Ik heb een vraagje/probleempje. Mijn zoontje is met 37+6 via een keizersnede geboren met een laag geboortegewicht (2170 en 45 cm). Vanaf de 2e dag ben ik op advies van het ziekenhuis een tepelhoedje gaan gebruiken omdat hij mijn tepel niet goed kon pakken. Op dag 4 (ontslagdag) kwam een lactatiekundige meekijken. Ik kreeg het advies borstcompressie te geven tijdens het voeden om hem meer te laten drinken (hier ben ik na 2 weken mee gestopt). Zij zag overigens dat hij prematuur drinkgedrag vertoonde. Na de kraamweek drinkt/zuigt hij lang. Ik voed bijna elke keer ruim een uur (beide borsten samen) omdat hij telkens in slaap valt. Ook heeft hij af en toe groenige ontslasting. Ik las dat dat kwam doordat hij teveel magere melk drinkt en te weinig vette melk. Nu is hij bijna 5 weken en gebruik ik nog steeds een tepelhoedje. Echter lijkt hij onverzadigbaar na het voeden, komt moeilijk in slaap, slaapt slecht, huilt vanwege oververmoeidheid en slaapt kort en wil dan weer drinken. Vandaag heb ik telkens gekolfd vlak voor zijn voedingstijd. Gemiddeld kolf ik 60 cc (totale opbrengst beide borsten). Dit geef ik hem via een flesje. Dit is binnen 10 min leeg. Hij is daarna nog hongerig dus leg ik hem nog max 10 min per borst aan. Ik heb niet het vermoeden dat hij dan nog veel drinkt, maar slaapt wel goed in en hij heeft vandaag 2x 2 uur geslapen. Een verbetering tov de afgelopen weken. Moet ik nu zo doorgaan of doe ik iets fout. Hij lijkt beter te drinken uit een fles dan uit de borst. En is hierdoor meer voldaan. Hij is in de afgelopen 4 weken wel 650 gram gegroeid, maar het lange en vele drinken begint mij op te breken. Kan ik eventueel met kv gaan bijvoeden om aan zijn honger te voldoen? Welke adviezen kunt u geven??
Ps, de reden dat ik wil bijvoeden met kv is omdat ik minder bv kolf dan mijn zoon blijkbaar nodig heeft.
Hoi, Ik denk dat het zinvol is voor je om af te spreken met een lactatiekundige. Je kindje is wat vroeg geboren en heeft echt nog last gehad van zijn premature gedrag. Hier zien we inderdaad dat kindjes heel snel wegzakken, maar kort drinken en niet een volledige voeding tot zich kunnen nemen. Nu ben je 5 weken verder en is je kindje op een leeftijd (zou nu 42 weken zijn) dat hij kan leren om zijn voeding in 1 keer te drinken. Dit doe je door goed te kijken wat hij doet, hem bij de les te houden, evt. wisselvoeden. De meeste kindjes leren binnen een week om dan wel goed te drinken en dan kun je met een half uur klaar zijn met een voeding, inclusief verschonen. Wel zo fijn, want je weet dan dat hij genoeg heeft en waar jij aan toe bent. Uiteraard kun je kolven zoals je beschrijft. Bedenk wel dat kindjes altijd meer drinken dan je kolft dus dat dat niet een volledig beeld geeft. Moeders die gaan kolven om te zien hoeveel hun kindje drinkt denken dan al gauw dat ze te weinig maken, terwijl dat dus niet het geval is!