Logeren ver weg

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mimada, 20 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mimada

mimada Lid

13 okt 2009
    45
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraagje...
    Hoe oud was jullie kindje toen hij/zij voor het eerst bij opa&oma ging logeren die wat verder weg wonen?

Mijn ouders wonen een uur van ons rijden weg dus zien ze onze kleine meid niet zo vaak.
    Dat vinden ze best vervelend. Mijn ooms en tantes hebben kinderen en kleinkinderen die wel in de buurt wonen en die ook regelmatig de kleinkinderen thuis hebben.
    Dus nu vroegen mijn ouders of ze haar een weekendje mogen lenen.

Nou is ons meisje 6 maanden. Slapen is helaas nog elke nacht een drama dus ik denk dat meteen daar slapen nog even geen optie is.
    Ook denk ik dat ons meisje opa & oma van ver weg iets minder goed kent....

Ik vind het moeilijk, begrijp natuurlijk dat ze haar graag een keer bij hun willen hebben....het is best lastig om ons eerste kindje wat los te laten geloof ik.

Maar goed, hoe ging dat bij jullie? Iemand daar ervaring mee?

2. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Mijn ouders en schoonouders wonen dan wel in hetzelfde dorp als wij, dus wat dat betreft is onze sitiuatie anders.... maar ik heb wel een slechte slaper dus ik snap je heel goed!

Mijn zoontje kent mijn ouders erg goed, en hij en mijn moeder klikken echt super. Daarom laat ik hem ondanks zijn vele wakker worden 's nachts daar wel eens logeren. Hij wordt daar ook wakker, maar ziet meteen een vertrouwd gezicht en dat vindt ie best.

Ik laat mijn zoontje nooit ergens anders slapen, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt.... Ik wil absoluut niet dat hij 's nachts wakker wordt en in paniek raakt omdat hij iemand niet zo bekend ziet.

Mijn schoonouders willen ook graag dat hij eens daar komt slapen, maar ze hebben dikke pech ;).

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Haha, mijn ouders wonen zo'n 50 minuten hier vandaan en dat is juist voor ons nog enigszins in de buurt ;) Mijn schoonmoeder daarentegen woont 2 uur en 15 minuten rijden hier vandaan en daar heb ik dus hetzelfde dilemma. Zij heeft nog nooit op zoonlief gepast omdat ik het echt niet de moeite vind om ruim 2 uur heen te rijden en dan weer 2 uur terug (om hem vervolgens weer te moeten ophalen). Kost ook nog eens veel geld.

Mijn moeder heeft zoonlief nu 2 keer te logeren gehad (de eerste keer met 6 maanden oud) en volgend weekend gaat ie weer. Overigens slapen kinderen vaak bij iemand anders beter dan thuis ;)

4. mamasim

mamasim Actief lid

8 mrt 2009
    255
    0
    0
    Mijn ouders wonen niet ver weg, maar ik ben de eerste keer samen met de kleine gaan logeren. Zodat hij aan de omgeving kon wennen en ik zijn eigen ritueeltjes in stand kon houden. Kon mijn moeder meteen meekijken hoe dat allemaal ging en ik was in de buurt voor als er iets was.
    Was ook voor mijn eigen gevoel wel prettig.

Ik denk wel dat het belangrijk is dat je kindje op zijn minst al een beetje een band heeft met de mensen waar hij gaat logeren, voordat je hem daar achter laat.
    Als je ouders dus meer tijd met hem willen hebben en hem beter willen leren kennen, dan kun je dat misschien beter doen door bezoekjes of uitstapjes. Of dat ze misschien bij jullie thuis eens een middagje komen oppassen.
    Dan raken ze met elkaar vertrouwd en is de stap naar logeren voor alle partijen wat minder groot en spannend.

Succes!

5. tulip

tulip Niet meer actief

aan mijn reactie heb je waarschijnlijk weinig. Mijn ouders wonen 10 minuutjes bij ons vandaan en mijn schoonouders 2 minuten. Ons meisje heeft pas 2x gelogeerd en omdat ik er echt niet onderuit kon.

Ik ben niet van het logeren zolang ze er zelf niet om vragen. Als je kiest voor een kind doe je dat in mijn ogen ook s nachts en ik zie het helemaal niet zitten, ook al is ze dus 2x geweest.

Ik snap je probleem van opa's en oma's die het graag willen, als jullie het (nog) niet willen zou ik daar direct duidelijk over zijn. Als je vaag blijft dan wek je misschien valse hoop.
    Is het een idee dat jullie met zn drieen blijven slapen een keer??

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mijn schoonmoeder woont op 2 en een half uur rijden van me af. Ik denk dat emma een maandje of 5 was toen ze voor het eerst 2 nachtjes ging logeren daar.
    Toen hebben wij daar in de buurt een hotelletje gepakt :)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

mijn zoontje heeft voor het eerst gelogeerd toen hij 4 maanden was. Opa en oma wonen 45 minuten van ons vandaan maar we waren daar wel al vaak geweest. We hebben een goeie slaper dus dat zal voor mama en papa wel schelen in de beleving. Een vriendinnetje heeft een slechte slapen die bij opa en oma geweldig slaapt...

Ik vond de eerste keer heel moeilijk maar het was ook heerlijk om tijd met manlief door te brengen (en naar de bruiloft te kunnen gaan die we hadden). Hij heeft sinds die tijd nog 3 x bij opa en oma gelogeerd en volgende week donderdag gaat hij weer.
    Opa en oma passen trouwens elke week op (in ons huis)

8. Maia

Maia Niet meer actief

ik zou het persoonlijk gewoon een keertje proberen. Fleur haar eerste logeerpartij was bij een oom en tante van me die ze ook niet zo enorm vaak heeft gezien, dus hield m'n hart vast. Nou ze had het supergezellig, sliep uit (wat ze hier nooit doet) en vond het allemaal best. Ben blij dat ik het gewoon gedaan heb.

Maar dit is mijn kindje en jij hebt jouw kindje en jij kent jou kindje het aller allerbeste en als je er geen goed gevoel over hebt, dan niet. Maar ik zou niet bij voorbaat al niet willen.

9. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn zoontje gaat ook wel eens logeren bij de opa en oma die op 45 min. rijden wonen (de andere opa en oma wonen 5 min. bij ons vandaan). Hij logeert daar dan omdat zij dat zo graag willen, en mij er bijna om bedelen. Ze klagen altijd dat ze hem te weinig zien, en onder die druk laat ik me dan weer overhalen om hem daar een nachtje te brengen (ja, zwak...ik weet het). Hij heeft het daar wel leuk en slaapt er erg goed, nog beter dan thuis. Dat is voor mij dan toch het belangrijkste: dat hij het er fijn heeft.
    En daarbij vind ik het ook belangrijk dat mijn vriend en ik af en toe iets samen kunnen doen. Maar toch geef ik hem iedere keer wel met pijn in mijn hart mee, dus ik snap je volkomen.

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    O ja hij was 7 maanden toen hij daar voor het eerst een nachtje ging logeren.

11. cookiediva

cookiediva Actief lid

6 mrt 2009
    309
    1
    16
    Ik ben ook niet van het logeren. Wat je even moet bedenken is of je kindje vertrouwd genoeg is met opa en oma om daar meteen een weekend te blijven? Het gaat er tenslotte om dat jouw meisje zich op haar gemak voelt, dat is belangrijker dan de wensen van opa en oma (sorry, misschien wat bot, maar da's mijn mening). Ze is nog geen 6 maanden zeg je, dus het is ook niet zo dat ze al een leeftijd heeft waarop er echt dingen ondernomen kunnen worden waar ze iets aan heeft. En ook als de nachten nu al niet heel soepel verlopen zou mij dat ervan weerhouden om je kind misschien nog meer van streek te maken door haar in een vreemde omgeving te brengen.

In mijn geval wonen oma en ook opa en oma heel dichtbij. Mijn moeder past elke week een dag op bij ons thuis en mijn zoontje is dol op haar. Maar logeren? Nee, beslist niet :). Mijn zoontje heeft veel behoefte aan structuur en zeker ook aan mama, vooral 's morgens, dus geen haar op mijn hoofd die eraan denkt. Als hij zelf kan vragen of het mag, misschien, eerder zeker niet :)

12. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Mijn kleine gaat zo 1x in de maand uit logeren bij opa en oma of bij haar tante. Tante woont op 15 minuten rijden, dus dat is wel heel makkelijk. Naar opa en oma is altijd file. Doe ik minstens een uur over om er te komen en als ik pech heb ook een uur voor terug!
    Ze slaapt er altijd heerlijk en krijgt lekker veel aandacht! Tante en oma rennen namelijk bij iedere kik, dat zal mama niet zo snel doen :)

De eerste keer uit logeren was ze nog geen maand oud, maar dat was ook een uitzonderlijke situatie. Daarna de eerste keer bij 2 maanden oud en sindsdien dus elke maand 1x

13. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier sluit ik me bij aan!

