Beste allemaal, Ik heb recent al een vraag gesteld over harde buiken..nu weer maar dan net even anders! Zoals iedere zwangere moet ook ik er op letten dat mijn harde buiken niet met een bepaalde regelmaat komen. Ik heb af en toe een harde buik waarvan ik zeker weet dat het een harde buik is. Het is soort van krampend gevoel wat door je buik heen trekt en waarbij de baarmoeder hard is. Soms zit ik op de bank en dan voel ik aan mijn buik en dan denk ik: ‘Oh..hij voelt wel hard’ Soms heb ik ook een beetje een onbestemd gevoel in mijn baarmoeder waarvan ik denk: ‘Dit is de baby die aan het draaien is’. Dan is een deel van mijn baarmoeder hard en beurs. Die overduidelijke harde buiken kun je makkelijk timen maar die andere twee. Als ook die ‘harde buiken’ mee moeten tellen in het verhaal van:’Als je harde buiken hebt die met regelmaat komen moet je ons bellen’ dan wordt ik echt gek en dan kan ik beter heel de dag op de bank zitten continue prikkende in mijn buik. Ik denk dat de laatste 15 weken dan niet heel erg leuk gaan worden.. Iemand die daar iets verduidelijking in kan geven? Groetjes, COG
Het gaat om die krampen. En dat is niet iets wat je de hele dag hoeft te turven of timen of voor in je buik hoeft te prikken. Het gaat meer van, je hebt een harde buik. Zakt af. En 10 min later ofzo, nog een, en dan denk je goh dat was net ook al. En misschien nog een keer 10 min later. Meestal een teken dat je teveel gedaan hebt en als je rust neemt en een warme douche zakt het weer af. Het gaat erom dat die krampen niet over moeten gaan in weeën, dat ze dus niet pijnlijk moeten worden en maar 5 min tussen ofzo. Maar je hoeft er niet de hele dag op gefocussed te blijven. Op een gegeven moment kan je opmerken, goh ik had net ook een harde buik, dan kijk je eens op je klok. Neem je rust en zakt het niet af, kun je eens bellen en overleggen. Maar niet teveel om stressen hoor. Bespreek het anders eens met je VK dat je je er zo ongerust om maakt en waar je precies op moet letten?
Harde buiken horen erbij, maar kunnen helaas wel heel vervelend zijn. Ik snap dat je je ongerust erover maakt, maar als je harde buiken met regelmaat waren gekomen had ik dat direct gevoeld, ook zonder er op te letten. Aangezien je nog 15 weken te gaan hebt, zou ik proberen het een beetje los te laten en te accepteren als je een harde buik hebt.
Ik had met dat termijn ook ontzettend veel last van mijn buik. Veel harde buiken een overbewegelijke baby die maar bleef draaien en heel veel krampen ect. Dit kwam bij mij doordat rond de 25 weken je baarmoeder ineens heel hard gaat groeien en alles bij mij al gevoeliger is door 2 eerdere keizersnedes. Ook ik heb heel veel in angst, twijfel ect gezeten maar na 3 weken nam het beetje bij beetje iets af! Het is nogsteeds heel gevoelig en veel harde buiken maar wel echt minder dan het was. Bij twijfel natuurlijk altijd bellen! Al is het maar voor je eigen geruststelling maar het is ook het termijn waarin het er echt bij hoort.
Het licht er aan of ze regelmatig komen. Dan bellen. Bij mij bleken de harden buiken wel de start van de bevalling.
Als je over regelmatig praat..waar spreek je dan over? Ik had ze gisteren vanaf (ruime schattig) 14.00 tot 17.00 om de 30 minuten maar dat is nu weer over.. Het kindje was op dat moment ook wel beweeglijk. Ik vind het echt zo naar.... Ik vind het zo vaag omdat het iets is wat uitgelokt kan worden door zoveel externe factoren. Een bewegende baby, een volle blaas Als een verloskundige zou zeggen: ‘Als je om de 10 minuten pijnlijke kramp in je buik hebt dan bel je ons’ dan zou dat veel duidelijker zijn Die harde buiken maken mij niet uit maar het idee dat ze het begin van de bevalling zouden kunnen zijn vind ik een verschrikkelijk idee..zeker in deze termijn!
