Even jullie mening gevraagd...wij wonen in een nieuwbouwhuurhuis. Huis is nu bijna drie jaar oud en in principe wonen we hier goed, huis is groot genoeg voor ons, winkels op loopafstand, school schuin tegenover ons, familie op loopafstand..allemaal voordelen dus. Maarrr, nu hebben we ons oog laten vallen op een huis een paar dorpen verderop, dit is een koopwoning wat al een jaar te koop staat, het huis was eers net boven budget maar ze zijn al twee keer gezakt en nu ligt het dus wel binnen bereik! We hebben allebei een baan met vast contract. Het huis staat ook op loopafstand van de winkels..wat verder weg van familie (20minuten autorijden) school in de buurt moet ik nog even bekijken. Hoe verstandig is het om in deze tijd een huis te kopen, ivm hypotheekrenteafttek die ze willen stoppen enzo?
Het huis waar we nu in wonen staat in een vinexwijk...zo'n " dertien in een dozijn" huis en het huis die ik al honderd keer heb gezien op funda is echt zo'n leuk zaans huisje idee!
Wat betreft de Hypotheekrenteaftrek Daar gaat zeker iets aan veranderen. Maar dat moet je niet zien als meteen maar langzaam...meer in jaren. Wij gaan wel weer kopen nu. Ook in onzekere tijden. Maar als je dat andere huis zou kopen...dan moet die van jullie ook nog worden verkocht. En ik denk dat je daar weleens jezelf mee in de vingers kunt snijden. Geen idee hoe lang een huis nu te koop kan staan. Kan maanden zijn maar ik heb ze ook wel gezien die nu dik 3 jaar te koop staan.
We zitten nu in een huurwoning en dat is een maand opzegtermijn dus dat is wel in ons voordeel. We gaan donderdag kijken of het net zo leuk is als op de foto's. Zijn er nog zaken waar ik extra goed op moet letten? Of eeh ik...ik bedoel mijn vriend want als ik daar rondloop ben ik vast al bezig met inrichten haha
Het staat gewoon in het topic, ha ha helemaal overheen gelezen...pffff ( moe...) o het stond er niet Nou ja...laat maar. lekker wazig
Je moet een huis kopen zonder te rekenen op die aftrek. Uiteindelijk zal dat toch stop gezet worden als je het dan niet meer kan betalen is toch een probleem.
Je hebt nu een huurhuis dus dat is in principe het probleem niet. Maar als het huis eerst boven jullie budget was en nu doordat ze gezakt zijn wel haalbaar. Dat betekend dat je qua hypotheek tot de max komt te zitten en of dat in deze situatie handig is..... Dat denk ik niet. Een huis (zeker een oud huisje) kost veel geld aan onderhoud. Daarnaast heb je met een koophuis ook extra verzekeringen nodig. Ook zou je moeten bedenken dat je, mocht de hypotheekrente in het ergste geval helemaal afgeschaft worden, dat je het dan nog wel zou kunnen betalen. Maar als dit echt jullie droomhuis is, is het het uitrekenen waard!
Aan de andere kant kan deze regeling niet stopgezet worden zonder dat de huizenmarkt helemaal onderuit gaat. Als er mee gestopt wordt zal dit altijd gefaseerd gedaan worden en niet van de ene op andere dag. Doen ze dat wel dan gaat de helft van alle woningbezitters over de kop. Ik zou genieten van je luxe positie en in alle rust onderhandelen mocht het huis net zo leuk zijn in het echt. Jullie zitten in de beste positie om nu te kopen. Zeker als een huis al langer te koop staat valt er als koper een heleboel te onderhandelen.
Nee maargoed een huis afbetalen doe je ook niet in een paar jaar.. Als jij die aftrek nodig hebt om rond te kunnen komen zou ik het niet doen omdat je uiteindelijk dan toch een probleem krijgt..
Je zit op zich in een goede positie. Ze hebben vaak graag mensen die uit een huurhuis komen omdat die niet met de ellende van het verkopen van een huis zitten. Het huis staat al even te koop, verkopen gaat nu niet zo makkelijk en jullie zitten in een flexibele positie. Heel erg goed onderhandelen dus !! Hebben wij 2 jaar geleden ook gedaan en uiteindelijk minder betaald dan dat het huis waard is volgens de taxatie. Zorg ervoor dat de maandlasten goed te doen zijn, dus dat je niet meteen in de problemen komt als er iets een beetje tegen zit. wij betalen niet veel meer dan we voor ons appartement deden maar die huur was ook belachelijk duur. Doe dan te voren wel een bouwtechnische keuring doen.
