlijk nooit zonnebrand op, omdat ik dacht dat dat alleen tegen erge verbranding was en daar heb ik (bijna) nooit last van. Ga het nu toch wat vaker smeren! ( mijn dochtertje smeer ik overigens ALTIJD in.. )