Zuigeling kwijt na zware bevalling

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Dahlia, 6 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

ZUTPHEN - Ze zijn nog steeds in shock. Jeugdzorg nam een echtpaar in Zutphen hun pasgeboren baby af. Het jongetje had een gebroken sleutelbeen.
    Hij zou het slachtoffer zijn van ernstige mishandeling. Vader en moeder belandden drie dagen in een cel. Uiteindelijk is de uithuisplaatsing na veertien dagen opgeheven. De verwonding is vrijwel zeker het gevolg van een zware bevalling.

Advocaat Ron Heutink uit Apeldoorn spreekt van een dramatische vergissing. "Dit had zo niet mogen gebeuren. Er had meer onderzoek moeten plaatsvinden voordat werd besloten het kind halsoverkop bij de ouders weg te halen. Ze hebben hun kind terug maar zijn er nog helemaal stuk van. Dit heeft een geweldige impact, niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk."

De advocaat doet het woord. De ouders willen anoniem blijven. "Bureau Jeugdzorg is meteen uitgegaan van het slechtste scenario. Ze hebben niet eens met de ouders gepraat maar meteen besloten de baby weg te halen."

Bureau Jeugdzorg Gelderland zegt in een reactie geen andere keuze te hebben gehad. "Als er sterke aanwijzingen zijn dat een pasgeboren baby in de thuissituatie letsel heeft opgelopen, moet Bureau Jeugdzorg kiezen voor de veiligheid van een kind. We maken daarbij een zorgvuldige afweging."

Welke overwegingen in dit gezin een doorslaggevende rol hebben gespeeld, wil jeugdzorg uit privacyoverwegingen niet in het openbaar benoemen.

De baby wordt geboren op 4 februari, in het ziekenhuis. Op 13 februari constateert een verloskundige samen met de moeder een bult op de schouder van het kindje. In het ziekenhuis blijkt dat een sleutelbeen is gebroken. Volgens de kinderarts lijkt het te gaan om een verse breuk, onder meer omdat er geen herstelweefsel is te zien. Bovendien is de breuk volgens de artsen zodanig dat deze niet spontaan kan zijn ontstaan.

De Raad voor de Kinderbescherming wordt ingeschakeld. Deze instantie vermoedt mishandeling en wil niet dat het kind terugkeert naar huis vanwege 'onmiddellijk en ernstig gevaar'. Via een spoedprocedure wordt een uithuisplaatsing aangevraagd en verkregen. De politie arresteert beide ouders.

Even navraag doen, had volgens advocaat Heutink veel ellende kunnen voorkomen. " Het gebeurt namelijk best vaak dat baby's bij de bevalling hun sleutelbeen breken, zeker als het gaat om zware baby's en relatief kleine moeders, zoals in dit geval." De ouders zeggen van meet af aan dat ze hun kind niet hebben mishandeld en geen verklaring hebben voor het letsel. Ze krijgen hulp van officier van justitie Tromp in Zutphen. Zij doet op aandrang van de GGD, die twijfelt, navraag bij het Nederlands Forensisch Instituut. Het NFI sluit niet uit dat een sleutelbeenbreuk die - zonder herstelweefsel - zichtbaar is na negen dagen niet (ook) veroorzaakt kan zijn door de bevalling'. Die reactie staat zo haaks op eerdere beweringen van artsen in Zutphen, dat Tromp terstond gelast dat de verdachten in vrijheid moeten worden gesteld.

Deze week heeft de rechtbank in Zutphen de voorlopige uithuisplaatsing opgeheven en een verzoek voor definitieve uithuisplaatsing afgewezen. De baby blijft onder toezicht van jeugdzorg en de ouders formeel nog verdachten.

Bron: Zuigeling kwijt na zware bevalling - Zutphen - Zutphen - Regio - Stentor

Verschrikkelijk! Ik ben benieuwd hoe ze dit goedmaken met de ouders.

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

3. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Jeetje! Dit wens je echt niemand toe zeg!!

4. Seth

Seth Niet meer actief

ooooooooooooohhhhhh wat erg....
    voor ouders en kindje........!!!!

en het ergste.... kindjes waarvan onderhand zwart op wit staat dat ze mishandeld worden, plaatsen ze niet uit huis...

5. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    nou, idd..

6. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Jeetje zeg. vindt het niet normaal. ze konden toch het kindje mee nemen. dan meteen na vraag gaan doen bij het ziekenhuisje waar het geboren is en de verloskunidige en dan hadden ze het al geweeten. daar hoeft toch geen week over heen te gaan en en ook geen cel

7. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    wat een nachtmerrie voor die ouders!
    echt belachelijk dat dit hier kan in nl.

en idd kinderen/baby's waar wel bewezen is dat het thuis helemaal niet goed gaat, die blijven wel thuis wonen!

8. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

OMG! Dit is echt erg!
    Het zal je maar gebeuren, je hebt een zware bevalling gehad, je kleintje heeft daardoor zijn sleutelbeentje gebroken. Wat al heel erg is. En dan wordt je nog beschuldigd van kindermishandeling ook :$!

Ken vanuit mijn werk genoeg gezinnen waar het AMK regelmatig komt, en daar gebeurt vrij weinig. En dan bij deze situatie gaan ze ineens heel drastisch handelen, heel dubbel.

9. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Diep triest!!!!!
    Ik zou als ouders zijnde een flinke schadevergoeding eisen! Dit is toch niet normaal meer? :O
    En idd zoals sommige al zeggen: bij die echte mishandelingen duurt het soms maaannnddeeeenn voordat er iets gebeurd en hier wordt meteen actie ondernomen!!

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Echt heel erg.

Ik zou het er ook zeker niet bij laten zitten als ik de ouders was.

En ze zijn formeel ook nog verdachten. Belachelijk.

Bureau Jeugdzorg heeft het toch wel erg vaak bij het verkeerde eind.

11. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    amen!!!

12. :$:$:$:$:$

13. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

bahbah.. wat heeft dit wel niet voor gevolgen.. de ouders en hun pas geboren babytje 2 weken uit elkaar. !!
    die 2 weken zijn toch zoooo belangrijk voor hun allemaal..
    echt niet normaal meer wat hier zomaar kan

14. spinner

spinner Actief lid

7 mrt 2009
    152
    0
    16
    Ik wordt een beetje moe van dat Bureau Jeugdzorg doet alles verkeerd verhaal. Als iedereen het artikel goed leest, kan je zien dat de Raad voor de kinderbescherming vond dat de baby uithuis moest worden geplaatst en dat de kinderrechter hier opdracht voor heeft gegeven Als dit gebeurd, betekend het dat bureau jeugdzorg de opdracht krijgt om het kind daadwerkelijk op te halen.... die hebben dan er zelf geen keus in gemaakt.

Neemt niet weg dat het voor de ouders en het kindje erg, erg, naar is...

15. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

'Weinig kennis kindermishandeling' - RTL Nieuws.nl

'Weinig kennis kindermishandeling'

Onderzoekers die moeten bepalen of een kind mishandeld is, slaan in de helft van de gevallen de plank mis. Ze ontdekken het niet of er is helemaal geen sprake van mishandeling terwijl de deskundigen dat wel dachten.
    'WEINIG KENNIS KINDERMISHANDELING'
    [​IMG]Foto

Dat zegt een arts van het Nederlands Forensisch Instituut in het programma Argos. Volgens hem hebben kinderartsen en andere deskundigen niet voldoende kennis om mishandeling van kinderen te beoordelen.
    Per jaar worden naar schatting 20.000 kinderen mishandeld. 5000 worden seksueel misbruikt.

Dit las ik op rtl tekst. Klopt dan in het artikel van ts wel weer.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja, ik eigenlijk ook wel en volgens mij reageren zij in eerste instantie op vermoedens van artsen, die stellen tenslotte de diagnose en geven aan, dat ze denken dat het onwaarschijnlijk is, dat het van de bevalling is:

In het ziekenhuis blijkt dat een sleutelbeen is gebroken. Volgens de kinderarts lijkt het te gaan om een verse breuk, onder meer omdat er geen herstelweefsel is te zien. Bovendien is de breuk volgens de artsen zodanig dat deze niet spontaan kan zijn ontstaan.

Ik zou in dit geval ook wel benieuwd zijn naar het verhaal van de kraamverzorgende en de verloskundige, die het gezin dus ook meemaken, met name de kraam.
    En tja, wat áls het nu wel om mishandeling draait? Ik weet wel, het is vreselijk wat ze nu meemaken als ze onschuldig zijn, maar als een paar maanden later blijkt, dat er wel meer gespeeld heeft, dan heeft jeugdzorg het nog steeds gedaan...
    Blijft wel, dat ik vind dat het op dat moment zinloos was, om de ouders 3 dagen in de cel te laten verblijven, zeker als pas bevallen ouders!

17. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Ik heb het met open mond zitten lezen.Dit is gewoon verschrikkelijk voor de ouders, hopelijk gaan ze nog wel eventuele stappen ondernemen.

18. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Nu blijkt dat ze onschuldig zijn wel.

Maar als ze schuldig waren en dus bewust het sleutelbeentje van de baby gebroken hebben, mogen ze ze van mij opsluiten. Net bevallen of niet!

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113

Helaas werkt ook het bureau jeugdzorg erg slecht. daar kun je niet omheen.

20. spinner

spinner Actief lid

7 mrt 2009
    152
    0
    16

Als je inderdaad de media blind vertrouwd, niet nee...

Deel Deze Pagina