Onze oudste (4 jr.) ligt volgens mij vanaf een uur of 5-6 's ochtends klaar wakker in bed. We hebben zo'n kinderwekker en hij mag er pas om kwart voor 7 uit, dus ik weet het niet exact. Maar als ik na vijf uur langs zijn kamer kom (onderweg naar de wc of naar de jongste) krijg ik eigenlijk altijd wel een reactie en dan klinkt hij echt niet slaperig meer. Vervolgens is hij achterin de middag al behoorlijk moe en tegen de tijd dat we gaan avondeten vaak behoorlijk ongezellig. Is er iemand die een tip heeft om zijn nacht iets naar achteren te laten schuiven? We brengen hem meestal tussen 7 uur - half 8 naar bed. (Bedtijd is eigenlijk 7 uur, maar soms zitten we dan nog aan tafel.) Hij valt dan in de regel binnen aan half uur wel in slaap.
Hij gaat in elk geval niet te vroeg naar bed. Zou niet veel gaan verschuiven en het zo laten. Als hij lief op zijn kamer speelt wel is het idd vroeg maar ja. Ik denk als je hem een uur langer ophoud in de avond je hem niet blij gaat maken zijn klokje staat zo afgesteld.
Kan hij misschien nog een half uurtje slapen 's middags? En dat steeds verkorten? Sommige kindjes zijn inderdaad best vroeg, op zich is dat niet zo'n ramp.
Ik vind het vroeg wakker-zijn ook niet zo'n punt hoor. Nou ja, in het weekend doet het soms wel zeer, haha. Maar goed: hij blijft gewoon heel braaf in bed tot kwart voor 7. Ik vind het alleen zo 'lastig' (en voor hem ook vervelend) dat hij vaak achterin de middag zo moe is. Onze zoon gaat wel gewoon naar school, dus 's middags terug naar bed is lastig. Ik denk ook niet dat hij dat nu nog zou pikken. Een enkele keer proberen we dat wel hoor, maar dan slaapt hij ook niet. Hij heeft wel tot bijna 3,5 nog een middagdut gedaan. Best lang, als ik dat zo in mijn omgeving hoor.
Kan hij niet vroeger naar bed, als hij zo moe is? Mn zoon slaapt soms, sinds hij zn middag dutjes overslaat, al wel eerder voor half 7 als daarna ( van de week een paar keer zelfs om 17.45-18.15 al ) en slaapt daardoor 's ochtends niet korter.