Oke...beetje rare titel misschien...maar ik zal het even uitleggen. Sommige van jullie weten misschien wel dat Finn een erg pittige persoonlijkheid heeft (om het even netjes te zeggen). De laatste tijd gaat het eigenlijk allemaal hardstikke goed. Zo goed dat ik denk dat bij hem de peutepuberteit al op zijn einde loopt terwijl hij bij andere pas begint! (haha!!!) Maar goed...soms is het toch nodig om hem even een time-out te geven. Dit doen wij door hem in de hoek te zetten. Plek voor een stoeltje hebben we niet...we hebben geen gang...en op de trap werkt ook niet. In de hoek gaat goed. Hij snapt dat hij moet blijven staan, doet dit ook en zegt netjes 'sorry' als we hem er uit halen. Alleeeeeeeen....hij is wel echt boos/verdrietig als we hem er neer zetten. Hij zet het op een brullen (soms echt huilen andere keren alleen gillen), maar hij blijft dus wel netjes staan. Mijn vraag is nu dus: Mag ik hem laten gillen of moet hij echt stil zijn? Ik heb het bij 'supernanny' nog niet echt kunnen ontdekken. Aan de ene kant denk ik dat hij ook stil moet zijn...aan de andere kant vind ik het al zo goed dat hij blijft staan en sorry zegt. Hij gilt sowieso wel veel hoor...maar ook dat vind ik moeilijk om weg te krijgen. Dus ook daarvoor tips gevraagd! Hij maakt ook altijd veel herrie bij het spelen. Alvast bedankt voor de tips!!!
sarah, hier ook een kereltje die zo nu en dan flink zijn stembanden verheft.. en het echt op een krijsen zet... Helaas hier gaat huij in de hoek .. huilt dan wel als meneertje hier gilt zet ik hem echt buiten en mag hij buiten gillen!!! gillen is voor buiten.. Binnen kun je normaal praten...
Hoi Sara, Hier ook een ventje met een pittig karakter. Als hij zijn zin niet krijgt, of het gaat niet zoals hij wil dan gilt hij de hele boel bij elkaar. Ik lees dus mee, want ik weet ook niet meer wat ik moet doen.. Het lijkt wel of het gillen steeds erger wordt.
Tsja kom ik weer met mijn pedagogische gebrabbel Maar wáárom moet hij in de hoek? Zodat hij bepaald gedrag niet meer vertoond omdat hij BANG is dat hij in de hoek moet? Zou het hem gewoon heel goed uitleggen en alternatieven bieden niet genoeg zijn voor een kind van 2? Zelf werk ik op een kinderdagverblijf en alle kinderen luisteren zonder dat ze in de hoek, of op een stoeltje moeten zitten. Wij straffen helemaal niet. En een time out gebeurt alleen als het om de veiligheid van andere kindjes gaat, maar dit komt eigenlijk niet voor. Mijn zoontje thuis heeft met zn half-braziliaanse afkomst ook echt wel temperament, maar ik heb hem nog nooit 'gestrafd' of een time-out gegeven. Ik geloof er persoonlijk niet in. Hier wordt alles opgelost met praten. Misschien kun je eens googlen op Aletta Solter, 'opvoeden zonder straffen' of 'alternatieven voor straffen' daar worden veel redenen gegeven om niet te straffen. Vooral niet bij jonge kinderen. Ik wil niemand iets opleggen, maar misschien kun je er wat mee En zo niet, dan heeft misschien iemand anders wel tips voor jouw werkwijze. Ik kijk die supernanny ook wel eens en dat werkt ook, ik vind het alleen ontzettend prestatiegericht en ik zou een kind bijvoorbeeld echt niet gaan belonen met stickers voor goed gedrag of zo. Maar goed, ieder zijn ding
Finn krijgt straf omdat het anders niet werkt. We hebben hierin begeleiding gehad van pedagogisch medewerkster. En het gaat dus goed. PRaten werkt bij Finn nou eenmaal niet goed...je kan uitleggen wat je wil...maar als hij hoort het op zo'n moment gewoon niet. Stickers e.d. doen we ook niet aan. Maar hij moet gewoon weten dat iets niet mag...en als hij voor de zesde keer de kat schopt, omdat ie niet wil kroelen en ik dus weer moet uitleggen dat dat zeer doet...tjaa...dat werkt niet. Ik zal eens kijken naar de boeken die je geeft...maar ik denk dat dat gewoon niet werkt hier. Zoals ik al zei...dit speelt al langer en Finn is niet alleen gewoon een beetje temperamentvol..helaas! Op zijn KDV geven ze ook niet vaak straf. Maar Finn wordt wel