mijn oudste zoon staat sinds eind oktober op de wachtlijst voor een operatie aan zijn elleboog. Hij heeft aan de voorkant een aantal botsplinters en de achterkant een "haak" aan de kom zitten. Eén van deze botsplinters was toen al uitgegroeid van een flintertje naar een centimeter, door het vocht wordt het "gevoed". Op zich ging het best redelijk met hem, tot afgelopen zaterdag; Hij fietstte, zijn elleboog was stijf, dus hij boog hem iets, toen hij hem weer op het stuur wilde leggen viel zijn arm slap en kon hij zijn hand totaal niet meer bewegen...Zijn elleboog deed (en doet) ongelofelijk pijn, zoveel dat hij er van moe(s)t huilen, wat niks voor hem is. Vervolgens zijn we met hem naar de HAP gegaan. De arts die hem daar bekeek kon niks aan zijn arm vinden, zat goed in de kom, geen vocht en wist niet wat het kon zijn. Ik vroeg hem of er misschien weer een MRI van gemaakt kon worden, om te bekijken of er iets was gebeurd met die grote botsplinter, maar nee, dat hoefde niet, want hij was er niet mee gevallen, dus de situatie zou precies hetzelfde zijn op de foto..... Hij kreeg naproxen voorgeschreven en moest dat maar in combinatie met paracetamol innemen. Paar dagen rust en zijn arm in een mitella. Toen ik zei dat dat niet kon, omdat hij zijn arm niet kon buigen, zei hij dat hij hem maar rustig moest houden.... Ondertussen bleef hij maar pijn houden en heb ik gisterochtend de orthopeed gebeld, waar hij vanmorgen terecht kon. Hij heeft direct een nieuwe MRI laten maken en beoordeeld. En nog voor wij bij hem in de spreekkamer waren om te horen wat het was een spoedoperatie ingepland voor as donderdag. De botsplinter is namelijk in zijn spier terecht gekomen en alle andere kleine botsplinters zijn aan het bewegen gegaan. Er zat er niet 1 meer op de oorspronkelijke plek van de vorige foto's. De vraag nu is ook nog of deze grote botsplinter zijn spier niet zodanig heeft beschadigd dat hij er blijvend letsel aan zal blijven houden, dat moet na de operatie bekeken worden.... Jullie snappen dat ik nu héél boos ben op die arts van de HAP. Ik heb hem notabene nog gevraagd of hij een foto kon laten maken, en hij komt met het achterlijke advies om een mitella te gebruiken bij een onbuigzame arm. Om over de verschrikkelijke pijn maar te zwijgen! Als hij een foto had laten maken was direct aan het licht gekomen waar de pijn vandaan kwam en had hij misschien gisteren al geopereerd kunnen worden. Zouden jullie hier een klacht over indienen? En waar moet je die indienen?
Ab-so-luut. Als ik Google op 'klacht indienen huisartsenpost' vind ik een heleboel linkjes. Weet niet in welk zh je bent geweest, maar als je even zoekt op Google vind je daar misschien iets. Sterkte ermee!
Het lijkt me dat je wel een klacht kunt indienen. Waar geen idee! Wel sterkte! Want wat vreselijk! Snap dat je compleet over de zeik bent richting de arts.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/patientenrecht-en-clientenrecht/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-terecht-met-een-klacht-over-een-arts-of-zorginstelling
Je moet waarschijnlijk eerst bij de arts zelf zijn, dan bij de klachtencommissie van de betreffende HAP (of die van het ziekenhuis waarbij de HAP zit) en als (jij vindt dat) er dan nog niets mee wordt gedaan, moet je bij het tuchtcollege zijn.. Ik zou ook zéker een klacht indienen.
Bij elke zorgverlener kun je een klacht indienen. Op de website van de HAP kun je al online een klacht indienen. Bedenk voor jezelf wat je wilt bereiken met je klacht. Ik heb zelf 2 keer een klacht ingediend die naar tevredenheid werd afgehandeld. Maar bedenk dat een huisarts ook gewoon volgens een protocol dient te werken en dat hij waarschijnlijk het juiste protocol heeft gevolgd. Geef dus duidelijk aan wat je wilt. Wil je excuses, wil je dat het protocol herzien wordt of wil je gewoon gehoord worden (ook een valide reden). Bij mij werd het 1x een volledige protocol herziening op een verpleegafdeling en 1x excuses van de horkerige arts (die daarna gewoon een hork bleef )
Geen twijfel over mogelijk dat je daar een klacht over in moet dienen. Even kijken waar de arts in kwestie voor werkt en dan daar een klacht indienen. Ik zou het er zeker niet bij laten zitten. Heel veel beterschap voor je zoon.