Bedankt voor je reactie..hopelijk is dat bij mij ook het geval. Merk dat het kindje de afgelopen paar dagen ook zo druk is (super schattig) maar wel een trigger voor harde en gevoelige buiken! Het kan soms aan 1 kant ook echt een beetje beurs voelen
Ik vind die harde buiken zelf ook niet zo spannend maar het idee dat ze het begin zouden kunnen zijn van de bevalling vind ik niet zo’n prettig idee. Dat is denk ik ook de reden dat ik er toch wel bezorgd om ben
Ik heb er best wel uitgebreid over gesproken met haar wat hun zeggen is dat ze niet met regelmaat moeten komen en dat ze niet pijnlijk mogen zijn. Ze zijn niet pijnlijk maar wel oncomfortabel maar ze kunnen soms echt wel regelmatig zijn. Ik had ze gisteren een paar uur lang wel om het halfuur maar ja..het kindje was ook aan het bewegen. Regelmatig om de 5 a 10 minuten is duidelijk maar ze zouden ook met regelmaat om de 2 uur kunnen komen. Als je op die manier er op moet gaan letten dan is dat echt vervelend.. Ik heb zelf echt geen moeite met mijn harde buiken maar dat ze het begin zouden kunnen zijn van een bevalling vind ik een heel eng idee!
Ik heb wel eens gelezen heb je meer dan 6 flinke harde buiken per uur, dan een goede hoeveelheid vocht drinken (kan heel goed helpen) en gaan liggen. Tel je in dat 2e uur opnieuw 6 of meer harde buiken, dan bellen. Verder is het zo herkenbaar je onzekerheid. Ik kan er nu in mijn 2e zwangerschap beter mee omgaan, maar wat ik vooral lastig vind is het verschil in de harde buiken. Je hebt die heel duidelijke krampen, echt een aanspannen over heel je buik en doet bij mij ook wel een beetje zeer. Die harde buiken nemen na zo'n 30 seconden ook heel duidelijk weer af. Ik heb ook echter vaak zo'n gespannen rotgevoel in mijn buik, die soort harde buik kan zo heel de avond duren! En dan ook nog de pijnloze harde buik, die je niet perse opmerkt tot je aan je buik voelt en denkt; oh hij is keihard?! Die heb ik ook erg veel. Of door n volle blaas, te lang in dezelfde houding liggen, omdraaien in bed, alles lokt ze uit. Zucht. Ik heb het ook met mijn vk overlegd en die geeft aan dat alleen de 1e vorm harde buiken zorgwekkend kunnen zijn, áls ze met regelmaat komen. Dan doen ze pas echt iets op de baarmoederhals. Dus ik "negeer" de gespannen buik en de pijnloze harde buik en let alléén op die échte duidelijke harde buik. Uiteraard wel rustig aan hier en veel proberen te gaan liggen als dochter ook slaapt bijvoorbeeld. Verder vind ik een warme douche echt helpen, misschien nog iets om te proberen? Ook herkenbaar dat rond de 25 weken de buik zo hard groeit dat er meer harde buiken komen. Dan weer een rustig weekje en dan opnieuw een groeispurt gepaard met een pijnlijke buik enz. Hou je taai!
