Hapjes afwegen

Discussie in 'Voeding' gestart door beebje082011, 31 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.419
    257
    83
    Voor onze baby maak ik de hapjes meestal klaar in een stomer/blender.

    Ik weeg dan de 100gr groenten, 80gr koolhydraten en 20g eiwitten rauw/ongekookt af.
    Toch heb ik eens gewogen en gemerkt dat het dan na bereiding al gauw 250g weegt.

    Is het eigenlijk de bedoeling dat je het eten gekookt afweegt? Dit is wel lastiger omdat ik elke dag maar 1 portie maak en niet kan inschatten hoeveel iets gekookt gaat wegen...
    Bij aardappel vind ik 100g rauw namelijk wel goed qua hoeveelheid als het gekookt is, maar als je bijv ongekookt rijst of pasta afweegt is dat superveel na het koken.

    Hoe doen jullie dat?
     
  2. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.754
    113
    Ik heb dat nog nooit gedaan, maar ik zou van gekookt uitgaan. Omdat hij dat eet. Bij fruit zorg ik dat het gepureerd ook een bakje vol is.
     
    Sado vindt dit leuk.
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    15.024
    5.853
    113
    Is er een reden om af te wegen?
    Ik heb dat dus nog nooit gedaan, maar ik zou zelf wel gekookt afwegen. Wat je zegt, 80 gram pasta ongekookt is een portie voor een volwassene. Tenminste hier :p
     
    Sado vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Nee joh, waarom zou je dat afwegen?
     
    citroenrasp en Sado vinden dit leuk.
  5. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.496
    1.728
    113
    Brabant
    Tenzij een kindje een ernstige ziekte heeft, heb ik nog niet geadviseerd om af te wegen..

    En ik zou ook echt niet weten waarom?
    Weeg je je eigen eten ook op deze manier af?
     
    Sado vindt dit leuk.
  6. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.419
    257
    83
    #6 beebje082011, 31 aug 2023
    Laatst bewerkt: 31 aug 2023
    Nou, vind het toch wel fijn een richtlijn te hebben dat ik qua verhouding goed zit voor een baby van een bepaalde leeftijd... maar dat is een persoonlijke keuze. :) Mijn vraag was eigenlijk meer hoe anderen die wellicht ook afwegen dit doen met ongekookte of afgekookte voeding...

    Blijkt dat ik dus meestal rond de 250g heb gegeven waarvan ik me dan afvraag of dat niet aan de hoge kant is qua portiegrootte. Vandaar dat het ook handig is om een richtlijn te hebben bij een bepaalde leeftijd, misschien "overeten" sommige kindjes ook wel en dat zou ook niet goed zijn, lijkt me. Natuurlijk voed ik verder naar behoefte en hoeft er niks op.
    Voor onszelf let ik er ook op dat we voldoende groenten en fruit klaarmaken.
     
  7. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    15.024
    5.853
    113
    Ja dat kan natuurlijk. :)
    Ik weet niet hoe oud de baby is maar ik geloof dat potjes tot 15 maanden 200 gr zijn en vanaf 15 maanden 250 gram (al komt mijn 15 jarige soms nog niet eens aan 250 gram totaal, maar dat is een ander verhaal :roflmao:), dus ik zou die hoeveelheid als Max aanhouden dan. Gekookt/bereid.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Ik weeg niet. De energie waarde van 250 gr wortelen is anders dan 250 gr aardappelen dus heeft wegen nou echt zin? Je kan met de ene maaltijd van 250 gr veel meer geven dan met de andere maaltijd van 250 gr.

    Ik heb nooit hoeven wegen met onze zoon die ondervoed was. Als ze zich overeten zie je dat wel terug in de groeicurve. Omgekeerde voor onze zoon: te weinig eten zagen we terug in de curve. Relax mama ;) je mag de controle echt wel wat los laten
     
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    Als ik alleen voor de kleine zou koken dan zou ik het voor het maken afwegen om te zorgen dat ik porties kan maken. Als het uit de gezinspot komt zou ik het wegen na het koken.
     
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.320
    3.558
    113
    Ik heb bij de eerste wel eens afgewogen, maar dat deed ik altijd na het koken en dan in porties invriezen. Ongekookt kan een heel ander gewicht hebben dan gekookt. ;)
    Ben er overigens snel mee gestopt en bij de anderen nooit meer gewogen. Voor de baby nu ligt alles in ijsblokjes in de vriezer, ze krijgt er eerst 1 en gaat dat goed dan bouw ik op, ze mag wat mij betreft zoveel eten als ze wil op den duur. We oefenen nu dus wat met gepureerde hapjes, maar geeft ook regelmatig verstopping, dus nu weer even gestopt. Vanaf 6 maanden/ wanneer ze goed in de kinderstoel kan zitten gaat ze gewoon bij ons aan tafel. Krijgt ze zelf wat groente en/of aardappel op haar blad en mag ze dat lekker opeten zoveel ze wil.
    Bij onze 2e ook zo gedaan en zij at met 9 maanden zo goed als volledig met ons mee. Ik woog niks af, ik schepte gewoon op wat mij logisch leek, dus meer groente dan aardappel/pasta bijv. ze gaf zelf wel aan wanneer ze genoeg had.
    Overigens kon onze oudste van gepureerd eten ook hele bakken wegwerken, vandaar bij de 2e het zo gaan doen, geeft vaak meer verzadiging ook voor ze.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Overeten aan groenten geloof ik niet in. Qua koolhydraten op die leeftijd trouwens ook niet.
    Maar ik was er duidelijk niet zo secuur in, hier kregen ze met 6 maanden pas vaste voeding, geen zin in dat apart klaarmaken enz. En toen kregen ze gewoon wat wij aten in grote stukken. Eerst uiteraard losse groente, aten wij hutspot kregen zijn een hele wortel, zo met alle groenten. En later op dezelfde manier pasta en aardappel en nog later rijst erbij. Steeds in grote stukken waar ze zelf konden afhappen.
    En op een gegeven moment met bestek erbij.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Ik hoop zo dat dit ons nu bij de 3e eens lukt. Nr 2 at pas na ruim 2 jaar vast voedsel ipv tot snot gepuurde olvarit. Lijkt mij echt zo ideaal dat mee eten
     