eens even apart gezet (niet als enige hoor) hij moet dan gewoon even geen impulsen meer hebben. Zelf heb ik mn schoolboeken er ook al op nagekeken (ontwikkelings psychologie en pedagogiek van de PABO) maar ik kon dus niets nuttigs vinden vandaar. Ik snap wel wat je bedoelt...maar dat hebben we dus ook allemaal al geprobeerd. En hij is trouwens niet bang om in de hoek gezet te worden hoor. Maar hij weet wel dat hij na de uitleg en de tweede waarschuwing even tot rust moet komen. Hoe zou jij dan zeggen dat hij niet mag gillen/slaan/gooien/bijten/schoppen? Het is echt al minder hoor...niet dat jullie nu allemaal denken dat het zo'n rotjoch is! Hahaha! Hij is tegenwoordig niet meer altijd zo (en dat is ie wel geweest...net als zijn vader tot hij 3 werd)
Heel herkenbaar! Hier ook een driftig meisje wij 'straffen' haar ook door haar in de hoek te zetten, al loopt ze er meestal zelf al heen. Ze zit dan op de grond met haar gezichtje naar ons toe zeg maar. Soms wil ze wel eens hard gaan gillen, dan laat ik haar even brullen en vraag dan, is het klaar? Dan stopt ze vaak met gillen en dan vraag ik of ze weer lief kan doen en dan zegt ze sorry, en geeft dan een kus of knuffel. We zetten haar eerder weleens op de gang maar daar vond ze altijd wel weer een manier om te gaan spelen (brievenbus/ deurmat enz) hahaha. Ik zou hem gewoon even laten gillen, het is ook een manier van uiten denk ik dan, al zal niet iedereen het met me eens ziijn... Wat ik zelf ook weleens zeg, als ze hard gilt...een grapje ervan maken en zeggen...kun je nog harder gillen? Nog harder?? (dat doet ze dan ook haha) en dan zeg ik: En nu heeeeeeel zacht....en vaak doet ze dat en moet ze hard lachen, en is d'r boosheid ook weer weg. Ik merk trouwens wel dat ze nu weer wat rustiger lijkt te worden, ze is nu 21 maanden... Sterkte in ieder geval! Liefs,
Mja dat straffen ....ook nooit zo aan gedaan eigenlijk rond die leeftijd. Maar goed als de rest niet werkt tja.. Gillen....sinds onze dame hier 2 meiden in een speeltuin heeft horen en zien gillen weet ze dat knopje ook te vinden helaas. En spelen ging ook steeds harder en harder. Ik heb haar nu verteld over de verschillende stemmetjes die er zijn. En dit ook voor gedaan (fluisteren en gewoon praten EN SCHREEUWEN) En meteen met de bijpassende stemmen verteld waar we dit allemaal doen. Eigenlijk verwachte ik er nog niet zo snel veel van maar heb het haar 1x verteld en de rest van het gespuis hier (papa en tiener broers) namen het meteen over. En sinds die tijd doet ze het netjes...als we haar te hard horen gaan zeggen we Wendy binnen stemmetje! En dan praat ze weer normaal. Bij de jongens ook min of meer zo gedaan. Heb trouwens volgens mij bij The nanny ooit gezien dat zij ze negeerde...zolang ze maar op DIE plek bleven zitten. Niet er naast niet er voor niet staand maar daar zitten. Ik negeer meestal het gegil en als ze even door gaan vraag ik na enige tijd van ben je klaar? Of kan je nu weer gezellig doen? En als ze nee zeggen dan negeer ik ze weer. Kan het wel dan doen we even een kus en knuffel en zegt zij sorry en praten we er nog even over als t nodig is. En dan gaat ze weer lekker spelen. Maar jeetje wat een STIJFKOP is die meid zeg...heeeel anders als die heren vroeger...van wie zal ze het hebben?
@WIlma...ik vind het ook niet echt straffen hoor...vind ook dat ik haast wordt afgeschilderd als iemand die het kind alleen maar hard straft. In de hoek voor 1 minuut om even een knop om te zetten vind ik dan ook niet echt straf. Het gaat eigenlijk wel zoals jij omschrijft...als hij doorgaat dan geeft ie het ook zelf aan. Ik blijf het dan maar gewoon negeren. Dat van dat binnenstemmetje kan ik ook wel eens proberen. We fluisteren wel eens...en dat doet ie dan heel lief na...maar drie seconden later is ie het weer kwijt. Dus wie weet moet ik buiten wel een wat harder praten en zeggen dat dat buiten mag, en binnen heel rustig praten en zeggen dat dat binnen mag. Zou dat iets zijn?
