Tijdens een sollicitatie vroeg men mij een aantal referenties op te geven. Dit heb ik keurig gedaan. Bij eentje heb ik twee namen gegeven. Vandaag werd ik gebeld door het bedrijf waar ik solliciteerde; ze hadden een negatieve referentie gehad van het bedrijf waar ik die twee namen had gegeven. Beide personen ken ik privé en die wisten nergens van. Zij zijn niet gebeld!! Ik ken mijn oud collega's goed genoeg wat dat betreft en ben gewoon op heel goede voet daar weggegaan (ik ging verhuizen, 170km verderop). Sterker nog; ik heb zelfs een brief gekregen dat ik in de toekomst van harte welkom was om wederom te komen werken. Ik heb dus mijn oud werkgever gebeld en zij zijn het uit gaan zoeken. Er is gebeld, maar de twee personen die ik opgaf, waren er niet. Wel was mijn voormalig directeur aanwezig en de administrateur, die de telefoon aannam, gaf dit aan. Of ze hem dan wilde spreken. Kortom; ze hebben naast elkaar gezeten en daaruit blijkt dat er helemaal geen slechte referentie is gegeven! Sterker nog, het was positief. Ze hebben me zelfs vanavond nog gezegd dat ze nog maar een keer moeten bellen en ik heb de brief, die ik daar toen kreeg, ook nog een keer per mail ontvangen. Ik vind dit zo raar en ben ergens nog hartstikke boos ook. En nu vraag ik me af; ik heb het bedrijf doorgegeven en twee namen van mijn toenmalige teammanagers. Mag men dan zowieso, zonder overleg met mij, de referentie bij iemand anders natrekken? Wie weet dit? Het zit me zo vreselijk dwars dit, dat ik echt van plan ben om het er niet zomaar even bij te laten zitten. Vooral ook omdat dit om een baan gaat waar ik echt enorm enthousiast over ben. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Ik zou in ieder geval het bedrijf waar je solliciteerde nog eens bellen over wat dan de slechte referentie is geweest, qua inhoud. En met wie ze hebben gesproken. Lijkt me dat ze dat ook noteren.
Dat heb ik ook gedaan. Maar ik heb nog geen antwoord. Dus ik ben benieuwd waar ze mee komen, omdat ik de werkgever zelf al gesproken heb natuurlijk.
Klinkt meer als een smoesje om je niet te hoeven aan te nemen. Erg vreemd ik zou er ook achteraan gaan. Succes ermee.