eerste ontmoeting met zusje

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door sunset88, 16 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunset88

sunset88 Bekend lid

17 mei 2011
    566
    0
    16
    Geen idee of ik het goed plaats maar ik vroeg me af hoe jullie het na de bevalling doenals jullie al een kindje hebben.
    Mijn ouders passen op ons zoontje als ik moet bevallen.. Maaar ligt het er natuurlijk asn hoe de bevalling verloopt.. Heb ik geen pijnmedicatie nodig dan zijn We zo weer thuis zegt de vk en dan kanonze zoon met zijn zusje kennismaken.. Maar ik wil heel graag eerst even een momentje met zn vierenvoordat mn ouders en voornl mijn moeder er bovenop zit.. Hoe doen jullie dit alsoudersbij jullie thuis oppassen of zoon of dochter komt brengen?

2. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Tja, als je graag een momentje met zijn viertjes wilt, kun je dat denk ik het beste gewoon tegen je ouders zeggen.
    Nu aangeven dat je dan graag een poosje samen wilt zijn. En dan misschien een tijd afspreken, bijv een kwartiertje.

3. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Heel begrijpelijk hoor. En ook belangrijk voor je oudere kind om rustig kennis te kunnen maken.

Wat je kunt doen is de oppas je oudere kindje te laten brengen als jij rustig in bed ligt (dus eerst even installeren samen met de baby). Laat je partner jullie kindje ophalen en de oppas rustig beneden wachten. Als jullie klaar zijn kan je partner de andere visite beneden ophalen.

Communiceer deze manier vooraf duidelijk naar je partner en naar de oppas (grootouders etc). Zo weet iedereen wat jullie willen en komt er geen onduidelijkheid.

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij waren daar wel duidelijk in; eerst zou de oudste haar zusje ontmoeten, daarna de rest van de familie. Uiteindelijk moest de jongste twee dagen opgenomen worden, we namen op dag 2 (daarvoor was het nog wat te druk en heftig) de oudste mee naar de afdeling van de jongste waar ze mocht helpen met verschonen etc, dat vond ze super leuk. Echt lief ook, ze gaf billendoekjes aan enzo :) Daarna kreeg de jongste nog een hielprikje voor de glucosetest, dus ging de oudste met papa terug naar de kraamafdeling. Na de glucosetest mocht de jongste onverwacht meteen met ontslag, dus reed ik met haar naar de kraamafdeling waar mijn man met de oudste zat. Tien minuutjes later kwamen mijn ouders en zus op bezoek. Na dat bezoek mocht ik ook met ontslag en toen we thuis kwamen zat het huis vol met familie. Drukke boel, maar na bijna 2 weken ziekenhuis vond ik dat echt heerlijk! En de oudste ook, die was zo blij dat ze haar zusje kon showen! :)

5. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Mijn schoonouders passen ook op onze zoon als ik in het ZH ben om te bevallen. Als ik ben bevallen komen zij met onze zoon naar het ZH en zal eerst alleen onze zoon met zijn zusje kennis maken. Zijn wachten dan even op de gang. Wat je zegt, eerst even een moment met z'n viertjes.

6. moon92

moon92 Lid

10 jun 2015
    47
    0
    0
    informatie adviseur hypotheken
    ede
    Ik ben nog geen ervaringsdeskundige maar kan je wel vertellen hoe wij graag willen dat het gaat als onze 2de is geboren.

Als alles goed blijft gaan zal ik waarschijnlijk thuis gaan bevallen. Mijn moeder is bij ons thuis om op onze zoon te letten en als het kan om ook bij de bevalling te zijn. Mijn moeder is ook bij de bevalling van de eerste geweest.
    Na de geboorte willen we eerst dat onze zoon zijn broertje kan leren kennen.... mijn moeder mag daar wel bij zijn als ze dat wil. Maar mijn moeder kennende houd ze zich op de achtergrond en blijft op afstand of zelfs beneden tot wij anders aangeven.
    Ik heb het wat dat betreft enorm getroffen met mijn moeder.

Mijn vriend en ik hebben afgesproken dat we de eerste paar uur als gezin willen doorbrengen. We stellen de overige familie wel op de hoogte maar die mogen een paar uur later voor het eerst langs komen... die paar uur kunnen wel zo'n 5 uur duren. Gezien mijn negatieve ervaring met de visite bij de eerste gaat het deze keer echt op onze manier!

