Zonnepanelen

Discussion in 'De lounge' started by Sophy, Dec 31, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,875
    2,875
    113
    Noord-Holland
    Mijn man en ik denken na over zonnepanelen. Ik zag bij Essent dat er een soort all-in deal is, maar ik vroeg me af hoe gunstig dat is. Heeft iemand dat gedaan? Of is het juist beter om zelf de panelen te kopen en door een andere partij te laten installeren? Waar moet ik op letten. Alle tips zijn welkom :)

2. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Ja wij hebben het via essent gedaan, op advies van familie. Je kunt namelijk het eerste jaar over het hele bedrag de btw terug krijgen, maar zelf regelen is zo'n gedoe, dus hebben we gekozen dat essent dat ook gewoon regelt.

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier laten uitrekenen en pas na heeeel lang voordelig.

Minimaal 12 panelen nodig. 3600 euro incl omvormer.

Scheelde ons 30 euro per maand. Dus 360 euro per jaar. Na 10 jaar hadden we dit er dus pas uit, maar na 8 jaar moet die omvormer vervangen worden, kost 800 euro.

Dus na 12,5 jaar hebben we er pas profijt van. Dus gaan we niet doen.

4. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Dan hebben jullie misschien een hele ongunstige ligging, mijn ouders hebben 6 panelen en scheelt al minimaal 60 euro per maand, dat verdiend zich snel terug dan.

5. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,239
    11,817
    113
    Inderdaad. Hier met zes panelen ongeveer €40 per maand.

6. Femke11

Femke11 Fanatiek lid

Jul 21, 2010
    2,055
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben 12 panelen, net niet zelfvoorzienend. Terugverdientijd ongeveer 8 jaar. Wij hebben niet gekozen voor all-in deal, maar een lokale ondernemer. Ook hebben we bewust voor niet Chinese panelen en een SMA omvormer. SMA is duurder, maar start sneller op, daardoor verdient het zich terug. BTW terugvragen is niet heel moeilijk, staan duidelijke handleidingen op internet.
    Ik adviseer je om verschillende offertes te laten maken, prijzen kunnen nl nogal uiteen lopen en de goedkoopste levert niet altijd de beste kwaliteit.

Share This Page