    Vero0504 en tuc vinden dit leuk.
  13. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.565
    7.561
    113
    Ik zie ook het nut niet van afwegen, maar als ik het zou doen, dan zou ik uitgaan van gekookt gewicht. Maar ik denk dat het niet zo nauw komt, overeten komt volgens mij zelden voor tenzij een medische oorzaak (heb me er ook wel in verdiept in het begin maar volgens mij was dit de conclusie). Ze geven goed aan wanneer ze voldoende hebben.
     
  14. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.443
    113
    Ik heb ook nooit afgewogen, en als ik wat meer maakte om in te vriezen bv dan deed ik dat ook op gevoel. Ging eigenlijk altijd prima.
    Als ik wel zou wegen, zou ik uitgaan van gewicht van het bereide eten.
     
  15. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.569
    1.714
    113
    Ik weeg wel af, gewoon voor een richtlijn. Ik maak meestal voor hem apart omdat hij nog steeds alleen gepureerd wil/kan eten. Daarnaast wil hij alleen maar spelen en nooit eten als het aan hem ligt. Dus dan heb ik voor mezelf wel een beetje een richtlijn wat 'normaal is' en daarnaast weet ik dat ik geen bergen eten weg hoef te gooien. Hier weeg ik na koken. Meestal 150 gram per portie na koken. 250 gram vind ik echt heel veel, maar kan ook wel aan mijn zoontje liggen die altijd na een paar happen alweer genoeg heeft:roflmao:
     
  16. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.465
    4.019
    113
    noord holland
    Wanneer je je aan een gewichtadvies voor eten wil houden bedoelen ze het voedsel in bereidde staat.
    Waarom zou 250 gram teveel zijn? Als je kindje het opkrijgt en een gemiddeld gewicht/een eigen groeilijn volgt blijkt het niet teveel te zijn en is er toch niets aan de hand?
    Sowieso, we eten toch zelf ook allemaal wat we op kunnen, waar we genoeg aan hebben (en waar we het liefst een goede balans mee hebben qua gewicht).
    Het ene kind eet nou eenmaal meer als een ander kind. Ik zou dus niet naar getallen kijken maar naar 'ongeveer'. Bijv één aardappeltje van nepaalde grootte, paar stukjes groente en een stukje vlees/vis/ei van een bepaalde grootte.
     
    citroenrasp en Sado vinden dit leuk.
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.933
    7.043
    113
    Vrouw
    Brabant
    Onze oudste heeft nooit potjes gehad en nooit gepureerd eten zelf gemaakt, dus ze wist niet beter. (Ivm medische redenen aan jongste wel potjes gegeven)
     
  18. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.419
    257
    83
    Het gewicht ná bereiding dus. :) Maar maken jullie dan meerdere porties tegelijk, dat je het na bereiding gaat afwegen?
    Ik maak elke dag een nieuw hapje, maar als je niet weet hoeveel het gekookt gaat wegen is het toch nog lastig in te schatten? Je moet toch een bepaalde hoeveelheid in dat apparaat doen...
    Ik maak het voor baby apart (zoutloos) in de stomer/blender dus haal het niet van ons eten af. Wat ik wel best omslachtig vind want er past niet zo heel veel in de Avent stomer/blender om meerdere porties tegelijk te maken.

    De 250g gaat er hier wel goed in, ik blend het zodanig dat er grove stukjes inzitten dus maar heel kort (baby 8 maanden). Ik geef ook al vlees erbij dus dat is lastig om dat los te geven.
    Ik ga eens proberen om het een beetje los te laten en wat 'makkelijker' ermee om te gaan.

    In elk geval bedankt voor jullie reacties, leuk om te lezen hoe iedereen ermee omgaat. :)
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.320
    113
    Die van ons eten/aten ook potjes of zelf gekookt, rapley als ukkie vond ik dan weer doodeng. G was handiger dan R qua eten en drinken dus hier kregen ze vanaf een jaar (g) /1,5 jaar (r) bijv. broccoli roosjes.

    Zij hadden hun gepureerde boel al binnen, dus honger was al gestilt en laat maar los met die groente dingen. Was t spelen, voelen, pletten, valtest nouja so be it. Hapje was meegenomen, geen must maar bonus.

    @TS hier pakte ik bereidde gewicht, maar dat woog ik in t begin alleen om een globaal idee te hebben van portie omvang. Daarna gokte ik t verder. Groente mogen ze van mij onbeperkt. Een klein kind overeet zich niet zo snel.
     
  20. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Waarom zou je überhaupt wegen….?

    geef ze gewoon eten, ze stoppen vanzelf wanneer ze genoeg hebben :)
     
    citroenrasp, spruitje80, Sado en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina