Hoi, Onze kleine mag nu van 5 naar 4 voedingen per etmaal. Dat wordt dus om 7.00 - 11.00 - 15.00 en 19.00. Ze is pas 4 maanden en krijgt nog borstvoeding. Nou begrijp ik dat borstvoeding niet bindt met rijstebloem. Ze mag ook nog geen andere voeding tot een maand of 6. Hoe ging dat bij jullie? Of weet iemand een manier om rijstebloem toch te laten binden met borstvoeding? groetjes Edit moderator: verplaatst naar Voeding - Borstvoeding
(deze past volgens mij beter bij 'borstvoeding') Waarom wil je zonodig rijstebloem bij de melk doen? En heeft je kindje dan genoeg met 4 voedingen? (wel geluk dat je kindje zolang doorslaapt!) Mijn dochtertje is binnenkort ook 4 maanden maar ik zie nog niet meteen een verandering in het aantal voedingen, hier nog steeds 6 voedingen en meestal op verzoek. Mij hebben ze op het cb wel verteld dat ik aan 4 mnd kan beginnen met vaste voeding, te beginnen met kleine beetjes.
Had inderdaad misschien beter bij borstvoeding kunnen staan. Niet aan gedacht. Gezien haar gewicht mag ze naar 4 voedingen. Maar ik denk dat de gebroken nachten dan weer gaan beginnen, dus ik wacht tot het weekend. Hier adviseert het consultatiebureau pas te beginnen met vaste voeding met 6 maanden.
Ten eerste zou ik dus gewoon niet naar het cb luisteren. En de kleine aanleggen wanneer ze erom vraagt. En als ze dus 5 keer om voeding vraagt 5 voedingen geven en als ze 8 keer om voeding vraagt dus gewoon 8 voedingen geven. Borstvoeding geef je nooit teveel namelijk (ik neem aan dat je dat weet?). Waarom zou je met de voedingen gaan schuiven als het zo goed gaat en ze doorslaapt? Rijstebloem schijnt idd niet te binden met borstvoeding, maar je zou als je wil kolven en je melk wat dikker wil maken kunnen kijken voor biobim, dit mengt wel goed met borstvoeding. En idd met bijvoeding -> groente en fruit zou ik idd pas met 6 maanden beginnen, dan is haar lijfje pas klaar voor andere voeding als melk. Maar onder bijvoeding valt volgens mij ook rijstebloem/biobim <- durf ik even niet met zekerheid te zeggen!
Ik kan me heel goed de reactie van de wijkverpleegkundige herinneren toen ik zei dat Camila nog zo'n tien keer dronk... 'Tsja, fleskinderen drinken toch echt maar 4 keer, dat moet zij ook kunnen, ze drinkt veel te vaak!'. Je had d'r gezicht moeten zien. BV-kindertjes drinken over het algemeen kleinere beetjes, maar als ze het er goed op doen, waarom dan veranderen? Jij drinkt en eet waarschijnlijk ook wel meer dan 4 keer per dag, toch? En vijf keer is echt niet veel, hoor!
Ik zit meestal ook nog op 5 voedingen en dat laat ik lekker zo! Bij borstvoeding hoef je niet te kijken naar gewicht en hoeveel voedingen ze dan mogen, gewoon op verzoek voeden, dan zit je altijd goed. Rijstebloem bindt wel met mijn melk, maar dat is per persoon verschillend. Wij geven het niet (wel 1x geprobeerd), helemaal niet handig. Ik zou tot 6 maanden nog niets anders geven dan borstvoeding, is helemaal niet nodig.
CB weten de helft van de tijd niet waar ze het over hebben, vooral niet wbt bv. 4 voedingen is voor fleskinderen, bv is toch op vraag, hier wel tenminste,
Onzin van je cb. Dit is duidelijk een kv advies. Bv geef je op verzoek. En op die leeft ijd zat ik nog niet eens op 5 voedingen (nu nog niet eens denk ik). Gewoon lekker de borst blijven geven. Biobim/rijstebloem is trouwens ook gewoon bijvoeding.
Inderdaad echt volkomen onzin van je CB, niet naar luisteren! Dat advies geldt voor flesvoeding, van borstvoeding kun je nooit teveel geven! Jeetje zeg, wat zijn die lui soms toch onwetend; wat ben ik toch blij met mijn CB dat gelukkig nooit van dit soort adviezen geeft. Dus gewoon aanleggen als ze wil drinken hoor. Ik zit pas sinds twee dagen op vier voedingen, en dat komt omdat hij de late avondvoeding nu zelf overslaat (hoera! Heerlijk om vroeg naar bed te gaan en dan sochtends pas weer wakker te worden).
Eigenlijk vind ik het wel fijn om die 5e voeding te laten vallen. Om de 4 uur voeden gaat verder prima. Alleen ben ik (zeker nu ik weer werk) 's avond best moe en zou het helemaal neit erg vinden om die voeding te laten vallen. Ik moet haar er nu ook voor wakker maken. Ik voed (inmiddels) niet meer op verzoek. Het ritme is voor ons nu belangrijk en handiger (school andere kinderen, werk, kinderdagverblijf etc etc). Dat over dat CB, daar ben ik heel praktisch in. Ik vertel maar de helft. Overal zeg ik op dat het goed gaat en verder vraag ik naar dingen waar ik wel meer van wil weten. Dit is mijn 3e kindje. Ik trek mijn eigen plan. Bij mijn oudste twee was ik nu over gegaan naar flesvoeding en deed ik rijstebloem in de fles bij de voeding van 19.00 uur. Dat gaf net wat extra's om de nacht door te komen. We gaan het komende nacht en dit weekend gewoon proberen. Lukt het niet, dan gaan we weer verder met de late avond voeding.
Mijn dochtertje is vijf maanden geweest en wordt gevoed op verzoek. Tot vorige week dronk ze nog 5 keer per dag, soms 6 keer, maar deze week heeft ze precies een ander ritme en komt ze soms maar aan 4 keer. Ik voed dus op verzoek, maar ze doet het zeer regelmatig, op de uren die jij opschrijft (7-11-15-19- en soms nog 23-) Ik probeer nu de voeding van 19u wat later te geven, zodat ze verder kan voor de nacht. Ik zou haar ook een beetje zelf laten doen. Mijn dochtertje is volledig uit zichzelf mooi op schema gekomen.
Hoi Willow, Wat gebeurt er als je haar niet wakker maakt 's avonds? Komt ze dan ergens in de nacht? Misschien redt ze het wel zonder, Tobias maakten we ook niet meer wakker en opeens slaapt hij door tot 7 uur 's ohtends. Ik moet zeggen dat ik vijf voedingen toch nog wel heel normaal vind voor haar leeftijd, maar als ze zonder kan, dan is dat inderdaad erg prettig! Ben benieuwd of het lukt, succes ermee!