Hai Mirjam, Hai Japke, Ik heb een vraag maar er hangt een nogal smerig verhaal aan vast. Excuses daarvoor...; Ik herinnerde me dat ik ooit (volgens mij toen ik ±15 jaar was), een zéééér hevige menstruatie gehad. Het bloedverlies was (ongeveer 2 dagen) zo hevig dat het absoluut niet op te vangen met maandverband of tampons en er kwamen enorme hoeveelheden slijm (weefsel?) mee. Mijn ouders zijn van die mensen die zeggen: niet zeuren, je gaat er vast niet dood aan, dus we zijn toen niet naar een huisarts o.i.d. geweest. Ik was nog niet seksueel actief, dus een miskraam kan het niet zijn geweest, maar ik ben nooit achter gekomen wat er aan de hand was en (gelukkig) is het bij deze ene keer gebleven. Nu ik al een jaar zonder succes bezig ben met zwanger worden, ben ik bang dat er mogelijk gewoon iets mis met mij is. Nu is mijn vraag/vragen: hebben jullie wel eens zoiets gehoord? Is dit iets wat meerdere vrouwen of jonge meisjes wel eens hebben? Moet ik me wat dat betreft zorgen maken? (Tja, waar je niet allemaal aan denkt als het zwanger worden maar niet wil lukken... ) Alvast bedankt voor het meedenken. Liefs, Anouk.
hoi Anouk, als jong meisje komt het vaker voor dat je wel eens afwijkend menstrueert. Je cyclus is vaak nog onregelmatig en soms heb je heel weinig en soms ook heel veel bloedverlies. Die ene keer is wel heel veel geweest ja, maar daar kun je geen conclusies aan verbinden. Dat kan gewoon een keer voorkomen. Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Het is veel belangrijker of je nu een regelmatige cyclus hebt. Ik zie dat je in ronde 11 bent. Als jullie willen mag je een afspraak maken bij de huisarts, je bent bijna een jaar bezig nu. Hij zal zeker vragen of je een temperatuurcurve hebt bijgehouden, en zo niet, dan krijg je die opdracht. Dus daar kun je nu al mee beginnen als je wilt. Slik je ook foliumzuur? Ik hoop dat je snel zwanger bent. Mirjam
Dank je wel, Mirjam. Ben blij dat ik het gevraagd heb, want ik zat er al even mee. Ik slik inderdaad al sinds we zwanger proberen te worden foliumzuur en mijn cyclus is best regelmatig. Af en toe ben ik enkele dagen over tijd, maar dat lijkt me niet zo'n probleem. Ik heb regelmatig ovulatietesten gebruikt en ik heb vrijwel altijd een eisprong kunnen vaststellen (ik kan het zelfs goed voelen). Deze maand ben ik inderdaad ook begonnen met temperaturen, puur om aan de huisarts te kunnen tonen. In februari heb ik een vroege miskraam gehad. Is dat in die zin een goed teken? Dit in de zin van: ik ben zwanger geweest, dus het zou in principe moeten lukken? Bedankt maar weer! Groetjes, Anouk.
hoi Anouk, ja, het is een gunstig teken dat je zwanger bent geweest, dan lukt het zwanger worden dus in elk geval. Ook is het gunstig dat je een regelmatige cyclus hebt. Een paar dagen over tijd is inderdaad geen probleem. Ook positieve ovulatietesten zijn een goed teken. Eigenlijk hoef je dus niet eens te temperaturen en ook niet naar de huisarts. Je hoort bij de 80% vrouwen die binnen een jaar zwanger zijn geworden. Een nieuwe zwangerschap zal dan waarschijnlijk niet heel lang meer op zich laten wachten. Je mag overigens wel naar de huisarts als je dat wilt hoor, maar de noodzaak van onderzoeken is er eigenlijk niet, omdat je al bewezen hebt zwanger te kunnen worden. Mirjam
Dit doet me echt hartstikke goed, Mirjam. Ik ben ontzettend opgelucht! Hartstikke bedankt voor je duidelijke antwoorden. Groetjes, Anouk.