Heb eens gekeken naar die Aletha Solter, maar ik zie daar ook wel wat in eigenlijk. Wist zelf nog niet heel goed hoe ik om moet gaan met straffen en belonen, maar als je dit leest dan denk ik dat dat hele gebeuren wat de 'Nanny' doet ook niet het ultieme wondermiddel is. Hierbij de link. Ik vond het ieder geval interessant om te lezen. De Nadelen van 'Time-Out' door Aletha Solter, Ph.D.
Ik heb het artikele gelezen en ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ze zegt wel wat er allemaal zo vreselijk mis is...maar komt niet met alternatieven. Dat andere artikel heb ik ook gelezen...20 manieren. Daar staat dan bijvoorbeel dat je je kind moet laten zien hoed je een kat moet aaien ipv aan de staart trekken. Het probleem is hier dan (als voorbeeld) dat hij de kat aan de staart trekt als die niet geaaid wil worden en weg loopt. Dus wat moet je dan? Zo heb ik vandaag wel 300 keer gezegd dat gillen buiten mag en binnen praten we zachtjes, maar in zijn enthousiasme vergeet hij dat dan gewoon. Dus wie weet zijn mijn verwachtingen wel gewoon te hoog. Hij is geen gemiddelde 2 jarige in sommige aspecten van zijn gedrag. Ik heb heel de dag geprobeerd om poeslief en positief te doen, maar ik vond het erg lastig op sommige momenten. Maar ik zal eens kijken of het wat scheelt! Al weiger ik om koetsiekoetsie-lief te doen op sommige momenten :"Nee Finniewinnie...slaan mag niet hoor...kom maar...dan krijg je een knuffel!" Dat klopt gewoon niet in mijn optiek...dan beloon je hem voor het slaan. (als je slaat...krijg je een knuffel!) Dus daar moet ik nog even wat op gaan verzinnen!
Nou sorrie, ik heb ook een flinke driftkop van net 3 die ook zeer geregeld de grenzen opzoekt (elke dag, de hele dag), maar ingesprek gaan met een schreeuwende,slaan en meppende peuter gaat niet werken want dat deert hem geen bal wat ik ook zeg. Soms is hij gewoon stout en dat mag hij gerust weten door in de hoek/op de mat te staan. En als hij het heel bond maakt (in mijn gezicht meppen) krijgt hij een tik(je). Soms kan het ookk te gortig, laat mijzelf, de dieren of papa niet slaan. Of ik laat hem niet de glazen van tafel meppen als hij een driftbui heb.
Heey Sarah84 Hier ook een lekker temperamentvol ventje. Ook hij krijgt regelmatig een "time-out", omdat dat het enige is wat lijkt te werken. Ben zelf ook een voorstander van positief opvoeden en vond dit zelf al niet zo positief. Heb toen contact gezocht met het Cb en het er met hun over gehad. Zij noemen het ook geen "straffen", maar grenzen aangeven, dat is wel wat de kinderen nodig zijn. Nu hebben we ook video-hometraining gehad en daar veel aan gehad. Ik denk dat ik het schreeuwen ook zou negeren, alleen als hij een keer niet boos is uitleggen dat hij in de hoek niet moet schreeuwen en dan ook stil moet zijn. Schijnt dat het vaak op dat moment niet doordringt. Heb ook wel eens ergens gelezen om het bij jongere kinderen een keer op te nemen om duidelijk te maken wat je nu precies niet wilt. Heb dit zelf nog nooit gedaan, dus geen idee of het werkt....... In de Nanny heb ikook al vaak gezien dat ze dat gedrag vaak negeren, zelfs als ze op de gang op de plaats met dingen gooien werd er niet op gereageerd(ligt er wel een beetje aan waarmee natuurlijk, deze situatie was met handschoenen etc.... Suc6 in ieder geval en fijn om te lezen dat jullie toch al zo ver zijn gekomen!!!!!! Dat is al een hele winst natuurlijk. Groetjes Liena
Sorry, moest zo lachen om dat dikgedrukte stukje. Alles wat jij zegt, is hier ook van toepassing! Ook wij hebben videohometraining gehad via het CB, maar hier heeft het echt geen fluit geholpen. Kenji gaat zich sowieso al heel anders gedragen als er een vreemde in de buurt is. Dus dat filmen werkte niet zoals ik wilde. Ze vertelde ook dat wij het al heel goed deden, (positieve feedback, negatief gedrag negeren enz), je kon merken dat ze eigenlijk niet goed wisten wat ze met de situatie aan moesten. Vooral omdat mijn verhaal totaal niet overeenkwam met de situatie zoals zij het gezien had. Ik had het over problemen met een temperamentvolle peuter met gruwelijke dritbuien, zij ziet een manneke dat heel schuw naar de camera kijkt en bij mama in de buurt blijft. Toen hebben we zelf maar een stukje gefilmd, en toen was het 'een fase die vast snel over gaat'. Dusss... geen zak aan gehad.
