Dag dames, Nu we toch al ietsje verder in de zwangerschap zijn (hoera!) zijn we al over een aantal practische zaken aan het brainstormen. Éen van die zaken is de vraag of we een babyborrel zullen houden of niet Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben jullie wel of geen babyborrel gehad en waarom wel of niet? Ik hoor het graag!
Bij de eerste wel. Ik had een dramatische bevalling en geen puf voor veel visite. Na 6 weken een babyborrel gegeven. Was wel heel handig maar wel heel druk. Baby in draagdoek en gaan met die banaan Bij de tweede gekozen om gewoon kraamvisite te doen, was ook erg leuk.
Wij doen t bewust wel omdat ik geen zin heb iedere dag visite in te plannen en geen idee heb hoe ik me straks voel. Ook hebben we 2 grote honden waar mensen "bang" voor zijn. Zij horen er gewoon bij en ga ze niet elke keer de tuin in doen etc. Wij doen t een week of 4-6 na de bevalling voor alle familie en vrienden. Ouders en broers/zussen kunnen natuurlijk wel gewoon thuis komen. Mijn schoonfamilie bestaat uit 53 man volgens mij en dat gaat een weken plan worden anders om iedereen langs te laten komen. Nee laat iedereen op de baby borrel/kraamfeest komen en klaar 😉
wij hebben ook een Kraamfeest gehouden bij de 2e. Wij zijn erg gesteld op onze rust thuis en hebben een grote familie. Bij de eerst veel visite gehad en ook pas weken erna hier handen we nu geen zin in! Is ons prima bevallen het Kraamfeest! Degene die echt niet konden komen maken apart een afspraak maar dat waren er maar 2 en vinden we niet erg! Je bent er wel gelijk vanaf! En de directe familie en goede vrienden komen toch wel in de kraamweek!
Nee, als gast is meteen duidelijk dat de ouders er snel vanaf willen zijn. En geen zin hebben om jou over de vloer te krijgen. Een beetje hetzelfde als een trouwreceptie (zonder uitnodiging voor een feest of de plechtigheid). Ook een manier om snel cadeaus te incasseren. En ik ga alleen op kraambezoek als ik de persoon echt goed ken en interesse heb. Naar een feest om een glimp op te vangen van de ouders en baby en verder te kletsen met onbekenden... Ook denken sommige mensen dat echt iedereen die ze een kaartje sturen ook echt komt. In de praktijk sturen ook heel veel mensen gewoon een kaartje of cadeau. Het kost veel meer tijd om een afspraak te maken en daadwerkelijk langs te gaan. En vaak komen grote groepen (zoals collega's of een sportclub) wel met iedereen en partner naar een feest. Maar sturen ze een afvaardiging naar een kraambezoek thuis. Tevens heb je het bezoek thuis toch ook in de hand? Je kunt selectief zijn in wie je een geboortekaartje stuurt. En mensen die elkaar kennen op dezelfde dag plannen. Ook is de belangstelling voor een 2e en volgend kind echt stukken minder dan voor een 1e. De enige uitzondering is voor mij als ouders een eigen bedrijf hebben.
Ik zou het wel willen maar mijn moeders kant en mijn vaders kant van de familie kunnen absoluut niet samen dus dan heb ik de helft van de familie alsnog apart op visite omdat ze niet tegelijk met de ander willen komen. dus wij doen het maar niet.
Wij deden het wel. Dat zorgde er voor dat er meer rust was voor ons als gezin én de drempel was zo lager voor mensen om toch even te komen ipv 'op te zitten'. Maar wij hebben een kennissenkring vanuit de sport die best groot is en toen jong (20-25): zo was het een informele babyborrel die hartstikke gezellig was met een hapje en een drankje.
