Ik was een paar weken geleden op een make up party. En na anderhalf uur kregen we een kop thee en plakje cake. Dat was het voor de hele avond, terwijl we er ruim 3 uur gezeten hebben. Oké het was geen verjaardagsfeest, maar het verbaasde mij best wel. Ik heb een opvoeding gehad waarbij er bij feestjes 10 soorten hapjes staan. Nou snap ik dat niet iedereen zo overdreven uitpakt, maar dit vond ik wel het andere uiterste.
Wraps met kipfilet/sla/kruidenboter Kaas Grillworst Chips Gevulde eieren Boterhamworst rondom een augurk En soms nog kleine mini chocolade hapjes Vroeger toastjes, maar daar ben ik mee gestopt, wat een geklieder!
Haha ik voelde me al raar in dit topic maar ik ben ook een Belg. Zal daaraan liggen zo ken ik het ook
Ik vind het best gek als mensen echt helemaal niets in huis halen voor een verjaardag. Ik ben misschien erg overdreven daarin (maar da's meer omdat ik nooit kan inschatten wat mensen naar binnen werken op een avond..) maar ik hou wel van dat kneuterige gedoe met hapjes op tafel.
ach zal mij een worst wezen...ik neem dat toch allemaal niet haha maar hier op feestjes taart zoute stokjes gaan hier altijd goed twee soorten chips Japanse mix of studentenhaver kaas twee worstsoorten komkommer tomaatjes spekjes schuimpjes etc vd kids en meestal eind vd middag mini worstenbroodjes ofzo
Wij hebben altijd vlaai en daarnaast idd chips en nootjes. Het is een verjaardag en geen vreetfestijn! Vorig jaar wel een keer wat meer uitgepakt en toen barbecue van A-Z barbecue gedaan. Maar over het algemeen zijn kinderverjaardagen hier toch wel rond 17u afgelopen dan zijn beide dames ook wel gaar.
Bij de verjaardagen van de kinderen (4) maak ik altijd met mijn moeder warm en koud buffet, of barbecueën of Indisch. En dan natuurlijk ook nog gebak. De verjaardagen van mijn man en mij altijd gebak, man is bakker haha, en dan nog hapjes zoals gehaktballetjes, kaasjes/prikkers, toastjes met salades, nootjes, gefrituurde hapjes, gevulde eieren.
Verschilt per verjaardag waar ik kom. Bij mijn zus hoe ik bijvoorbeeld niet meer te verwachten dan wat borrelnootjes en een stukje taart. Maar als ik kijk naar de oom en tante van mijn vriend, daar komen wel wat meer hapjes tevoorschijn. Zelf verzorg ik altijd een uitgebreid buffet met 3 taarten, diverse kleine hapjes (gevulde dadels, gehaktballetjes, spiesjes e.d.), chips, stokbrood... noem maar op Hou ervan om me 2 dagen uit te sloven in de keuken, goed excuus om te doen
Op mijn 17de verjaardag had ik dat ongeveer op tafel staan, omdat ik geen zin om iets voor te bereiden en mijn moeder mij oud genoeg vond om er zelf voor te zorgen Wij vieren onze verjaardagen altijd met een bbq (ik + kinderen: in de zomer) of een lopend warm/koud buffet [man: in de winter]. En ik vind het ook uitgelezen momenten om verschillende nieuwe tapasgerechten of koude saladeschotels uit te proberen. Bij vrienden en familie is dit ook gebruikelijk. Juist omdat de meeste kinderen hebben beginnen verjaardagen ergens overdag en hier duren verjaardagen ook lang. met kinderverjaardagen doen we ongeveer: - mensen komen vanaf ongeveer 15uur: koffie met gebak; - rond 16 uur taarten op tafel: kaarsjes blazen, kinderen krijgen stukje taart of fruit. - op tafels staan bonbons en wat zoutjes voor bij het drinken totdat het eten klaar is; - rond 18uur gaan we met z'n allen eten; - daarna nog een keer koffie evt met taart wie die vóór het eten niet heeft gehad [sommigen komen na het werk rond 18uur net voor het eten binnenvallen]; - daarna aan de borrel/ lekker tafelen. Familie/ vrienden zonder kleine kinderen blijven tot een uur of 11 hangen, helpen mee met alles opruimen, ik leg de kinderen op bed en we zitten daarna lekker op de bank/ in de tuin te borrelen zo'n dag overleven we niet met alleen een beetje chips.