Bedankt voor jullie reacties! Sem ligt op bed dus ik heb even tijd om te forummen Het bedrag waar het huis te koop voor stond vonden wij te hoog, we willen maar tot een bepaald bedrag gaan en niet aan de max zitten van wat we kunnen lenen. als een van ons zijn baan kwijtraakt dan zit je. Het was dus niet zo dat we met de oude prijs het huis niet zouden kunnen betalen maar dan zaten we over onze eigen max heen van wat we uit willen geven zeg maar Nu is ie al 2x verlaagd in prijs en hebben we besloten om te gaan kijken of ie in het echt net zo leuk is als op de foto! Voordelen van onze huurwoning nu zijn: Is nieuw dus amper onderhoud Meeste onderhoud wordt gedaan door de woningbouw School schuin tegenover ons Niet al te ver van ons werk Nadelen van de huurwoning: Vrij kleine tuin Het wordt nooit "eigen" Het is echt zo'n dertien in een dozijn huis in een vinexwijk Voordelen van de koopwoning die we op het oog hebben: Zaans huis idee Grote tuin, meer ruimte voor de honden, poes, kippen en konijn. Nadelen: Onderhoud is voor jezelf...houten buitenkant (moeten dus even heel goed kijken hoe het eruit ziet!) Extra verzekeringen? (moet ik nog uitzoeken) We hebben al op internet rond gestruind wat we aan hypotheek kwijt zullen zijn en dat ligt netto net iets hoger dan wat we nu aan huur betalen. Bruto betaal je dan een paar honderd euro meer. Deze teruggave stoppen ze niet in een keer heb ik gelezen maar dat gaat gefaseerd en ook niet eens helemaal als ik goed begrijp. Ik moet me er nog eens goed in verdiepen en informeren bij iemand die er verstand van heeft. We gaan dinsdag al kijken ipv donderdag Zitten nu echt nog in de aftastfase, wat vinden we leuk, wat zoeken we precies enz enz Mijn vriend heeft altijd op de veluwe gewoond en het liefst gaat ie daar weer naar toe maar dat wil ik niet Dus we zoeken nu naar een goede middenweg haha Niet in een vinexwijk maar een leuk vrijstaand huis(je) met wel winkels in de buurt maar ook genoeg groen om je heen en niet al te ver van het werk. Stel dat dit wat zou worden dan hebben we allebei zo'n twintig minuten langer reistijd dus dat valt op zich mee! Heel verhaal geworden maar ben erg enthousiast hahaha Als jullie nog tips hebben waar ik dinsdag op moet letten: let me know!
Als jullie het kunnen opbrengen ook zonder de HRA zou ik het zeker in overweging nemen en dus een bezoekje brengen aan dat huis..
De hypotheekrente aftrek afschaffing was toch alleen voor huizen boven de 350.000 ? Tenminste, daar staat me iets van bij Ik weet het alleen niet zeker. Ik zou daar zeker even induiken. Verder zou ik zeker een bouwtechnische keuring laten doen, hebben wij ook gedaan en daar kwamen toch wel wat zaken uit die we mee hebben genomen in de onderhandelingen.
Als hypotheekrente-aftrek aangepakt wordt, dan zul je daar in een huis beneden de 350.000 ws sowieso niks tot weinig van gaan merken, omdat dan eerst de duurste groep gebruikers aangepakt gaat worden, mag ik verwachten. Hypotheekrente-aftrek kost de staat momenteel 18 miljard per jaar. 9 miljard daarvan wordt gebruikt door 10% van de mensen die hypotheekrente-aftrek hebben, (en dus in heeeeele dure huizen wonen en/of heeeeeeel veel geld verdienen en om die reden ook veel terug krijgen). Dus voor je als normale, modale gebruiker aan de beurt bent.... Ik zeg dus doen, want de prijzen zijn laag. Die zullen overigens ook nog wel verder gaan zakken, is de algemene verwachting.
Je moet niet alleen opletten of het huis goed onderhouden is, ook voor wat betreft de houten buitenkant. Maar vooral wat het gaat kosten om het te onderhouden. Ons huis is deels van hout aan de buitenkant en het wordt aangeraden dit om de 5 jaar te verven. Buiten dat het een hoop werk is, kost dat ook een hoop geld. Dit moet je dus wel mee in overweging nemen. Buiten de extra verzekering die ik eerder noemde moet je ook denken aan de extra gemeentebelastingen die je moet gaan betalen en belasting over de waarde van je huis. Het is leuk dat hier genoemd wordt dat als je huis onder de 350.000 waard is je niks zal merken van de hypotheekrenteaftrek. Maar de regering weet zelf niet eens hoe ze het willen gaan vormgeven. Ze zullen het echt niet alleen van de duurdere huizen af gaan houden. Zolang er nog niks definitief is zou ik berekenen of je het zonder de aftrek ook kan betalen. Want als ze het nu niet (deels) afschaffen, wil niet zeggen of het in de toekomst ook niet zo zal zijn. Wij zijn zelf van een groot, oud huis verhuisd naar een nieuwbouwwijk. Ik mis de sfeer van het oude huis wel maar er was altijd wel iets dat opgeknapt moest worden. Er ging een hoop geld en tijd in dat huis zitten. Nu we hier zitten hebben we zo veel meer rust! Over de lagere energierekening niet eens gesproken....