Hapjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Edr89, 10 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    Mijn dochter is ruim 5 maanden. Binnenkort willen we starten met rijstebloem, kijken hoe dat valt en wat ze ervan vindt.
    Echte hapjes pas vanaf 6 maanden, maar ik ben vast een beetje aan het 'voorbereiden'. Waarschijnlijk starten we met broccoli of courgette, aangezien ze verborgen reflux en koemelkallergie heeft (beide onder controle) en ik lees dat dit dan vaak het best gaat. Of hebben jullie andere tips?

Ik voel me erg stom om deze simpele vragen te stellen haha, maar het wordt de eerste keer en wil het graag zo goed mogelijk doen. Hebben al genoeg ellende met de fles gehad en dat gaat nu eindelijk goed! Dus... hoe doe je dat nou eigenlijk? Ik denk dat we rapley en gepureerd willen combineren.

Eerst stomen? Hoelang stoom je dan?

Bij gepureerd: ik heb geen staafmixer, wel een keukenmachine met blender. Is dat ook goed?

Bij rapley: na het stomen gewoon in de hand geven en hopen dat ze er wat mee doet? Ben zo bang dat ze een te groot stuk binnenkrijgt aangezien ze al haar speelgoed ook zo ongeveer achterin haar keel stopt :D!

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Allereerst, een combinatie van rapley en gepureerd kan niet, een combinatie van stukken geven en gepureerd wel.
    Als je geïnteresseerd bent in rapley zou ik je daar eens in gaan inlezen.
    Rapley houdt zoveel meer in dan stukken geven, dat is maar een klein onderdeel ervan namelijk. Het gaat bij rapley erom dat je de regie bij je kind laat, die bepaalt hoeveel hij eet, en hoe hij het eet. Jij bepaalt alleen wat je hem aanbiedt. Ook worden de melkvoedingen behouden en bouw je niet direct af. Je geeft altijd (tot een jaar) eerst melk en dan pas vaste voeding. De melkvoedingen worden dan afgebouwd door je kindje.

Wat betreft het pureren, ik denk dat je met een vork prakken ook een heel eind komt, dan blijft er tenminste een beetje structuur aan zitten. En blender werkt idd ook wel. Alleen wordt het wel heeeel vloeibaar.
    Met het stomen, is ff uitproberen, gewoon stomen tot het zacht is, maar niet zo zacht dat het direct helemaal fijngeknepen wordt.

Met rapley kan je direct alles geven, behalve zout, suiker en honing. Je kind eet gewoon met de pot mee en je gaat als gezin gezond(er) leven.

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om eerst bepaalde dingen op te bouwen. Wortel, courgette en broccoli zijn goed om mee te beginnen idd.
    Ook fruit kan je rustig eens mee beginnen. Als schijnt dat in combinatie met reflux soms wel wat meer zuur te geven.

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Wij begonnen hier met potjes, kreeg bij hetgeen ze van mij vertelde op t CB van rapley al gelijk horrorbeelden (zag dr al met een stuk wortel in dr strot) dus daar gaan wij nog met een grote boog omheen. Inmiddels begonnen met gewoon koken voor dr en dan kook ik gewoon voor haar wat extra groente en gooi dat in de blender (had er een roerzeef voor, dan houdt t toch wat meer structuur vind ik dan bij een blender, maar dat was een waardeloos ding dus op zoek naar een beter). Van de losse groentes gaan broccoli en bloemkool hier goed zowel vers als uit potje. Dopertwen of worteltjes zowel uit potje als vers gemaakt moet ze niet. Bruine bonen met appel of tuingroentes daarentegen (potje) was van begin af aan al een feest.

Aardappels mogen binnenkort ook geloof ik dan gaan we weer een stapje verder (schijnt dat aardappel uit potje niet te vergelijken is met reguliere aardappel qua impact op de kleine begreep ik hier via t forum).

Deel Deze Pagina