Hap en huisarts zelf contant betalen in andere regio?

Discussion in 'De lounge' started by BoesBoes, Jun 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BoesBoes

BoesBoes Lid

Jun 8, 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Hoi,

Ik ben kort geleden verhuisd naar een andere omgeving. Vandaag werd mijn dochter ziek en bedacht ik me dat ik nog geen ha heb. Ik me gelijk aangemeld bij de huisarts maar de inschrijving word morgen pas verwerkt.

Als ik vandaag op consult wilde komen moest het contant worden afgerekend ( nog nooit van gehoord ).

Dus ik zeg, zo'n vaart zal t niet lopen mocht t vanavond nog erger worden dan ga ik wel even langs de hap.

Zegt ze omdat we nog imgeschreven staan in een andere regio dat je hier alle medische kosten zelf moet betalen.

Klopt dit?

Dochterlief (2,5) word namelijk steeds zieker, sinds vanmorgen houd ze nog geen druppel water binnen en maar 1 minimale plasluier

2. Lindanails

Lindanails Niet meer actief

Ja klopt! Mijn zoon kreeg laatst bij opa en oma een hooikoortsaanval en is daar ook naar de dokter geweest.

Je moet dan een passantentarief betalen, maar dat kun je weer indienen bij je verzekering en krijg je volledig vergoed.

3. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    HAP is ook veel duurder dan een normaal huisartsenconsult. Zou dan dus altijd naar de ha gaan. Ook al betaal je het zelf niet (valt niet onder het eigen risico). Huisartsenpost is ook meer voor zorg waarvan je overdag niet kon voorzien dat je het nodig had.

Als je naar een andere huisarts gaat (waar je niet staat ingeschreven) moet je inderdaad het passantentarief contant betalen. De huisarts krijgt nl ook een bekostiging voor ingeschreven pati"enten, daarom is het duurder wanneer men
    naar een HA gaat waar men niet staat ingeschreven.

Dat is trouwens nog steeds 'maar' 25 euro tegenover ruim 100 euro van de huisartsenpost.

4. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Passantentarief mag overigens alleen berekend worden als je naar een huisarts buiten de woonplaats van de 'eigen' huisarts gaat. Daar is nog weleens verwarring over. Het gaat dus om naar een andere ha gaan en dan ook nog buiten de woonplaats van je eigen ha. Anders gelden gewoon de normale tarieven.

5. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ja is inderdaad zo.

6. Lindanails

Lindanails Niet meer actief

Mijn ouders wonen in een andere woonplaats en ik meen dat het tarief rond de 27,-- was. Ik kan er iets naast zitten, maar ik vond het niet veel in ieder geval.

7. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,821
    3,348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Als je op vakantie naar een huisarts moet (gewoon in NL) moet je ook ter plekke contant betalen meestal. Dus daar komt het nu eigenlijk ook op neer.

8. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

Jun 17, 2010
    2,382
    206
    63
    Male
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. (ook nooit gebruik van gemaakt gelukkig) Maar vind dit wel een belachelijk iets. Je betaald je al blauw aan premie en dan moet je dat ook nog voorschieten? Wat nu als je dat geld niet op zak hebt?

9. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Klopt als een bus. Dat zul je moeten betalen, daarna indienen bij verzekering.

10. Mystify

Mystify Bekend lid

May 24, 2011
    938
    0
    0
    Raar, vorig jaar heb ik op vakantie in NL ruim 200 km van huis een ha bezocht en heb niets hoeven te betalen. Is dit nieuw? Als ze je verzekeringsnummer hebben dan kunnen ze toch gewoon declareren?

11. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Ze mogen het zo doen, ze zijn het niet verplicht.

12. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    bij verschillende ha/hap's wel ja. Maar niet bij iedereen. Doordat wij varen hebben wij vaak andere ha/hap maar hebben lang niet altijd dat we zelf gelijk moeten betalen.

13. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

idd zeer raar. stel ik ga een dagje weg naar amsterdam terwijl ik in eindhoven woon en ik krijg daar een ongeval moet ik het maar ff contant betalen :(:( lijkt amerika wel

14. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Nou ik ben vorig jaar op vakantie geweest in Drenthe waar we met onze dochter naar de hao moesten, wij hebben niks hoeven te betalen!
    Zal misschien wel verschillen per regio?

Maar ik vind het wel vreemd dat jij je inschrijft en ze dan niet zeggen kom maar langs we verwerken het vandaag wel!

15. fabsie

fabsie Fanatiek lid

Jan 19, 2010
    1,289
    0
    0
    Ben vorig jaar ook met dochterlief midden in de nacht naar de hap geweest in Groningen, maar hoefde ook niks te betalen. Misschien omdat ze met spoed werd opgenomen direct vanuit de hap, maar ik heb sowieso nog nooit gehoord dat je moest betalen. Maar aangezien meerderen hier wel ervaring mee hebben, zal het wel zo zijn.

16. BABYxBUTTERFLY

BABYxBUTTERFLY Actief lid

Oct 24, 2011
    407
    0
    0
    Den Haag
    Ik ben laatst in een andere stad naar een huisartsenpost gegaan voor een oorontsteking.. Deze zat in t ziekenhuis maar hoefde niets contant te betalen hoor?

17. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Joh, gewoon even voorschieten. Zoveel is het nu ook weer niet.

18. BoesBoes

BoesBoes Lid

Jun 8, 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als t echt nodig is dan wel ja maar nu even 85 euro betalen is me te veel. Ben net verhuisd en mn spaarpotje is op.

Ze ligt nu op bed, vandaag nog geen plasluier gehad maar ze reageert wel overal op. Mn zoontje begon om 5 uur ook al te spugen en ik ben ook bevriend met de wc geraakt

19. Fuchsia

Fuchsia Niet meer actief

Die centen hadden mij echt niet uitgemaakt als mijn kind zo ziek was hoor!

Maar idd, je moet het voorschieten. Meestal heb je het met een maandje weer terug

20. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    2,787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ik was pas bij mijn schoonouders in Noord-Holland en had een flinke astma aanval. Ik heb toen de huisartsenpost (was in het weekeind) van mijzelf gebeld en zij hebben toen recept van medicijnen gefaxt naar de huisartsenpost in Hoorn. Ik hoefde niets af te rekenen of te betalen daar.

Maakt het verschil dat ik het via onze eigen huisartsenpost geregeld had? Ik heb er nog nooit van gehoord.

Share This Page