7. sunset88

sunset88 Bekend lid

17 mei 2011
    566
    0
    16
    Precies! Maar wat de vk tegen mij zei is dat als je niet medisch bevalt dan ben je vaak na 2 uurtjes wel klaar om naar huis te gaan. Dus dan heeft het weinig nut om familie naar het zkh te laten komen..?

8. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Grappig dat je het zegt, want nadat ik mijn reactie had geplaatst zat ik er verder over na te denken en bedacht mij inderdaad dat dit alleen mogelijk is in het geval ik overdag beval... Nu vind ik het voor onze zoon zielig om hem midden in de nacht wakker te maken om ofwel naar opa en oma te brengen of om hem kennis te laten maken met zijn zusje. Hij is (nog maar) een jaar en 8 maanden dus echt bewust van het hele gebeuren is hij ook nog niet. Ik denk daarom dat als we snachts terugkomen uit het ZH, we alleen de opa's en oma's even naar de kleine laten kijken, en wachten tot de volgende ochtend tot zoon wakker wordt en hem kennis te laten maken. Maar als anderen hier nog goede ideeën hebben dan lees ik die ook graag!:D

Hoe oud is jouw zoontje?

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn oudste was 2 jaar toen zijn zusje geboren werd. Hij werd opgehaald door schoonouders toen bevalling begon (rond 17:00 uur). Zusje thuis geboren rond 18:30 uur, maar we moesten met haar meteen naar ziekenhuis ivm macrosomie/groot kind en glucosecontroles. Was om 20:30 uur geïnstalleerd op kraamafdeling, moest in ieder geval 24 uur blijven. Hebben er toen voor gekozen om oudste die avond nog kennis te laten maken met zusje (wakker gemaakt dus), dus rond 21:30 uur was hij met opa en oma bij ons op de kamer in het ziekenhuis. Ik had niet perse de behoefte om zijn viertjes te zijn, dus opa en oma waren er ook bij en konden zich ook deels over hem ontfermen.

De ochtend daarna kwam mijn familie langs en in de middag schoonouders met zoon, die daarna met papa naar huis ging, omdat wij nog een nachtje moesten blijven.

Bij de jongste ben ik thuis bevallen om 6:00 uur en omdat kinderen naar school moesten, kwamen mijn schoonouders bij ons in huis. Drie kwartier na bevalling heeft mijn man de twee oudste erbij gehaald (die net wakker waren) om kennis te maken. Kraam en VK waren er toen nog. Schoonouders hebben beneden gewacht en zijn in de loop van ochtend, nadat ze de kinderen naar school hadden gebracht komen kijken naar de nieuwe aanwinst. Vond ik ook fijn.

10. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Toen onze tweede geboren werd, was de oudste bij mijn schoonouders. Die zijn gekomen toen we belden, en mijn man is naar beneden gegaan met de filmcamera, hij is achter onze oudste naar boven gegaan en heeft alles gefilmd, dat hij voor het eerst zijn zusje zag, erg leuk om terug te zien. Al die tijd zijn mijn schoonouders beneden gebleven, en pas toen wij riepen zijn ze ook gekomen. Dat duurde maar een paar minuten, ik was veel te trots op onze dochter om hen langer te laten wachten, en de oudste vond er toch niks interessants aan.

Dit keer, met de derde, was nog veel mooier, hij is 's nachts thuis geboren, om 5 uur. Mijn man is ze om 7 uur wakker gaan maken, en met hen naar onze kamer gekomen. Die gezichtjes, prachtig. Helaas dit keer vergeten te filmen, want dit keer was veel mooier, waarschijnlijk ook omdat ze wat ouder zijn (6 en en ruim 3).
    Maar als je in het zkh bevalt heb je natuurlijk wel oppas nodig. Dus zou ik gewoon zeggen dat je eerst even met zijn vieren wilt zijn.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn souders paste op de oudste tijdens de bevalling van de jongste.

Ik had het geluk dat we thuis kwamen op het moment dat de oudste sliep. Bij binnenkomst de jongste geshowd en gezegd "nu mag alle aandacht naar hem. Als de oudste wakker is wil ik dat alle aandacht naar de oudste gaat EN dat hij tijd krijgt om te kijken en te wennen"

Leg uit wat jouw wensen zijn en wat jij belangerijk vind. Vergeet daarbij niet te luisteren naar wat de wensen van jouw ouders zijn. Probeer eerst samen een oplossing te vinden.

Bespreek het wel nu en niet als je straks bevallen bent.

12. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    mijn moeder past op als wij naar het ziekenhuis gaan, en komt dochter brengen als we klaar zijn. Dan haalt mijn man haar even op en blijft mijn moeder op de gang. heeft ze bij mijn broer ook gedaan. neefje eerst en daarna oma. vindt ze ook helemaal niet erg. We bellen de rest van de familie pas als we naar huis gaan.

13. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Dochterlief gaat naar schoonouders, afhankelijk van t tijdstip komt zij in t zh kennis maken, maar zit er idd niet op te wachten dqt ze er dirct op duiken, maar mijn schoonouders kennende hoef ik dat helemaal niet aan te geven maar zullen ze lns alle tijd geven

14. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Ik ben thuis bevallen van de jongste en mijn moeder was beneden voor de oudste. Had in mn hoofd dat mijn zoon als eerste kennis zou maken met zijn zusje, maar uiteindelijk is ze om 23.14 geboren en lag hij lekker te tukken :D Heb mijn moeder dus gewoon even naar haar laten kijken voor we gingen slapen, maar meer niet. Zoon is sochtends toen hij wakker was meteen komen kijken, de rest pas in de loop van de ochtend.

Edit: mijn moeder had het trouwens ook prima gevonden als ik aan had gegeven dat ze sochtends na de oudste pas mocht komen kijken, maar dat vond ik niet nodig. Geen seconde spijt van gehad.

15. Bloeem

Bloeem Actief lid

28 nov 2014
    301
    0
    0
    NULL
    NULL
    In het ziekenhuis bevallen na inleiding, waar m'n moeder bij was. Rond 4 uur snachts waren m'n vader en oudste bij ons thuis, oudste was toen net 2 maar vond het zo spannend! Eerst haar de baby laten zien en vasthouden, maar ouders waren er gewoon bij. Daarna de baby aan m'n vader gegeven. M'n moeder had haar in het ziekenhuis al geknuffeld.

16. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Heel simpel: van tevoren aangeven dat je een moment met z'n vieren wil zijn.

Hier om 21.30 bevallen. Dochter sliep bij ouders. Hele familie gebeld, maar niemand mocht komen. De eerste ontmoeting moest namelijk met grote zus zijn en niet met anderen.

Mijn ouders bleven de volgende ochtend beneden en onze dochter is met mijn man naar boven gekomen, waar ik lag met de baby.

Magisch moment trouwens! Ze riep heel hard: het is een verrassing! Nou we hadden zijn komst toch echt al maanden aangekondigd :D.

Daarna zijn mijn ouders pas komen kijken.

17. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ik ben thuis bevallen van de tweede. De oudste heeft lekker door de bevalling heen geslapen. Mijn man heeft oudste 's ochtends aangekleed en is daarna met hem naar onze slaapkamer gekomen. De kraamhulp was erbij voor wat foto's maar is vrij snel gegaan voor inderdaad dat moment met z'n vieren. Heerlijk! Wij hadden trouwens jongste in de wieg liggen op dat moment en dat las ik pas ook weer als tip. Dan kan oudste in de armen van mama naar de baby kijken. Beter in verband met jaloezie.

18. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik ben van mening dat het niet uitmaakt of je kinderen de baby als eerste zien. Een bevalling is toch vaak in de nacht, dus ook geen tijd om een jong kind wakker te maken, dan zijn ze helemaal uit hun doen.
    Belangrijker vind ik dat je even de rust neemt als gezin om de baby te laten zien. Dat kan dus zijn als de oudere kinderen net uit bed komen en je al lekker thuis bent geinstalleerd, maar anders even zonder andere visite in het ziekenhuis.

Neem er gewoon de tijd voor, maar sta er ook niet gek van te kijken als de andere kinderen binnen een kwartier klaar zijn met kijken :p
    Ze wennen nl enorm snel aan de nieuwe baby, lastiger vinden ze alle visite en dat de regelmaat weg is.

19. Eefje86

Eefje86 Bekend lid

21 mrt 2012
    856
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook dat dillema.. Mijn moeder moet hier worden gebracht (1,5 uur rijden) en ik wil echt wel de eerste uren met zn viertjes zijn.. Aangezien ik in het ziekenhuis moet bevallen denk ik dat mijn man onze zoon gewoon ophaald.. Zonder oma hihi.. Dat weet ze alleen nog niet..
    Als we er aan toe zijn mogen de oma's komen..de rest pas de.volgende dag hebben we afgesproken!
    Bij mijn eerste had ik 2 dagen niet geslapen.. Urenlange bevalling met een Ks er achter aan en die middag stond alle familie al paraat.. Dat nooit weer!!

Deel Deze Pagina