Volgens mij doe je het hartstikke goed hoor! en dat gillen....even lekker uitlaten razen zou ik zeggen, doen wij ook hoor. Dan even vragen of ie klaar is... Zo niet, nog even lekker doorgaan of lekker mee doen! Kan toch lekker op luchten?Ik heb wel eens mee gedaan hoor! Of roepen: Dat kan harder!!! Zou er een flinke dosis humor bij doen
Hier ook eentje die weleens op de gang moet als ze te ver gaat. Ik leg 1x uit wat de bedoeling is en waarom, de 2e keer krijgt ze een waarschuwing en de 3e keer gaat ze op de gang. Ze heeft ook een fase van krijsen, gillen en drama gehad (dat de buren de volgende dag vroegen of ze hard was gevallen ) Hier is de regel dat ze gang af mag als ze sorry heeft gezegd. Dus als ze zo tekeer gaat zeg ik dat ik haar niet versta als ze zo schreeuwt en dat ze maar moet roepen als ze weer gewoon kan praten. Dat zorgde in het begin voor NOG meer gekrijs maar tegenwoordig zegt ze vrij snel: 'sorry, vrienden maken?' En er zijn 1001 manieren om je kind op te voeden, niet ieder kind is hetzelfde dus ook niet iedere aanpak werkt bij ieder kind. Zo'n niet straf methode werkt hier wel op goede dagen, maar echt niet altijd. Eens in de week of in de 2 weken moet ze echt ff afkoelen op de gang, anders veranderd mijn kind in een grenzeloos monster
Bedankt voor jullie reacties! Ik voel me meteen weer een stuk zekerder! Ik weet van mezelf dat ik snel ongeduldig kan zijn...en hier werk ik ook aan! Haha! Geen goede combi... driftkop en ik! Haha! @Mamavanjuul...Die humor is idd wel belangrijk. Dat ben ik eigenlijk een beetje vergeten. De pedagoog die bij ons is geweest zei dat we bij Finn zo ook best veel kunnen oplossen. Dus bijv. als we merken dat iets niet gaat zoals hij het wil hem even kietelen of een grapje maken. DIt heeft toen goed gewerkt...maar omdat het lang heel goed is gegaan was ik dit eigenlijk een beetje vergeten! Dat gaan we dus weer doen! Ik denk dat dit allemaal wel goed komt! Bedankt meiden!
@sarah84 Ik denk ook dat je goed aanpakt. Wat dat gillen betref zou ik er in het Time out moment even niets mee doen. Maar als hij tijdens het spelen soms ook zo schreeuwt en gilt dan zou ik hem daar wel op aanspreken en ja idd met grapje ofzo... Veel succes! Die peuterpubers ook, hier nog eentje thuis
@Mirjam...ja ik denk dat ik dat ook ga proberen. Iets als "Zoo...dat is hard?" of net doen of ik schrik ofzo. En ik hoop dat het helpt dat hij nu na 3,5 week weer naar het KDV gaat. Daar letten ze er ook altijd goed op. Het is met dat gillen in de vakantie gewoon erger geworden. De rest niet, dat gaat goed...maar dat gillen!!
min dochters staan ook weleens in de hoek en dan brullen ze ook de boel bij elkaar maar ze blijven wel staan. ik zeg dan alleen als je rustig bent kunnen we het goedmaken. nu ga je nadenken wat je fout hebt gedaan en ik loop dan weg. dan is het gebrul gauw over, een kus en een knuffel en het is weer klaar. proberen er geen emotie bij te hebben op het moment van het brullen werkt het beste hier.