Zou jij je redden zonder moderne technologie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Muisje2016, 23 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Was hier laatst met een vriendin over aan het filosoferen:

Stel dat door een of andere grote ramp/oorlog/weet ik veel, alle moderne technologie onbruikbaar wordt en we als maatschappij teruggaan naar een ruileconomie. Hoe zou je je dan redden? Heb je dan nog iets aan je huidige werk/opleiding? Welke skills zouden van pas komen?

Ik vind het wel een fijn idee dat ik mijn werk als verloskundige en lactatiekundige altijd en overal kan uitvoeren, geen computer bij nodig!

Verder kan ik breien en naaien (oké, zonder elektrische naaimachine een stuk trager, maar ik kan kleding voor ons maken.) Ik kan brood bakken, jam maken en zeep maken. Denk dat ik aardig wat vaardigheden bezit waar ik ons gezin mee zou kunnen onderhouden.

Mijn man zou het heel wat lastiger hebben, als neuroradioloog kan ie praktisch niks zonder MRI :roflmao:

Paardenbloem vindt dit leuk.
  2. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.219
    6.893
    113
    Vrouw
    Hmm, leuk. Ik kan paardrijden, en ben opgeleid als dierenarts assistente. Dus dat zal wel handig zijn soms, basis medische kennis.. of weten hoe je iets snel en zo pijnloos mogelijk kan omleggen :roflmao:
    Qua naaien of breien kom ik niet ver. Kan wel redelijk bakken, verbouwen.

Hmm.. ik ben nog niet zo zeker van mn zaak. Mijn vriend heeft niks aan zn beroep, maar is wel superhandig dus dat is mooi meegenomen :p

Muisje2016 vindt dit leuk.
  3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik ga dan wel breien en lees alle kinderen voor :D

Paardenbloem en Muisje2016 vinden dit leuk.
  4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    #4 Berte, 23 jun 2023
    Laatst bewerkt: 23 jun 2023
    Dan zouden wij zwaar in de problemen zitten :roflmao:.

We zijn opgeleid in en werken allebei in de ICT.

En daarbij, onze Nederlandse voedselvoorziening is hoogtechnologisch. Of de Nederlandse landbouw Nederland dan van voldoende voedsel kan voorzien is een vraag die in die situatie heel snel te beantwoorden zou zijn: nee.

Dus nee, wij als gezin zouden dan zwaar in de problemen zitten.

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Mn werk in de IT kan ik wel vergeten maar ik red me verder wel. Genoeg kampementen gedraaid om met weinig veel te kunnen en ook als t op survival aan moet komen durf ik t wel aan.

6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik ben leerkracht, ik denk dat ik dan ook wel aan de slag kan :o: Ik ben creatief en hou van tuinieren (zaden verzamelen, moestuinieren, planten stekken etc). Iets wat vast ook wel van pas komt.

Mijn man is handig, kan goed koken op een vuurtje, en houdt van bakken (mbv een oven, maar hij redt zich vast ook wel met een diy bakstenen 'oven'). En hij kijkt graag naar survival programma's, dus ik hoop dat hij daar voldoende van opgesteekt :roflmao:

Child en Muisje2016 vinden dit leuk.
  7. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Ik werk in de zorg, dus dat komt wel goed.
    Zolang we niet ver weg hoeven komen we wellicht een heel eind. Met een ouderwetse wegenkaart kom ik echt nergens. Ik en m'n navigatie zijn beste maatjes!

8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.719
    113
    Ik ben ook leerkracht, maar zou ook makkelijk kinderen kunnen gaan opvangen oid. Dus ik denk dat ik me nog wel nuttig kan maken.
    Genoeg om te ruilen hier in huis, maar of andeen dat dan willen hebben… :roflmao:

Vulpen en Muisje2016 vinden dit leuk.
  9. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Ik hoop dat dit nooit gebeurt :roflmao::roflmao:.
    We zullen ons gerust wel redden, zijn innovatief en kunnen ons snel aanpassen. Maar het zal wel primitief worden denk ik.

duitshollandsmeisje en Muisje2016 vinden dit leuk.
  10. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.144
    9.744
    113
    Vrouw
    Zou het heerlijk vinden.

In denk heel snel in oplossingen en ben handig. Zou assistentie kunnen geven bij zieken.

Chillin en Muisje2016 vinden dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn werk heeft geen enkele moderne technologie nodig, dus dat gaat prima.
    Mijn man zijn werk bestaat dan niet meer, dus die kan mooi huisvader worden:roflmao:

Paardenbloem, citroenrasp en Muisje2016 vinden dit leuk.
  12. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik kan alleen maar sjaals breien en nog scheef ook :roflmao: en in 1 kleur van 1 bol wol :roflmao:

Ik vermoord de planten dus ik heb de supermarkt nodig

Mijn man is handig dus die kan wel diensten aanbieden voor voedsel ofzo :p

Ik heb primitief gekampeerd en vond dat pure hel. Ik zat in de brandnetels in de nacht omdat ik moest plassen. Dus geef mij aub wat luxe :roflmao:

Muisje2016 en Kat1981 vinden dit leuk.
  13. TotalBella

Die diensten kan je vast zelf ook wel aanbieden :roflmao::roflmao::roflmao:;)

14. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Na 3 kinderen geven ze daar wel geld toe voor om er niet aan te hoeven zitten denk ik :roflmao::roflmao::roflmao:

15. TotalBella

:roflmao::roflmao::roflmao:

16. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Oh wat een leuke vraag.

Ik heb jarenlang als begeleider gewerkt in een openluchtmuseum over de Prehistorie en Middeleeuwen en heb meerdere malen meegedaan met experimenten daarin.

Ik kan:
    Smeden
    Boogschieten
    Vuur maken met slechts een vuursteen, slagijzer en tondel
    Fuiken maken en vissen
    Jagen, en vallen maken
    Diverse ovens bouwen van leem en gebruiken voor bronsgieten/tingieten of brood bakken
    Leer looien
    Ik weet heel goed in de natuur wat wel en niet eetbaar is, of welke nuttige eigenschappen planten hebben

Stuur maar een rooksignaal, dan kom ik wel helpen. Ik ben een kluns in dingen als kleding maken, wol spinnen en dat soort dingen, dus we komen er vast samen wel uit:D

17. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Aan mij heb je niet veel in zo’n geval. Ik ben belastingadviseur dus nogal nutteloos in een post-apocalyptische wereld. Breien en naaien kan ik ook al niet. Over moestuinieren liggen hier stapels boeken, dus dat zal wel lukken.

Mijn man is wat nuttiger: weet veel van de natuur, is handig en sterk en leraar dus die kan ook nog een beetje aangepast zijn werk doen.

18. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik ga hartstikke dood.

duitshollandsmeisje, NiVa0230, Sado en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Oh dan zouden we een goed team zijn!

Werken in een openluchtmuseum en al die dingen leren en laten zien lijkt me zo gaaf! Hier niet ver vandaan zit zo'n museum en bij een bezoekje laatst lagen er flyers dat ze nog mensen zochten. Ik zei tegen mijn man: dat zou ik echt graag doen als later de kinderen de deur uit zijn en ik tijd over heb!

Chillin vindt dit leuk.
  20. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113

Deel Deze Pagina