"Hapstructuur"

Discussion in 'Voeding' started by Chantico, Jan 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Er zijn tegenwoordig van die reclames van een merk potjes babyvoeding (ik geloof Olvarit) die het hebben over de goede "hapstructuur" van hun voeding. Mij valt juist altijd op als ik een potje geef (van Olvarit vooral, andere merken lijken beter) dat het zo "soepig" eten is: ontzettend vloeibaar met hier en daar een zachte klont botergaargekookte aardappel ofzo.

Ik dacht juist dat het belangrijk was dat dreumessen leren kauwen enzo, dus wij geven als het even kan "met de pot mee"-happen. En ja, onze meid vindt dat lastiger eten dan potjes, wat ik wel snap. Maar het is toch normaal dat een kind van bijna anderhalf gewone prak of pasta met stukjes mee-eet? Of moet ik als ze met de pot mee eet haar bordje net zo "soepig" maken als die potjes?

Wat voor structuur eten bieden jullie aan? Bijvoorbeeld: hele aardappel / geprakte aardappel, hele pasta / gesneden pasta, grote stukken groente / fijn gesneden stukken groente, gare groente / beetgare groente, fijn gesneden vlees / stukjes vlees, etc... Gooien jullie er altijd een hele schep jus overheen, zoals bij ons een oma doet, en ja: dat eet ook makkelijker (maar wij maken meestal geen jus).

Omdat onze meid stukjes (en vooral groente *blègh*) niet altijd blieft, zijn wij (delen van het) eten maar weer gaan pureren (bijvoorbeeld de saus met groenten kort door de blender, maar de pasta wel heel). Het voelt niet goed om weer "een stapje terug te gaan", maar misschien zijn we wel te snel "een stap verder gegaan". Dus daarom even peilen hoe anderen dat doen :)

2. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij zijn nog geen maand bezig met bijvoeden...maar hier worden ook al stukjes gegeten....niet altijd...want ik maak eigenlijk voor meerdere dagen tegelijk in één keer klaar...en dan de eerste dag krijgt hij ook hele wortels bijvoorbeeld.

Hij is natuurlijk veel kleiner dan jullie dochter en dus gaat er vaak nog erg veel naast...maar hij lust het allemaal wel!

Maar hij heeft trouwens van alle groente die hij heeft gekregen alles heel gulzig en maak smaak gegeten!

Ik zou niet teveel pureren maar misschien juist hele dingen voorzetten....en laten zien dat jullie hetzelfde eten.
    Misschien ook laten zien hoe het klaar gemaakt wordt.

Ik heb geen idee of dit een goede tip is...ben natuurlijk nog lang niet zover...maar ik had echt het idee dat kindjes van die leeftijd al helemaal alles mee kunnen eten.

Als ik kijk naar mn nichtje van net 1...die eet ook alles of een beetje geprakt of gewoon heel.

3. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Wat je kunt doen om je dochtertje misschien wat beter te laten wennen aan stukjes is iets een keer gewoon 'heel' aanbieden. Als ze van banaan houdt gewoon eens een heel stuk banaan aan haar geven en kijken wat ze er mee doet.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik ben met 4 maanden begonnen met bijvoeden (groenten en fruit) en vanaf 6 maanden ook met aardappel, pasta of rijst. Vanaf 7/8 maanden af en toe vlees erbij en vanaf 8 maanden probeer ik het minder glad te pureren. Maar ik zie het nog niet gebeuren dat mn zoontje met 1 jaar al alles met de pot mee eet?! Ik vraag me ook af hoe ik het nu verdeer moet doen.
    Wat ik doe is de groenten en het vlees pureren (staafmixer niet tot soep maar wel de grote stukken eruit) en dan de rijst of macaroni er los doorheen of een geprakt aardappeltje.
    Hij eet af en toe als we onderweg zijn ook uit een potje (van olvarit bijv) van 12 + en daar valt t me eigenlijk nog tegen hoe grof het is. ook dat vind ik nog behoorlijk "soeperig".
    Ik vraag me dus af wat en wanneer de volgende stap komt. Kan me voorstellen dat je zachte groenten bijv goed gare brocoli of wortels of bloemkool niet meer hoeft te pureren, of rulle gehakt, maar de rest? Mn zoontje heeft ook pas 2 tanden dus dan ben je toch ook ietwat beperkt???

5. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    Ik ben het bijvoeden van Luca via rapley gaan doen, dus luca eet alles net als wij. Tagliatelle en spaghetti gewoon in korte slierten, penne ook heel en brood en groente ook ongepureerd in hele stukken. Als je kindje gewoon stukjes brood kan eten, kan hij ook stukjes pasta eten. Het lijkt me weinig anders, probleem is de gewenning. Kindje weet niet beter, dan dat avond eten via de lepel komt. Luca eet alles ook zelf, prikt met de vork of eet met zijn handjes. Ik denk dat als je je kind zelf met zijn eten aan de gang laat, in herkenbare stukken, dat hij dan heel snel zelf zal leren eten. zodra hij beseft dat het nu op deze manier gaat, natuurlijk.

Share This Page