Bang voor andere kindjes

Discussion in 'Baby en dreumes' started by HappyRabbits, Jul 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Onze dreumes van ruim anderhalf is sinds en paar weken ineens wat bangig voor andere kindjes. Op het kdv hebben ze dit opgemerkt. Hij wil weer graag in de box als het druk is op de groep, wil zich dan afzonderen. De juffen gaan daar niet altijd in mee en proberen hem te betrekken in het spel. Maar zodra een ander kindje te dichtbij komt of als een speelgoedje wordt afgepakt, dan lijkt het alsof hij zich bedreigd voelt en trekt hij zich terug of gaat huilen. Afgelopen week stond er een onbekende leidster en ook die kwam er mee, dat ze hem even in de box had gezet omdat hij daar naar wees en erin wilde. Zou dit een fase zijn? Hij is enig kind en eigenlijk heeft hij alleen op het kdv te maken met andere kindjes. Er zijn in zijn groep slechts een paar kindjes ouder dan hij, maar zelfs jongere kindjes vindt hij soms bedreigend. En het zijn allemaal bekenden voor hem. Over het algemeen is de kleine man niet heel teruggetrokken of verlegen, wel kijkt hij vaak eerst even de kat uit de boom, logisch ;). Thuis heeft hij soms ook even van die terugtrek momentjes, dan gaat hij in een hoekje zitten met een boekje, heel lief, om daarna weer vol hij het spel te gaan. Herkent iemand dit? Tips?

2. februari2012

februari2012 Bekend lid

Oct 31, 2012
    689
    394
    63
    Mijn zoontje had dit ook! Hij was toen ook enig kind en hoewel hij regelmatig met andere kinderen in contact kwam (familie en vrienden met kinderen) werd hij een tijd lang erg bang voor ze. Ik heb er weinig aan gedaan, niet pushen, alleen heb ik steeds gezegd dat die kindjes niets deden, dat ze alleen maar wilden spelen met hem. Panisch werd ie soms van andere kinderen! Het heeft bij hem best een poos geduurd, denk iets van 8/9 maanden. Van het ene op het andere moment was hij ineens niet meer bang! In de supermarkt liep hij zomaar ineens naar andere kinderen toe. Ik wist niet wat ik zag! En sinds die tijd is hij niet meer bang voor andere kinderen. 't Was dus een fase.

3. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Is er toevallig een nieuwe juf, of heeft hij griepje gehad ofzo?
    Dl heeft dat ook wel eens, maar hier heeft het te maken met hoe ze zich voelt en met de lokatie. Bekend terrein , of heel leuk zoals Artis, of uit eten in een restaurant, daar is ze eigenlijk altijd heel vrij. Zoekt ze zelf actief contact met kinderen (praten en lachen enzo).
    Als ze slecht geslapen heeft of we zijn in een minder leuke zandbak ergens dan plakt ze soms alleen maar aan mij vast.

4. HappyRabbits

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Wel net vijfde of zesde ziekte gehad, rond die tijd is het inderdaad begonnen...:cool:. Verder geen veranderingen.

Ik push ook inderdaad niet, maar ik vind het wel goed van het kdv dat ze niet altijd toegeven aan zijn wens om in de box te gaan. Ben ook wel een beetje bezorgd voor de peutergroep, maar dat is pas over een paar maanden en ik weet het; ontwikkelingen kunnen heel snel gaan... Maar ja ;)

5. HappyRabbits

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Voor niemand herkenbaar verder :(

6. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

Apr 22, 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet helemaal herkenbaar, maar ik heb wel een heel prikkelgevoelige dochter die zichzelf ook vaak afzondert als ze teveel prikkels heeft. Ze krijgt ook sensorische integratie therapie en daar is besproken dat dit 'zichzelf afzonderen' juist goed is. Hiermee geven ze zelf aan dat ze even rust nodig hebben. Ik denk dat het goed is als het kdv hierin meegaat en hem dan gewoon even in de box zetten of hem zijn rust gunnen. Hem forceren om dan toch mee te doen, lijkt me niet goed.

7. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

Dec 3, 2010
    1,061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier ook herkenbaar, mijn zoontje is nu 3 jaar en 4 maanden. Ook enig kind, maar daar ligt het niet aan.

Hij is gewoon gevoelig en angstig met erg veel dingen. Hij doet dingen pas als hij er zelf vertrouwen in heeft. Het heeft bijvoorbeeld 11 maanden geduurd tussen lopen naast de bank en loslopen. Toen hij eenmaal de eerste stappen los zette, is hij niet meer gevallen en liep hij binnen een minuut ook achteruit en opzij:(.

Op de peuterspeelzaal wordt hij eindelijk ondeugend, maar andere kindjes zijn nog steeds spannend. Met volwassenen gaat hij prima om, zo ook met kindjes vanaf 6 jaar. Hij is dus niet mensenschuw, maar baby's en kleine kindjes zijn levensgevaarlijk.

Hou het goed in de gaten, mijn zoontjes gebrek aan weerbaarheid begint nu echt wel een probleem te worden. Hij heeft nog 7 maanden, maar de juf die hem begeleidt (vve kindje) heeft nog geen vertrouwen dat hij tegen die tijd klaar is voor de basisschool en denkt dat hij gaat verzuipen. In oktober gaan we eens uitgebreid zitten, volgens mij ook met de wijkverpleegkundige, om te kijken wat zijn vervolgtraject is en hoe we zijn weerbaarheid eventueel kunnen vergroten. Als een kindje wat van hem afpakt, vind hij dat erg lastig. Omgekeerd, hij pakt ook nooit wat af.

Ik begrijp dat dit geen leuk verhaal is voor TS, maar kijk er maar goed naar. Ik zou dus wel willen dat mijn kindje zich terug kan trekken in een box, zolang hij/zij geen 8 uur in een box gaat zitten:cool:. Als dat is, wat een veilig gevoel geeft, is het prima toch?

8. HappyRabbits

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Bedankt voor jullie reacties! We houden het zeker in de gaten hoor. Hij was als baby ook heel prikkelgevoelig, heeft ingebakerd geslapen en had altijd wat meer tijd nodig om bij te komen van drukte. Dat is later helemaal bijgetrokken en ook de leidsters vonden dat hij niet anders reageerde dan andere kindjes in de groep.
    Nu lijkt het dus weer opnieuw alsof hij niet tegen de drukte kan. We moeten dus even afwachten of het inderdaad een fase is (hij is ook niet lekker geweest) of dat het iets is dat toch bij hem hoort. Ik sprak erover met een andere moeder en die vertelde dat haar kleuterdochter ook heel "bescheiden" is en moeilijk voor zichzelf kan opkomen. Ook zij zondert zich vaker af dan andere kindjes. Haar jongste heeft daar dan weer helemaal geen last van.
    Hij mag gewoon in de box als hij dat wil, ze willen alleen voorkomen dat hij dit als "gewoon" gaat zien en niks anders meer wil. Dus inderdaad niet de hele dag in de box. Er zitten veel kleinere kindjes op de groep, maar daar zitten wel een paar doerakken bij. Lijkt alsof hij gewoon niet goed weet hoe hiermee om te gaan...
    Tja, het ene kind mept meteen van zich af wat ook weer niet goed is, de andere trekt zich terug. We zijn allemaal anders, lastig hoor! ;)

9. HappyRabbits

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Ook herkenbaar hier. Lopen kan hij, heb het zelfs op film. Maar zodra hij zich er van bewust is, valt hij meteen terug op kruipen of lopen op de knietjes. Hij is gewoon heel onzeker en het lijkt inderdaad wel of hij er zeker van wil zijn dat hij het goed kan vóór hij het laat zien.

Share This Page