A.s. maandag gaan me man en ik koophuizen bezichtigen en ik vroeg me af waar je zoal op moet letten? BIj 1 van de huizen zijn er nog wat verbouwings werkzaamheden waardoor o.a afwerken van de ramen en plafonds en het plaatsen van de badkamer boven. Ze vragen er best veel voor vind ik maar mijn man zei we bieden flink eronder. Ik vraag me af hoe ver er onder bieden is normaal? Het huis stond te koop voor 183.000 en is nu gezakt voor 175.000,. En wat voor dingen moet ik vooral vragen?
Ik zou voor zo'n huis een bouwkundige rapport laten opstellen en de eventuele verbouwingskosten laten berekenen. Dan kom je achteraf niet voor verrassingen te staan en dan weet je ook hoeveel je kunt bieden. Kijk, als het goed is staat het huis al voor een relatief laag bedrag te koop vanwege het achterstallige onderhoud. Dat kun je zelf wel een beetje inschatten als je de woning vergelijkt met andere huizen in die omgeving die te koop staan. Dus laag bieden heeft niet perse zin. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar je riskeert wel dat mensen niet eens met je in onderhandeling gaan (zou ik namelijk niet doen als iemand heel erg laag zou bieden). Tenzij ze wanhopig zijn. De kunst is dus niet te laag te bieden, maar ook niet te hoog. Haha. Verder kun je vragen wanneer de laatste werkzaamheden zijn uitgevoerd. Dus het verven van de buitenboel, het vervangen van de CV installatie. Vaak worden dat soort gegevens trouwens bij voorhand al gegeven. Ik wacht eigenlijk met name het moment af, de vragen komen vanzelf als ik het huis zie.
goed opletten op vochtplekken... inspecteer langs de kozijnen, langs dakramen/ dakkapellen.... let goed op scheuren in muren ook aan de buitenkant en vraag ook of er bijvoorbeeld schuren in de muren zijn waargenomen als er nu behang overheen zit.. check hoe het zit met de electra... is dat weleeens vernieuwd... als je iets van de houten balken of vloeren kunt zien even op de knieen en inspecteer het op houtworm of boktor gaatjes... en 8000 euro zakken is helemaal niet zo veel hoor.... het is heel normaal dat je vaak 10% van de vraagprijs af kunt onderhandelen gr Jose
Even in de kruipruimte kijken of het er niet vochtig is, ook even je neus gebruiken . Vocht schijnt slecht te zijn.
Idd kijken of er geen lekkage is of was. De algemene staat van de muren (scheuren ed) binnen en buiten en de kozijnen. Ook is het handig om te vragen op wat voor palen het huis staat ivm paalrot. Dat is hier in Dordt in bepaalde straten nl het geval. Je hebt nu een beetje een machtpositie als je een huis wilt kopen. Mensen moeten er soms vanaf omdat ze al een huis hebben gekocht. Je kan ook een aankoopmakelaar inschakelen. Zij kunnen je ook adviseren over het doen van een redelijk bod. Heb je een link naar het huis?
Bij houten kozijnen: met een pasje even duwen en kijken of het zacht is. Alles moet hard zijn, anders is het rot. Vragen of er een VvE is ivm onderhoud aan de buitenkant, en zo niet: kijken naar het schilderwerk en de voegen. En controleer of alle ramen open kunnen. Ik heb ooit bij een huis binnen gestaan waarbij de ramen op het zuiden dus niet open konden. Ik had er nieuwe ramen in moeten zetten. Kosten: meer dan 10.000,- (Grote ramen, bovenwoning)
Dat geldt alleen voor een appartement, een Vereniging van Eigenaren. Ik weet niet of TS naar een appartement gaat kijken of naar een huis?