Mijn ouders wonen op een half uurtje rijden hiervandaan en mijn schoonouders wonen op 1 minuut lopen hiervandaan, maar Milan is nog nooit wezen logeren. Een band met je kleinkind opbouwen kan sowieso beter overdag lijkt mij, dus hij gaat wel eens een middagje naar opa/oma (met of zonder ons), maar logeren zie ik voorlopig nog niet gebeuren (of er moet een noodgeval zijn).

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ties heeft 2x bij mijn schoonouders gelogeerd, die wonen op een uur rijden.
    afgelopen weekend brachten ze hem pas 5 uur smiddags terug, terwijl ze hem de dag ervoor al vroeg hadden, om 10 uur sochtends. ik was boos want dit was echt teveel voor hem, hij was maandag helemaal van slag. dit doen we dus voorlopig niet meer!

15. adi

adi Niet meer actief

Hier wonen mijn schoonouders een half uur rijden hiervandaan. Ik noem dat overigens niet ver, naar mijn werk is het verder.
    maar het gaat vind ik niet om afstand, maar om de band die de kleine heeft met schoonouders.
    Hier zijn ze gaan logeren toen ze heel klein waren 1 keertje, toen vond ik het zelf verschrikkelijk en hebben het maandenlang niet meer gedaan.
    Toen ze ong 7 maanden waren gingen ze wel weer weekendjes logeren en ook wel vaker, zeker 1x per maand. Mijn kinderen hebben geweldige en hechte band met opa's en oma's, ze zien ze ongeveer dagelijks. En ze slapen en eten prima daar, dus vind ik het voor hun niet vervelend om te gaan logeren. Hoe groter ze zijn hoe meer lol ze beleven en genieten van alle aandacht die ze krijgen.
    Het is ook de instelling die je hebt, of je je zelf wel of niet goed bij voelt. Ikzelf heb totaal geen problemen met het laten logeren, omdat ik dat niet zie als het weggeven van mijn kind of het weggeven van de zorg, maar als de kans voor het kindje om een band op te bouwen met de rest van de familie. Bij ons in de familie is logeren de normaalste zaak van de wereld, de meeste kinderen zijn in de weekenden wel ergens bij een tante of oma aan het logeren, zodat ze als neefjes en nichtjes met elkaar kunnen opgroeien en spelen. Ik heb hier ook heel wat zondagen doorgebracht met de logeer- neefjes en nichtjes en beide kanten vonden het geweldig.

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik doe uit logeren ook puur voor mezelf; manlief en ik gaan gemiddeld eens per half jaar een weekend weg met z'n 2en. Heerlijk! Zoonlief vindt het helemaal geweldig bij mijn moeder dus daarvoor hoef ik het ook niet te laten.

Deze band heeft ie echter niet met mijn schoonmoeder omdat ie haar veel minder vaak ziet. Maar nu maakt zij dus wel geregeld de opmerking dat zij ook op zoonlief wil passen en hem te logeren wil hebben. Het feit dat mijn moeder het wel mag, maakt het lastig om te reageren op haar verzoeken. Ik wil dat namelijk niet omdat ik het ten eerste te veel gedoe vind (vanwege de lange reisafstand) en ik bang ben dat zoonlief het niet leuk gaat vinden (en we hem niet 1, 2, 3 hebben opgehaald). Bovendien vertrouw ik mijn schoonmoeder ook veel minder goed dan mijn eigen moeder (qua wensen in de omgang met zoonlief ed). Zij leeft daarbij ook nog eens alleen terwijl mijn moeder het oppassen samen met haar vriend doet. Pff, af en toe krijg ik er weer de kriebels van als mijn schoonmoeder er weer over begint.

17. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    de eerste keer was de kleine 6 weken maar toen zijn wij maar een nachtje wezen slapen. en dus ook erbij gebleven
    met 4 maand heeft oma die 2.5 uur verder woont de kleine 1 nachtje gehad. en ik vond het ook helemaal niet leuk. maar intssen is de kleine wat vaker wezen slapen en nu wen ik er wel aan. maar om hem weg te brengen vind ik nog steeds verschrikkelijk! als hij daar maar eenmaal is dan is het goed.

het is misschien voor jullie wel heerlijk omdat ze nog steeds niet doorslaapt kun je even een keer een hele nacht door slapen ook niet verkeerd denk ik. dat heb je soms even nodig en als er dan ook nog een oma is dan op wil passen omdat ze dat zelf vraagt nou dan zou ik dat nooit afslaan. hoe moeilijk het ook is. en ze hebben zelf ook kinderen gehad dus ze red er echt wel mee.
    komt altijd goed. ik ben ook zo 1 die gelijk apen en beren ziet. maar het is altijjd nog goed gegaan

maar als je echt niet wil moet je het niet doen. maar ik denk dat het wel even goed is voor jullie

Deel Deze Pagina