Wij wonen in een hoekwoning. Aan de muur waar dus geen huis meer aan vast zit, dus de buitenmuur hebben we problemen. Ik keek vanmorgen in de hoek en zag tot mijn verschrikking allemaal zwart of te wel schimmel aan de muur zitten, zo'n meter lang ongeveer en schat 20cm hoog! Nu trek ik dus net de bankstel van de muur en de muur, nou ja behang is zeike nat, dus ook het bankstel aan de achterkant De woningstichtig gebeld en hij had geen idee wat het kon zijn. Nu belt een bouwbedrijf mij vandaag of morgen terug om te vertellen wanneer ze komen kijken. Intussen tijd hoop ik misschien hier wat ervaringen uit te wisselen en misschien dat iemand weet of je het ook vergoed krijgt van de verzekering.
Ik denk dat het verstandig is om rechtsbijstand in te schakelen (mocht je deze hebben). Wellicht dat je daar even wat advies in kunt winnen wat nu 'handig' is in deze situatie.
Klinkt als een lekkage die er al langer zit. Vooral omdat er schimmel zit, lijkt het me logisch dat die lekkage er al langer zit. Volgens mij is de woningbouw hier verantwoordelijk voor, maar weet niet of je spullen dan ook vergoed worden door de woningbouw of dat je dat op moet geven aan je inboedelverzekering (heb geen huurhuis). Lijkt me niet dat je hier zelf voor moet betalen.
ooow getsie.... da's optrekkend vocht wat door je muur heen komt. (een lekkage van een leiding in een buitenmuur in de hoek lijkt me onlogisch).ben je mooi klaar mee zeg. de meeste woningbouwverenigingen laten je daarmee mooi in je sop gaarkoken. ik zit met verbazing te lezen dat jou woningbouw schijnbaar wel actie onderneemt tot nog toe. verzekeringen keren meestal alleen maar acute dingen uit. niet dingen die er redelijkerwijs al langer zitten. en schimmel is niet iets van een uur tijd helaas. dus ik vrees het ergste voor jullie. wij hadden laatst ook pech toen er water naar beneden kwam. de waterleiding was niet gebroken maar gaan lekken en dat hadden we pas later door en dus zat het lek er al langer volgens de verzekering en kregen we niks vergoed. alleen als hij gebroken was geweest wel.
Zit er aan die muur wel een verwarming of niet? Ik denk dat de muur daar slecht geisoleerd is. Als er dan ook nog geen verwarming zit kan het al snel vochtig worden en gaan schimmelen. Wij hebben dat met een raam aan dezelfde kant. Bouwkundig had daar een verwarming onder gemoeten, maar dat hebben de vorige bewoners die dat raam erin hebben laten zetten niet gedaan. Nu zitten we ook met vochtige kozijnen en breekt er steeds meer hout af. Niet fijn, we mogen een nieuw raam met kozijn en alles helemaal zelf gaan dokken.
Ja we hebben er wel een verwarming zitten, geen grote zoals onder de voor en achterraam, maar hij zit er wel, onder het raam zit ie.
Kan het niet van buitenaf komen? Dat de dakgoot overstroomt ofzo. Juist omdat je zegt dat het in een hoek zit. Dat hebben wij namelijk ook eens gehad, toen bleek de afvoer van de dakgoot helemaal dicht te zitten met blaadjes. (met dank aan de vorige eigenaar, die zijn onderhoud niet had gedaan) Nou hebben wij een enkelsteens muur, dus dan trekt het vocht toch relatief makkelijk naar binnen, maar bij een spouwmuur kan het ertussen lopen en dan duurt het langer voor je iets ziet.
Dat hebben wij dus deze zomer ook gehad, de buis van de dakgoot naar het riool was om een onbekende reden gekanteld waardoor het water in de spouw liep ipv naar het riool.
In elk geval meteen duidelijke foto's maken! Dan heb je bewijs als er gedoe komt met de verzekering bijvoorbeeld.
Klinkt alsof die muur na geisoleerd is.. Als dit slecht gedaan word(lees: Snel afgeraffeld door bijv de woningbouw omdat er meerdere huizen gedaan moeten worden) kun je gigantische vochtproblemen krijgen.
Wij hebben dit ook gehad in onze oude huurwoning. Gelukkig niet in de woonkamer, maar op de kleinste slaapkamer. Het heeft te maken met een koude buitenmuur, en waarschijnlijk een vochtige kamer. Wij kwamen er pas achter toen we gingen verhuizen, toen er een grote kast voor de muur wegging. Wat de woningstichting er aan heeft gedaan...geen idee...
oh ja....wij hebben het ook nog in de hal gehad van opnze voormalige huurwoning. In de hal bij de voordeur kwam aldoor een vocht/schimmel plek. De woningstichting heeft deze meerdere malen behandeld met schimmelspul, maar het kwam steeds weer. Toen hebben ze de buitenkant van dat stukje muur opnieuw gevoegd en spul ter isolatie ingespoten ofzo. Aan de binnenkant hadden ze het opnieuw gespackt. Helaas heeft dat allemaal niet geholpen en kwam de plek toch steeds weer. Toen hebben we een flesje schimmelvreter van Bison gekocht en dat erop gespoten. De schimmel bleef daardoor 2 maanden weg, en als het weer tevoorschijn kwam dan spoten we er weer wat op. Het ging bij ons overigens wel om een begin jaren 50 woning, wat erg snel gebouwd was na de oorlog.