Hapjes afwegen

Discussie in 'Voeding' gestart door beebje082011, 31 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    866
    871
    93
    Vrouw
    Ik heb bij alledrie nooit afgewogen. Ik snap ook niet goed waarom want ze hadden dagen (en maaltijden) waar ze veel van aten maar soms maar 4 hapjes. Als ze niet willen kan je het er toch niet in duwen en als ze wel willen: ik geloof niet dat ze zich overeten aan groente / koolhydraten of avondeten. De behoefte was wisselend en ook wat ze aten.

    Ik maakte in het begin wel in de stomer (of eigenlijk alleen bij de derde had ik dat ding cadeau gehad en vond ik het niet eens handig bij de andere twee deed ik beetje wat @tuc deed of wel grof gestampt en dan gewoon op gevoel wat op een bordje) en dan deed ik het in potjes in de vriezer. Dat zijn dan van die ongeveer 200 gram potjes van avent en dat was dan inderdaad na koken maar dan weer: at ze soms een heel potje en nog een bakje yoghurt en de dag erna 2 happen. Gemiddeld genomen zullen ze genoeg eten toch. Ik zou het wat los laten als het lukt..

    (en dat terwijl onze oudste ondergewicht had - zelfs toen is nooit gezegd dat ik het moest afwegen door de arts)
     
  2. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.569
    7.564
    113
    #22 Achterkantvandemaan, 1 sep 2023
    Laatst bewerkt: 1 sep 2023
    Ik vroor wel voor meerdere dagen in. In één keer maakte ik dan voor 2 weken eten ofzo. Ik begon met enkel verschillende groenten in ijsblokvorm en gepureerd. Daarna kocht ik grotere potjes bij Bol.com en vroor ik complete maaltijden in. Hoe oud is je kindje? Ik zou zo snel mogelijk stoppen met pureren zodra het kan en dan overgaan op prakken. En daarna overgaan op gewoon mee eten met de pot en stukken proberen. Scheelt ook weer preppen want ik weet nog goed wat voor gedoe dat altijd was.

    Edit: ik lees dat je kindje 8 maanden is. Dan is prakken echt prima en hoeft het niet meer in de blender, kan je misschien meer maken in één keer.
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  3. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.569
    7.564
    113
    Ik heb me overigens enorm verdiept in eten en ben erg geholpen door 'Solid starts', zoek ze maar eens op op Insta. Dankzij informatievoorziening was ik niet bang om grote stukken te geven en wat te proberen met hapjes etc. Als je weet hoe de anatomie qua slikken/verslikken/spugen werkt en daarnaast de hersenen die informatie vergaren (o.a. 'mental map of the mouth') en weet wat je moet doen mócht het mis gaan, dan is eten geven een stuk minder eng.
     
    Zoe123 en tuc vinden dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Onze 2e had de medische problemen en pas na prelogopedie in staat om olvarit snot een beetje te eten. nr1 at wel gepureerd zelf gemaakt maar ik wil zo graag de rapley methode proberen.
     
  5. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.419
    257
    83
    Maar geef je ook vlees/vis?
    Aardappel en groente zou ik zo wel kunnen geven, eitje ook nog wel. Maar hij heeft nog niet veel tandjes om vlees echt te kauwen.
     
  6. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.569
    7.564
    113
    Vlees gaf ik ook meteen, in het begin kan je wat kipfilet heeeeeel fijn snijden. Of wat rundergehakt bijvoorbeeld. Het preppen is wel een gedoe in die fase ja. Groenten koken, koolhydraten, vlees. Pffff ik was blij toen dat voorbij was.

    Voor het gemak had ik altijd een zak kipnuggetjes in de vriezer liggen. Die bakte ik even, haalde ik de korst er af en sneed ik de kip klein. Zo heb je altijd wat handigs in huis. En later begonnen met grote repen vlees (een hele kipnugget geven bijv zonder korst dan) zodat hij kon ervaren wat dat nu eigenlijk is, en daarna over op kleine stukjes. En zonder tandjes kunnen ze heel goed kauwen, daar sta ik nu nog wel eens van te kijken. Hij heeft nu alleen 8 tandjes voor, en nog geen kiezen oid, maar hij eet al maanden alles wat wij ook eten.
    Ik geloof dat het bij ons zo was:

    4 maanden: gepureerde groenten
    6 maanden: gepureerde groente, koolhydraten en vlees
    8 maanden: geprakte groenten, koolhydraten en vlees
    10 maanden: met pot mee eten

    Ik zou rond deze tijd beginnen met steeds grover en dus niet meer blenden zodat hij kan wennen aan structuur, en grote stukken aanbieden die niet goed kunnen breken in kleine stukjes (een grote reep biefstuk bijv, of een mangopit) zodat hij zijn mond goed kan leren kennen. En even verdiepen in wat te doen bij kokhalzen (niets :p), bij echt in de problemen komen en goede houding in de stoel (en juiste afstand voetensteun, voetensteun is belangrijk als het om eten gaat).
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Tanden hebben ze niet echt nodig om te kauwen. Steek maar eens je vinger tussen de kaken:roflmao::roflmao:. Daarmee kunnen ze alles vermalen;)
    Maar je kunt ook met vis beginnen, dat is veel zachter.

    Tip: doe niet pureren met stukjes erin. Dat snappen de hersenen niet en dan gaan ze zich juist verslikken. De hersenen ervaren eerst gladde puree en stuurt een seintje om te slikken. Maar dan merken ze ineens stukjes op en sturen ze het sein om te kauwen. Dat samen gaat niet goed.
     
    lorreke, Zoe123, Jessi79 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.569
    7.564
    113
    Goeie tip tuc!
     
  9. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.419
    257
    83
    #29 beebje082011, 1 sep 2023
    Laatst bewerkt: 1 sep 2023
    Dankje, ik ga erop letten.
    Gaf jij de groente wel gekookt of ook rauw? Weet dat er mensen zijn die ook grote stukken rauw geven... maar vanaf welke leeftijd dat is?

    En gaf je dat bij 8mnd al los dat de baby zelf kan eten of?
     
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Hier at dochter met 6 maanden komkommer zonder tanden ;)
    Je kan bij 8 maanden in principe alles geven en ik gaf het dan hoe wij het ook eten. Dus komkommer en paprika gewoon zo, maar broccoli, boontjes of bloemkool gekookt.
    En ik bewaarde ook wel eens een restje eten van ons voor de baby de volgende dag als wij dan bijv iets aten dat ik net minder geschikt vond. Kreeg baby gewoon nog een keer aardappels en bloemkool bijv.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ik gaf het vanaf 6 maanden. Op die manier heb ik vaste voeding geintroduceerd. Ze kregen geen geprakt of gepureerd. Groenten die je voor jezelf kookt, kookte ik voor hen ook. Ze aten hetzelfde als ons. Maar komkommer of paprika uiteraard gewoon rauw.
     
  12. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.637
    2.520
    113
    Hier hetzelfde. Met zes maand alleen even grof geprakt, en daarna gewoon stukken uit het vuisje.

    Bij een gezond kind is afwegen totaal niet nodig. Wij hanteerden altijd 'wij bepalen wat we eten, het kind hoeveel het eet'. Je kunt het er niet in proppen toch?
     
    Zoe123, Cornflake en tuc vinden dit leuk.
  13. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.894
    4.168
    113
    Wegen heb ik nooit gedaan. Ik kook gewoon een hele berg groente met wat koolhydraten erbij en kook het. Daarna pureren. Kookvocht toevoegen om wat smeuïg te maken en ik vul een stuk of 8 potjes. En aangezien het ook per groente scheelt hoeveel vocht je erbij voegt, heeft wegen niet veel zin, lijkt me.
    Als baby trek heeft, eet hij veel, heeft hij geen trek, eet hij minder. Dat kan die van ons enorm goed aangeven... die heeft nu al zo'n enorm sterke wil.
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.238
    8.946
    113
    Dat is wel heel nauwkeurig met de koolhydraten. Toen hij echt klein was kookte we de groente en deden we in ijsblokdingetjes.

    Later met de aardappel kookte we voor hem een aardappeltje en wat groente.
    Toen hij met ons mee ging eten was het makkelijker. We kookte al met weinig zout. Kreeg overal wat van en hij at mee

    Als we iets aten wat hij niet mocht of te jong voor vonden kreeg hij zijn eigen eten.
     
  15. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.057
    3.128
    113
    Nooit gedaan..

    In het begin doe ik altijd invriezen in ijsblokjesvormpjes. Zo kon ik zien hoeveel er in ging en of er vooruitgang in zat.
     

Deel Deze Pagina