Heb je überhaupt met de arts besproken dat je vindt dat hij verkeerd gehandeld heeft? Heeft de arts de ruimte gehad om zijn keuze aan je uit te leggen en/of zijn excuses aan te bieden? Ik vind het nogal wat om direct een klacht in de dienen zonder gesprek vooraf eigenlijk..
O wat vreselijk slordig (understatement )! Juist omdat het een bekende situatie is bij hem. Ik hoop dat de operatie donderdag goed gaat en dat er geen blijvende schade is ontstaan. Ik hoop ook dat je klacht goed wordt opgepakt door de arts en dat ze er wat mee doen.
Bij een ingediende klacht gaat de klachtenfunctionaris eerst een gesprek tussen zorgverlener en klager bemiddelen. De klacht heeft dan geen formele status in de zin dat het iets voor het toekomstig functioneren van de zorgverlener betekent. Dus geen aantekeningen of tuchtrecht. Voor een formeel tuchtrecht traject moet je trouwens een andere weg bewandelen.
Jeetje, wat een pijn moet je zoon hebben!! En ik zou zeker een klacht indienen! Ikzelf heb een keer een klacht ingediend. Dat is al 13 jaar geleden; een arts beoordeelde mijn enkel keer op keer verkeerd, en bleef weigeren een mri ervan te maken omdat de enkel te dik zou zijn en op de foto was niks byzonders te zien. Na precies 6 weken was die enkel nog steeds bont en blauw, nog steeds dik en viel ik telkens van mn graad van de pijn. Toen zijn we in het weekend een keer naar de HAP gegaan en kregen we dus een andere dokter. Om een lang verhaal kort te maken: ik bleek al 6 weken met een gebroken kuitbeen te lopen, ben toen met spoed geopereerd en heb nog 12 weken in het gips gezeten totaal. Dat was zo'n verschrikkelijke tijd, had toen 3 kleine kinderen dat ik zo boos was dat ik een klacht had ingediend omdat ik excuses wilde. Het is nog een wonder dat dat been nog redelijk in orde is gekomen. Heel veel sterkte voor je zoon in elk geval, en succes met de operatie!!
heb ik gedaan, volgens het formulier wordt er contact met me opgenomen. Weet je: ik begrijp best aan de ene kant dat de arts de klacht niet direct als zodanig herkende: volgens de orthopeed gebeurd het niet zo vaak dat een botsplinter doorgroeit, het kan, maar is niet gebruikelijk. De kans dat hij vervolgens in een spier gaat zitten is nog zeldzamer, maar aan de andere kant had de uitval van zijn arm en hand had eigenlijk voldoende aanwijzing moeten zijn voor de arts. In elk geval vind ik niet dat hij hem zo had moeten afschepen met een ontstekingsremmer/pijnstiller. En tegen mij zeggen dat ik eventueel maandag de orthopeed kon bellen. Hij vond het gewoon nergens voor nodig. En daar ben ik boos over. Ook het advies van in een mitella....als hij dat had gedaan, had de botsplinter waarschijnlijk nog verder in de spier gedrukt. Gelukkig wordt hij donderdag al geopereerd. Is ook best een nare operatie, omdat de kop/kom ook al bijgevijld moet worden. Hij krijgt na de operatie een blok in zijn arm (spuit) die er voor zorgt dat hij 12 uur geen gevoel meer in zijn arm heeft om de ergste pijn op te vangen. En waarschijnlijk moet hij een nachtje blijven. Mijn zoon is autistisch dus hij begrijpt niet 100% wat er nu allemaal aan de hand is. De impact begrijpt hij niet, hij snapt niet dat hij in slaap valt (door de narcose) omdat hij 's nachts toch al geslapen heeft. Hij begrijpt niet dat het narcosemiddel hem in slaap kan brengen. Hij is ook niet bang voor de operatie, maar wel dat hij een infuus krijgt toegediend, want hij is bang voor spuiten. Hij krijgt dus eerst een kapje om hem in een roes te brengen, daarna krijgt hij pas het infuus en gelukkig mag ik mee naar de ok, wanneer ze hem bij het in slaap brengen en het wakker worden op de uitslaapkamer.