Hapje bij wijnproeverij

Discussie in 'De lounge' gestart door Jufaman81, 30 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jufaman81

Jufaman81 Fanatiek lid

17 aug 2011
    2.098
    0
    0
    Leerkracht
    Noord-Brabant
    Hoi meiden,

Binnenkort hebben wij met een hele gezellige groep van 12 man een wijnproeverij. Iedereen neemt dan ook iets te eten mee. Het moet niet te zwaar zijn, maar ook zeker niet te licht bij al die wijn. Het hapje moet ook zeker geschikt zijn voor meerdere mensen van verschillende leeftijden en niet te simpel, maar ook niet te culinair. En het moet bij wijn passen natuurlijk... De proeverij is van 15.00 uur 's middags tot ongeveer 22.00 uur 's avonds.

Heeft er iemand een goed idee wat ik kan klaar maken voor dit gezelschap? Het moet gemakkelijk te pakken zijn en te eten zijn zonder bestek of bordjes. Te denken valt aan finger-food. Ik kan redelijk goed koken, dus wat voorbereiding vind ik niet erg! Het is ook niet handig om warme hapjes te serveren, dus ik ga voor koude of lauwwarme snacks.

Kom maar op met jullie ideeën meiden! Ik ben benieuwd waar jullie mee komen...

Prettig weekend allemaal!

Liefs jufaman81

2. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wij kregen in italie bij de wijnproeverijen bruschettas en hele dunne pizzapuntjes met alleen tomatensaus en kaas en wat kruiden

ik maak zelf vaak bladerdeeghapjes
    -bladerdeeg
    -rode pesto
    -goede ham

bladerdeeg insmeren met rode pesto, plakje hem erop leggen, bladerdeeg oprollen en in 6 stukjes snijden, al deze stukjes op bakpapier op de bakplaat leggen en in de oven in ongeveer 20/30minuten op 180graden, heeerlijk vingerhapje!

3. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Dit is wel heeeel makkelijk, dus misschien niet wat je zoekt:

Halve dadels met roomkaas erin. Superlekker! Niet echt een culinair hoogstandje, maar het staat toch wel chique.

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Als het bij wijn moet passen ligt het er natuurlijk aa of je wit, rood of rose gaat proeven. En welke soorten je gaat proeven. En tijdens het proeven moet je eigenlijk alleen een stukje neutraal droog wit brood hebben. Maar da's niet zo lekker om voor te schotelen :D

Ik zou dingen maken met niet te uitgesproke smaken, anders blijft dat in je mond hangen tijdens het proeven. Dus geen sterke worsten, ham, spekjes en veel knoflook en zo. Ik zou misschien een lekkere zachte spinazie quiche maken en die koud in stukjes serveren. Of vispasteitjes met witvis, die zijn ook neutraal van smaak, met wat dille en room gemaakt.

5. Fleuri

Fleuri Fanatiek lid

17 okt 2010
    1.097
    0
    36
    NULL
    NULL
    tomaat/basilicum/mozzarella prikker

6. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Dit is heel wijnafhankelijk.
    Is het echt serieus proeven, of gewoon gezellig proeven en doorslikken ;)
    Wij zijn nogal van het iets-te-gezellig-proeven
    Bij de wijnen is het netjes iets uit de streek te serveren. Dan is het fijn dat je wijnen uit hetzelfde land komen.
    Wat wij vaak zelf erbij eten, maar wij gaan gewoon voor het lekkere
    - kaas (grottenkaas, mjam!)
    - soepstengels (de italiaanse dunnetjes) met een plakje ham eromheen
    - brood met lekkere olietjes
    - bij de dessertwijnen lekkere mierzoete toetjes
    - en heel gewaagd, bij een Sauterne, een frikandel in plakjes met een beetje mayo, ketchup en een uitje...mjam! (ooit gepikt uit een wijnboekje)
    - naanbrood doorsnijden, vullen met een overjarige kaas, abrikozenchutney en verse basilicum en dan even grillen
    - salade met gebakken verse ananas, banaan, chilisaus, cashewnoten en rucolasla

Verder vind ik de glazen altijd wel belangrijk, gebruik de juiste, goed schoon, en laat de wijn ademen en op temperatuur komen, dat scheelt al zoveel in smaak.

7. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Hier wordt bij het wijn proeven gewoon allerlei soorten kaas geserveerd.

8. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

of pate hmmm

9. Jufaman81

Jufaman81 Fanatiek lid

17 aug 2011
    2.098
    0
    0
    Leerkracht
    Noord-Brabant
    Thanxxx meiden voor jullie reacties!

Wij proeven 5 witte en daarna 5 rode wijnen, daarna is het wijn drinken die je lekker vond! Wij spugen ook echt niks uit... We slikken alles door!! Hahaha, dus wat lekker eten erbij is ook belangrijk om de bodem te leggen! Ik denk er nog even over na, maar jullie hebben me zeker geholpen!!

10. Wondertje4

Wondertje4 Niet meer actief

boursin, ham en bladerdeeg. lekker bij rode wijn!

prei, spekjes, jonge kaas, knoflook en bladerdeeghapjes

op een oude boterham macaronimix en kaas smeren en dan met vormpjes eruit halen en in de oven zetten.

appel, kaneel en bladerdeeghapjes

Tortilla met kruidenkaas en zalm of ham.

Deel Deze Pagina