Wij hebben het wel gedaan en dat is prima bevallen. Alles was goed geregeld. We hadden een tap gehuurd en een grote koelkast met drankjes en aan het begin van de avond hadden we een eenvoudige bbq (feest was van 14:30 tot 19:30 uur). Iedereen heeft het naar zijn zin gehad (tenminste zo leek het) en we hebben met iedereen kunnen praten. Omdat onze zoon zowat het hele feest heeft geslapen hebben de meeste gasten inderdaad maar een glimp van hem opgevangen maar ik was toch niet van plan om hem voor bezoek uit bed te halen dus dat risico liepen ze met een gewone kraamvisite ook. In de kraamweek wilden wij behalve echt naaste familie geen bezoek en daarna alleen heel goede vrienden (en natuurlijk die naaste familie). De rest kwam op het kraamfeest. Ik hoorde te vaak verhalen (en zag het in mijn omgeving ook gebeuren) over oververmoeide moeders die het iedere dag maar weer iedereen naar de zin wilden maken, overprikkelde baby's die van hand tot hand gingen en vaders die maar boodschappen bleven doen. Nee, dank je. Ons feest was superleuk. Bij een eventuele volgende doen we het weer. En cadeaus incasseren? Voor ons was een cadeau echt niet verplicht hoor. Je aanwezigheid en gelukswensen waren ruim voldoende. 😊
Wij hebben het bij de eerste twee niet gedaan en gewoon losse visite gehad. Vond dit ontzettend leuk en heel relaxed. Kon gewoon met iedereen rustig kletsen en vond het geweldig om m'n dochters zo vaak te mogen showen aan iedereen. Bij de derde hebben we wel een borrel gedaan. We wonen in het buitenland nu en vlogen dus over naar Nederland om haar aan iedereen te laten zien. Maar als we iedereen los hadden laten langskomen hadden we 6 maanden in NL moeten blijven. Toen dus een groot feest gegeven met ongeveer 100 man. Alles uitbesteed zodat we alle aandacht hadden voor de gasten. Was ontzettend gezellig, maar vond de persoonlijk visite bij de eerste twee toch leuker.
Wij hebben het bij de eerste gedaan. Maar ik vond het geen succes. Vooral omdat veel mensen het eigenlijk niet zo leuk vonden en dus zeiden dat ze niet konden. Even later belden ze dan alsnog voor een aparte afspraak. Dus op het kraamfeest zaten vooral familie die de baby al lang gezien hadden, heel gezellig maar eigenlijk gewoon een extra feestje. En de avonden aparte visite waren er evengoed. Achteraf had ik die energie liever anders besteed. Bij de tweede hebben we daarom geen kraamfeestje gegeven en dat scheelde voor mij persoonlijk een hoop frustratie...
Ik vind een kraamfeest of borrel helemaal niks. In mijn vriendenkring is het ook gewoon nog ouderwets kraamvisite. Ik zou zelf ook niet komen naar zoiets en een andere afspraak maken. Ik vind veel leuker om 1 op 1 langs te komen, even te kletsen en baby te knuffelen. En ik hoef echt niet in de eerste week op visite. Is denk ook afhankelijk misschien hoeveel mensen je verwacht. Ik heb maar een klein kringetje mensen. En als ik op kraamvisite ga vraag ik meestal of ik ergens nog mee kan helpen in huis, of boodschapje kan doen, oid.
Het ligt denk ik inderdaad ook heel erg aan wat je zelf wilt/fijn vindt en hoe de vriendengroep eruit ziet. Zelf zou ik bijv nooit op kraamvisite gaan omdat ik er zelf een hekel aan had als er visite langskwam die eerste weken: ik wilde lekker in mijn 'coconnetje' blijven en niet 'opzitten'. Ik zou al snel het gevoel hebben teveel te zijn zeg maar. Een babyborrel vind ik daarentegen veel losser. Maar het is hier ook veel normaler, losse bezoekjes zijn voor ouders, broers/zussen zeg maar. Verder komt iedereen op het kraamfeest.
Bij de eerste hebben we geen babyborrel/kraamfeest gehouden. Ik ben bevallen met een keizersnede (spoed), zoon is met 2,5 (met spoed, onverwachts) geopereerd en hij was een huilbaby door medische klachten. Bezoek kwam er tussen door en voelde mij niet goed. "Opzitten" was voor mij ook echt een opgave. Zeker de mensen die het nodig vonden om lang te blijven. Toen hij 2,5 maand ofzo was gingen we eens kijken wie er allemaal nog had gezegd te willen komen. Als we dat alleen in de weekenden zouden doen duurde het tot hij 6 maanden zou zijn. Toen alsnog voor een resterend groepje een kraamfeest gehouden. Hierna zijn we verhuisd en op grote afstand van familie komen te wonen. (2,5 uur enkele reis) Dus bij de 2e vooraf besloten een kraamfeest te houden. Directe familie aangegeven dat ze welkom waren bij ons thuis, maar dat onze wens was dat dit dan niet een langdurig bezoek zou worden. (ivm familie die toen ik uit het ziekenhuis kwam gelijk 5 uur aanwezig was). Dit is ons en de visite heel goed bevallen. Zij hoefden geen uren te reizen om 'eventjes' te kijken en wij zaten niet maanden met visite. Ik vind dat ieder moet doen wat bij zijn eigen gezin past en dat kennissen/vrienden zich daar maar naar moeten aanpassen. Of zij het leuk vinden of niet.