Bedankt voor de tips! Vandaag hadden we 3 bezichtigingen en bij geen enkele hadden we het gevoel dit is het. Bij de laatste moest zo ontzettend veel gebeuren het was echt niet te doen plus de prijs die ze vroegen was echt hoog vonden wij. We hebben nu wel een idee gekregen wat we willen en zoeken dus nog lekker verder woensdag weer een huis bekijken iets groter en iets duurder maar de makelaar zei dat over de prijs te onderhandelen valt. O ja we willen een eengezinswoning geen appartement. Sniffy hier een link van het huis dat we gaan bekijken Hoboken: Te koop - Gerenoveerde woning met tuin. Te koop in 2660 Hoboken
Allereerst de ruimte idd. De eerste oogopslag. Dan kijk je naar het houtwerk van kozijnen en vloeren. Is dit verrot of ziet het er nog goed uit. De algemende staat van onderhoud. Hoe is het geisoleerd? Je kunt letten op de aanwezigheid van schimmel en op dubbel glas. Dan zou je kunnen kijken naar de kleinere dingen. Hoeveel groepen heeft het huis. Zijn de leidingen weggewerkt, hoe is de staat van onderhoud etc. Als je door het huis loopt vooral niet te positief reageren. Ook al vind je het geweldig. Noem wel de gebreken en de nadelen die je ziet. Zo denkt de verkopende partij dat het huis verreweg van perfect is en lijkt een laag bod niet erg vreemd.
Heb niet alles gelezen dus wellicht wat dubbele dingen. We hebben ons huis gekocht op eigen bezichtiging en daarna geheel zelf verbouwd. Wel wat enige ervaring dus. Hier mijn (ons) lijstje: muizentrappetjes (barstjes) in de gevel (mogelijk probleem met fundering (beginnen in hoeken van ramen)) Klemmende deuren en ramen (mogelijke verzakking). recent gedane werkzaamheden... (dingen net geverfd? Iets te verhullen?) op muren tikken, waar het hol klinkt zit stucwerk los. idem dito voor tegels. Grote barsten in sierpleisterplafond is een probleem (alleen van toepassing oud huis met sierpleister) wat voor cv ketel en uit welk jaar? hoe ziet de elektra eruit... voldoende groepen? Welke kleuren hebben de draadjes bij de lampjes aan het plafond? (rood of groen = oud blauw of zwart = nieuw (geelgroen = aarde = goed) Kijken of je randaarde hebt in de stopcontacten. Loden leidingen? Zo ja, dan moeten ze vervangen worden. Check of de gootstenen goed doorlopen (vullen met stop en kijken hoe het wegloopt) Hoe snel is het water warm? Knikker over de vloer laten rollen om te kijken of het recht loopt. Isolatie muur, dak, vloer? Dubbel glas? Is de 6% regeling voor verbouwingen nog van kracht? Zo ja, dan scheelt dat enorm in de kosten.
oja stucwerk en vloer leggen is niet zo duur... (laat je niet gek maken). Nieuwe kozijnen... die zijn duur.
Algemeen: dingen als lekkende kranen en CV ketels die het niet doen moet je controleren bij de overdracht, niet bij de bezichtiging. Als je voor het tekenen van de paieren de laatste ronde door het huis doet moet je al dit soort dingen controleren, en als er dan iets kapot is moet de verkopende partij dit repareren, tenzij ze het vooraf gemeld hadden. Je mag ook een deel van de aankoopsom achterhouden totdat de verkopende partij het geregeld heeft. Ook ga ik altijd minimaal 2x kijken, op verschillende tijdstippen. Liefst ook 's avonds, dan is de rest van de straat ook aanwezig en weet je wie er voor de rest woont. Ik heb een vast rondje wat ik doe: -Bij aankomst: Let op de buurt. Kijk naar het soort auto's. Kijk hoe de huizen van de buren eruit zien en wat voor auto's etc er staan. Geeft je een indicatie van waar je terecht komt. Staan er scholen? Creche's die overlast geven? - Bekijk het huis globaal van de buitenkant. Bekijk het dak. Loopt het goed recht of zitten er rare bulten op? Lijken de pannen, goten en afvoeren goed? Hoe zit het in de verf? Een laagje er overheen voor het oog of goed geverfd? - Binnen: bekijk het schilderwerk en het houtwerk van de kozijnen van binnenuit, als het er twijfelachtig uitziet vragen of je er even een pen of schroevendraaier tegen aan mag zetten om te controleren op rot. Kijk vooral in de hoeken onderaan kozijnen. - Electra: vraag wanneer de electra voor het laatst gedaan is. Wij hebben een huis uit 1906, en hebben de verkoopmakelaar een lamp eraf laten halen om te kijken welke kleurcoderingen de bedrading had. bekijk de meterkast, zijn er genoeg stoppen en is het een nieuwe meterkast? - Water en CV: bekijk de ketel en vraag wanneer die vervangen is, en wat voor onderhoud ze er op doen. - Vraag een overzicht van de kosten van electra en gas die de huidige eigenaren hebben. - Bekijk de staat van keuken en badkamer. Vooral letten op vochtplekken, hoe is de kit, en zitten er vochtplekken in de plafonds van de ruimtes die onder badkamer zit?
