Na 2 weken met een huilende baby te zitten en de wanhoop nabij te zijn, wellicht hier iemand tips. De eerste 3 weken na de geboorte van ons zoontje verliepen vlekkeloos. Helaas is dit langzaam verandert en huilt onze kleine ondertussen onophoudelijk. Wat als eerst opviel was dat hij constant behoefte had om te drinken. Na zijn fles leek hij niet verzadigd te zijn en 1,5 uur voor zijn volgende voeding begon hij al met huilen. In eerste instantie dachten wij dat hij erg hongerig was en zijn we overgestapt op hongerige baby voeding. De klachten bleven verergeren en constant kwam er voeding omhoog wat hij vervolgens weer wegslikt. Ook heeft hij ongeveer 5 keer per dag de hik en wilde hij niet meer liggend slapen. Om te zorgen dat de voeding minder omhoog zou komen zijn we de voeding in gaan dikken met johannesbroodpitmeel. Dit leek even te helpen maar na 2 dagen waren we weer terug bij af. Uiteindelijk afgelopen vrijdag de huisarts gebeld waar wij gister terecht konden. Conlusie; verborgen reflux. Direct zuurremmers gekregen en moest al heel snel verschil gaan merken. Vandaag huilt hij onophoudelijk behalve tijdens zijn voeding en een half uur erna. Nu lees ik ook op internet dat zuurremmers niet in combinatie met jbpm gegeven mogen worden, de dokter heeft hier niks over gezegd. Weet iemand hier meer van? En hebben jullie verder nog tips. Ben behoorlijk uitgeput ondertussen. Liefs, Fay
@Averlhach kan je vast goede tips geven. Die weet heel veel van reflux. Veel sterkte. Hoop dat het snel beter gaat.
Reflux leefregels toepassen en heel consequent daar in zijn (ook partner of andere verzorgers). Die reflux leefregels staan in het blog van averlhach (te vinden via haar handtekening). Voeding niet op verzoek (tenzij bv, dan ligt t weer anders) maar echt op de klok. Wij hadden op verzoek en gingen nog verder bergafwaards. Wat je zelf al aangeeft, t liefste drinken ze de hele dag door. Dat is (uitzonderingen daargelaten, er bestaan oprecht hongerlappen) geen honger maar zuur blussen. Hier lag de interval op de 1.5-2 uur destijds, wanneer t hikken begon was t etenstijd, daarna kwam namelijk slikken en die wilde ik voorblijven. Ik verdeelde de voedingen zodanig dat ik dr elke keer zonder problemen een fles kon geven, veel kleine flesjes dus, kunnen ze beter verdragen dan plonzen. Hebben die ellende 6 weken gehad (vanaf dr tweede nacht af aan al (toen nog bv zelfs)) samen met zware krampaanvallen. Naast verborgen reflux kon niet tegen nutrilon, zat teveel lactose in, met 6 weken hebben we dr zelf op frisolac gezet krampen waren grotendeels weg, reflux ook minder (ging hier hand in hand van kramp naar reflux, van reflux naar kramp). Refluxregels, goeie fles (hier dr browns), rollend klaarmaken, kleine flesjes op t goede moment en zo kregen we hier de boel onder controle. Bedje schuin (paar dikke boeken onder de poten van hoofdeinde, let op dat je wat korter opmaakt, ze zijn zwaartekracht nog niet gewend. Die van ons lag onderin dr wieg opgevouwen. T lijkt verschrikkelijk bewerkelijk, maar valt eigenlijk wel mee. Je groeit er heel snel in alleen met nachtvoedingen vond ik t destijds zwaar irritant dr nog een half uur overeind te moeten houden (nu een jaar verder en ik mis stiekem wel die nachtelijke kroelmomentjes samen).
Sowieso altijd eerst leefregels opvolgen. Zo jammer dat artsen deze stap vaak overslaan. Jbpm kan gezien worden als bijvoeding en kan vervelende bijwerkingen geven. Medicatie kan ook vervelende bijwerkingen geven. Terwijl leefregels zonder problemen opgevolgd kunnen worden en als die ene leefregels niet werkt kan je deze aanpassen. Sommige kindjes is 30 minuten rechtop niet voldoende, maar kan je het prima aanpassen naar 45 minuten. Sommige kindjes vinden een ergonomische drager (doek of zak) niets en dan kan je dit weglaten. Dus voor nu, lees mijn blog in mijn handtekening en volg zo snel mogelijk de leefregels op. Kleine flesjes voor nu is echt max 90/3. Een voeding hoort echt 20 minuten drinktijd te zijn. Jbpm en medicatie mogen niet samen en Jbpm is onnodig bij medicatie. Stop daar dus mee. Zie ook mijn weblog. Voor de voeding, als dit problemen geeft stap dan over naar standaard voeding. Geef geen hero bij krampjes of voeding voor reflux. Daar zit Jbpm in.