Hoe weet je van welke je wel en geen hoofdpijn krijgt dan? Ik krijg altijd hoofdpijn na 1 glas op verjaardagen, maar dat ligt dus aan de wijn? Hier een Surinaamse vriend en schoonouders. Die koken altijd veel en maken hapjes en nemen dat zelfs mee naar onze verjaardagen. Dus hoef zelf niet zoveel te doen . En de visite vind het heerlijk. Bij mijn Nederlandse familie altijd standaard kaas, worst enzo. Tot grote verschrikking van mijn vriend. Die snapt niet waarom ze nooit iets warms aan hun gasten geven haha. Mij maakt het niet uit, ben beide inmiddels wel gewend.
Ik ben gek op de Vivino app, als je twijfelt over een wijn, dan kan maak je een foto van het etiket en de app geeft je reviews over de wijn, ideaal
Ik doe het zelf wel redelijk uitgebreid, taart en/of cake, satéballetjes, chips, verschillende soorten nootjes, kaas, worst, piccolini's, rauwkost met dipsaus, stokbrood en toastjes met brie, zalm, roomkaas, etc. Snoepjes voor de kinderen, soms een lekkere salade in de zomer, blablabla. Qua drinken bier, wijn (wit+rood), rosé, frisdrank, sapjes, limonade. Ik heb ook wel eens gevulde eieren gemaakt en wraps en worstjes en kaasjes in bladerdeeg maar daar werd nauwelijks van gegeten dus dat doe ik niet meer Als het bij een ander minder uitgebreid is vind ik het ook best. Meestal blijf je zelf ook met van alles zitten nog. Kunnen we vaak nog een week van eten haha.
Maar een dure wijn zegt echt niets over de kwaliteit vind ik. Er zijn ook zat goedkope wijnen waar je geen migraine van krijgt en die ook gewoon lekker smaken. En wat voor jou een chateau migraine is is voor iemand anders weer juist een lekkere smaak maker. Mij kun je bijvoorbeeld wakker maken voor een heerlijk glaasje Hugo wijn, is ook maar een Aldi wijntje voor een paar euro maar die is echt goddelijk. Die heb ik dan liever dan een dure wijn die gekocht word omdat de gastvrouw vind dat goedkope wijntjes migraine wijntjes zijn Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.
Wij zijn in Limburg vaak gewend om chips zoutjes komkommer kaas leverworst en stokbrood met salades op tafel te zetten Mijn partner komt uit west Brabant en daar staan wel nootjes chips op tafel en dan komt schoonmoeder met een schaaltje toastjes belegd met eiersalade brie filet American rond 2-3 keer ongeveer. Er komen ook wat komkommer en worteltjes op tafel en dan gaat er 2-3 keer een schaal met cervelaatworst kaas rond. Op onze verjaardagen doen we ook stokbrood Op zoontjes verjaardag had ik wel chips zoutjes en kaas komkommer worst, maar verder niks. Voor kids een etagère vol met spekjes, zakjes haribo en uitdeelzakje chips. Omdat wij famillie en vrienden hebben die nog 1uur/1,5 uur moeten rijden maken we vaak soep met broodjes knak klaar. Dit doen we niet op de volwassen verjaardag als we die 's avonds vieren. En als we partners verjaardag vieren doen we dit wel, dit is in de middag namelijk Mijn verjaardag wordt altijd wel avonds gevierd en ik heb 7 broers en zussen dus aan soep broodjes begin ik dan niet. Het is trouwens ook altijd wel zelfbediening qua drinken bij ons. Ik haat het om duizend keer naar de koelkast te moeten lopen en dan niet eens kunnen zitten om te kletsen of de leuke momenten mee te maken van bijvoorbeeld zoontjes verjaardag.