De punten waar je op moet letten zijn al heel goed genoemd. Nog een tip: probeer tijdens de bezichtiging erachter te komen waarom de mensen er weg willen. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de makelaar enthousiast aan het vertellen is en daardoor meer verteld dan ie eigenlijk zou moeten. Zo hoorden we dat de eigenaren al een ander huis hadden gekocht, wel nieuwbouw dat nog niet klaar was. En ook dat mensen al druk aan het zoeken waren naar iets nieuws en al bijna iets gekocht hadden. Handig om te weten of mensen haast hebben. Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat je eerste bod best heel laag mag zijn. Vaak zegt de makelaar dat het te laag is en ze er niet op ingaan. Maar dat zeggen ze meestal bij een eerste bod. Dan kan jij gewoon een hoger bod doen, dikke kans dat je dan wel een tegenbod krijgt. Te laag bieden kan dus eigenlijk niet, te hoog bieden kan uiteraard wel. Het is in deze tijd normaal om 20% onder de vraagprijs te bieden, je komt dan ongeveer in het midden uit (-10% dus). Het feit dat ze al (een klein beetje) gezakt zijn betekent alleen maar dat ze het graag kwijt willen. Vertel bij je bod wat er allemaal aan markeert, maar laat ook wel weten dat je wel geïnteresseerd bent. Eigenaren vinden het vaak leuk als ze horen dat een jong gezin graag hun kinderen daar wil laten opgroeien. Zo, heel verhaal geworden. Wij zijn zelf druk aan het bezichtigen, waarschijnlijk deze week een bod uitbrengen, leuk! Veel succes en plezier met bezichtigen!
Pas op met TE negatief doen over het huis, dit kan opgevat worden als desinteresse. (kregen wij als tip) Eigenaren vinden het niet leuk als hun huis met de grond gelijk gemaakt wordt, en daar kan ik me persoonlijk wel in vinden.
Even een update Ik heb veel gehad aan jullie tips en toegepast tijdens het bezichtigen van de huizen. We hebben ondertussen een stuk of 7 huizen gezien en vandaag ook weer eentje en we waren verliefd. Het is echt een geweldig mooi huis en we hoeven er vrijwel niks aan te doen behalve verven en behangen. De vraagprijs is 199.000 en dat is het volgens mij ook wel waard gezien de grote en de buurt. Die vrouw zei dat er zaterdag een stel is komen kijken en een bod van 189 hadden gedaan en dat is afgewezen door der verkopende partij. Nu wilden wij ook een bod doen van 193.000 geen idee of het aanvaard wordt maar zo niet erg jammer dan gaat het over al zou het jammer zijn natuurlijk. ben heel benieuwd ! we gaan morgen op vakantie en de makelaar zou proberen ons voor die tijd iets te laten weten.
Spannend hoor, wij hebben jaren geleden ook verschillende huizen bekeken en allemaal zakten ze op de indeling op de bovenverdieping. Ik heb namelijk MS en bestaat er dus een redelijke kans dat ik in de toekomst rolstoelafhankelijk wordt. Wij keken dus meer naar de indeling van het huis, dat begon al bij de trap (zou er eventueel een traplift aan kunnen) en dan de slaapkamer (is die groot genoeg om een rolstoel langs het bed te kunnen krijgen), de badkamer (is die groot genoeg om met een rolstoel in te kunnen en eventueel ook nog een stalift). Helaas waren de huizen in onze prijsklasse hiervoor niet geschikt terwijl deze dingen in ons huurhuis wel te realiseren zijn.