Hallo! Sinds 3 maanden (misschien wel langer) hangt de tong van onze dochter erg vaak naar buiten. Ze doet het wanneer ze haar inspant, maar ook bij ontspanning. Daarnaast speelt ze ook met haar tong. Ze laat hem heen en weer gaan tussen haar lippen! Ze loopt niet achter op ontwikkelingen. Iemand ook ervaringen mee? Ik weet dat het bij de spraakontwikkeling kan horen, maar ze doet het erg vaak! En dan nog iets.. Ze rijdt.. In haar eetstoel of autostoel. Eigenlijk doet ze dat ook al vrij lang. Ik heb het idee dat ze het "lekker" vind. Ik vind dat geen probleem dat ze het doet, alleen is dat in groot gezelschap een beetje ongemakkelijk! Wij dachten eerst dat ze het doet omdat ze het niet fijn vind om vast gezet te worden, maar dan zou je zeggen dat ze ook erbij zou huilen. Is ze er niet een beetje vroeg bij? Ben benieuwd naar jullie reacties
Wat bedoel je met rijden? Soort van hoppen in de stoel? Ik ken eigenlijk vooral kindjes die dat doen... En tong uitsteken etc klinkt niet vreemd vind ik.
Niet echt hoppen, meer beentjes strekken en rijden op d'r plek. Wanneer ze dat doet pakt ze ook vaak de voorkant van het blad vast. We moeten over 3 weken naar het consultatie bureau dan kunnen we dit ook even bespreken.
Mijn man geneert zich een beetje en doet dan zijn hand onder haar voetjes zodat ze het niet kan doen. Ik vind dat dan weer niet kunnen, omdat het bij de ontwikkeling in hoort.. En wat maakt mij het uit wat een ander daar van denkt. In groot gezelschap prima als hij dit doet
En zo tikt hij ook de tong aan als ze hem naar buiten heeft hangen. Dit doet hij overigens niet altijd.
Hij wil haar iets afleren, wat volgens mij bij haar ontwikkeling hoort.. Vind dat niet kunnen.. Grr.. Mannen 😂 (voor de rest is hij heel lief hoor)
Hoe oud is je dochter? In het 'Oei, ik groei' boek heb ik ergens gelezen dat het op een bepaalde leeftijd heel normaal is dat kindjes gaan grijpen/voelen (etc) naar hun geslachtsdelen. Dit is heel normaal. Ze ontdekken dit. Kleuters doen het ook en dit is ter ontspanning. Ook heel normaal hoor
Mijn dochter is 11 maanden! Ik dacht dat ze bij 1,5 jaar ongeveer dit soort ontdekkingen doen.. Maar er staat officieel dus niet echt een leeftijd voor? Nah ja, prima hoor. Nu manlief nog overtuigen😉
mijn zoontje van nu 14 maanden begon met 1 jaar aan zijn piemeltje te trekken en frummelen. Denk dat het een fase van ontdekkern is
Ik denk dat wanneer je er aandacht aan geeft, het alleen maar vaker voor gaat komen. Sommige kinderen doen dat met hun tong volgens mij gewoon veel meer dan anderen. Die van mij zit nu (lekker nu het zo koud is en schraal wordt), met z'n tong telkens over z'n kin te gaan.