Ik maak ook graag wat "uitgebreidere" hapjes. In ieder geval niet zo simpel als in de OP. Maar ik heb bepaalde visite die werkelijk nooit iets eet van wat ik op tafel zet, behalve een stukje taart. Na meerdere keren ben ik voor hen dus maar gestopt met de moeite. Ik maak graag knakworstjes in bladerdeeg, kleine gehaktballetjes, gevulde eieren, een eigen gemaakte eiersalade, warm stokbrood erbij en natuurlijk andere salades en nog andere hapjes. Ook altijd wel wat komkommer e.d. erbij.
Hier altijd taart/cake en dan zelf gemaakt. Bakjes chips,nootjes,toastjes en stokbrood met iets lekkers. Kaasjes,worst,komkommer. Mijn oudste dochter maakt altijd bladerdeeg met knakworstjes. Soms ook een bittergarnituur of kipsate met stokbrood en salades. Lekker ranzig allemaal maar wij vinden het heerlijk haha
Hier vaak na de taart 2 soorten chips, komkommer en tomaatjes, stokbrood met 3 soorten beleg, nootjes of zoutstokjes. Soms zetten we de frituur savonds aan voor borrelhapjes. Maar verder maak ik niet heel veel hapjes nee. Veel te duur, te veel werk en ik wil zelf ook nog wat aan de avond hebben. Overdag met kinderverjaardagen gaat er geen frituur aan. Kinderen krijgen genoeg aan chips en snoep en een traktatie naderhand. Savonds trek ik wat blikken soep open en hebben we broodjes voor de mensen die nog wat willen avondeten. Verder hetzelfde als hierboven staat. Maar als de verjaardag s'ochtends en of smiddags is, dan is s'ochtends vaak na de taart chips, tuc, komkommer, tomaatjes, m&ms. Dan wordt er toch amper gegeten.
begin met taart, en ik heb altijd standaard die bakjes met zoutjes staan altijd makkelijk, chips meestal wel 4 verschillende soorten, toastjes en stokbrood met salades, kaas 2 verschillende soorten leverworst grillworst en gekookte worst, komkommer. en als het de verjaardag is van mijn man en het is mooi weer meestal de bbq aan en hamburgers en broodje frikandel. en als ik zin heb maak ik die wraps met roomkaas en kipfilet.
Taart. Komkommer, snoeptomaatjes, worteltjes en bleekselderij. Kaas en worst, gevuld ei, boterhamworst met augurk en gehaktballetjes. Soms nog mini worstenbroodjes en saucijzenbroodjes. Chips en nootjes en stokbrood met salades.
Ik weet niet of het in dit land gebruikelijk is, of dat het ligt aan de mensen waar we heen gaan, maar bij m'n schoonouders is het taart en avondeten, bij vrienden twee bakjes chips op tafel en soms alleen drinken. Ikzelf doe geen moeite (meer) en vier het gewoon niet. Ik mis de verjaardagen in Nederland, blokjes kaas en bittergarnituur, hmmm..
Bij de koffie gebak/taart/grote koek/cake. Tijdens frisdrank, 2 soorten chips en 2 bakjes van 2 van deze: zoute pinda's, chocolade rozijntjes, gesuikerde pinda's, borrelnootjes, Japanse mix of een andere soort mix en een glas met zoute sticks. Op de hapjes schaal: blokjes kaas, leverworst, geldersche worst, harde worst, boterham worst met augurk, snijworst met selleriesalade, komkommer, wrap met zalm/kip, ham met roomkaas/ui/bieslook. Soms warme hapjes zoals mini saucijzebroodje/kaasbroodje/satébroodje.
Hier beginnen we met taart, dan chips/borrelnootjes, toastjes etc. en als afsluiting, zo tegen half 6 maken we altijd mini-pizza's. Dus niemand met honger naar huis.
Hier hebben we altijd veel te veel en blijven met van alles zitten. Ik vind het leuk om wat extra's te doen en onze visite eet er ook graag van. Meestal doen we iets van: 3 verschillende taarten (vaak zelf gemaakt) Verschillende chips/nootjes Verschillende kaas/worst Wraps hapjes Gevulde eitjes Toastjes/stokbrood met smeersels Zelf gemaakte eier en ham/prei salade Gehaktballetjes Mini pizza Bitterballen Rolletjes ham/roomkaas Enz enz enz
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan wat je zelf gewend bent. Mijn man is meer luxe hapjes gewend dan dat ik dat ben. Wat wij hier meestal op tafel hebben : - Zelf gemaakte knoflookbrood van een recept van Jamie Oliver. - Zelfs gemaakte knoflooksaus. - Zelf gemaakte tapenades. ( 3 soorten ) - Bon bonnetjes ( gekocht bij een chocolatier ) - Zelf gemaakte gehaktballetjes. - Lange plakken Italiaans brood met zalm, Paturain, en weet ik veel wat er tussen komt allemaal ( manlief maakt de meeste recepten ) - Salami met augurken. - En soms ook een bittergarnituur.