Ik heb het al vaker tegen je gezegd maar ik herken mijzelf elke keer heel erg in je berichtjes. Zeker wat je beschrijft over die soorten harde buiken is zooooo herkenbaar. Door het bewegen van het kindje kan de buik sowieso gevoelig zijn maar ook hard aanvoelen.. Terwijl je soms ook in je buik zo’n naar opkomend gevoel kan voelen en die zakt weer af..niet pijnlijk maar als een soort irritante spierpijn..dat is voor mij een duidelijke harde buik. Als jou advies over die 6 harde buiken in twee uur echt is dan zou ik er al veel beter mee om kunnen gaan. Dat is namelijk zo frequent dat het niet te missen is.. Ik merk ook dat ik een hele passieve vrouw aan het worden ben. Het liefst zou ik heel de dag op de bank liggen want dan heb ik er echt geen last van maar ja..vind ik niet helemaal de manier. Zeker omdat er bij mij geen noodzaak is tot bedrust Hopelijk komt de onrust in mijn buik ook door het groeien van de baby. Ik merk ook dat het kindje sterker wordt want zie zijn getrappel nu door mijn buik heen. Logisch dat dit ook mijn al gevoelige baarmoeder triggeren om hard te worden
Ja we hebben dezelfde klachten. Mijn gynaecoloog deed het af als een "gevoelige overprikkelde baarmoeder". Dus we hebben gewoon echt pech. Sommige vrouwen hebben nergens last van. Maar het kan totaal geen kwaad en zeker niet als je gewoon een normale baarmoederhals hebt die sterk is. Het hoort echt bij t groeien ook. En ik denk ook n combinatie van allerlei factoren: volle darmen, volle blaas, bandenpijn, groeispurten, bekkenpijn heel laag van t schaambot enz. Alles straalt ook door naar andere plekken. Wij letten er denk ik ook wel heel erg op. Zeker vanwege de termijn... ik merkte de vorige zwangerschap dat ik vanaf de 34/36 weken meer scheit kon hebben aan mn buik even plat gezegd. En gewoon meer ging ondernemen. Nu schrik je er gewoon van. We moeten het er mee doen. Lekker rust nemen en even gaan liggen smiddags, warme helpt ook goed... Edit: ik zou voor mezelf ook pakken die stelregel van 6 harde buiken per uur, die échte spierpijn harde buiken zegmaar. Dan dus gaan liggen en tel je er het volgende uur weer 6 bellen. Dat geeft rust in je hoofd. Want stress is ook een enorme uitlokker van harde buiken! Bij dochter heb ik 3 dagen weeënremmers gehad en merkte toen héél duidelijk dat de pijnlijke harde buiken helemaal weg waren, maar de gespannen buik bleef!!! Dus dat kan geen weeënactiviteit geweest zijn, want de remmers hadden alles platgelegd. Die spanning in buik was ook niet te zien op ctg, de echte harde buiken wel!
Tijdens de zwangerschap van mijn zoon had ik vanaf 17 weken 40 harde buiken per dag. Na 24 weken was hier het advies 2 keer per dag 10 minuten buiten lopen en verder niet meer. Ik herken je verhaal, maar bij mij deden de harde buiken gelukkig niks ik ben bevallen met 40.4 weken. En heb spijt dat ik mij er zo druk om maakte, hier was het advies heb je 6 harde buiken binnen een uur en komen ze regelmatig, dan moest ik bellen. Ik had er soms 5 in 5 minuten dus ik heb wel eens opeens langs moeten komen. Deze zwangerschap is het al feest vanaf 11 weken, blijkbaar hoort het bij mij.
Mocht je ook niet meer werken met die harde buiken? Ik heb sinds ongeveer een week ook veel harde buiken, ben gisteren op advies van de verloskundige van mijn werk naar huis gegaan en moest rust houden. Vandaag vrijwel niets gedaan maar ik zit tot nu toe op ruim 30 harde buiken vandaag.. Hoop dat het gaat afzakken
Ik ben afgekeurd dus mij is dat advies nooit gegeven maar ik weet eigenlijk wel zeker dat het advies was geweest om te stoppen met werken. Vervelend zeg dat jij ook zoveel harde buiken hebt, als je twijfelt gewoon bellen daar zijn ze voor beter 1 keer te veel dan 1 keer te weinig bellen. Heb je toevallig goede buikspieren, dat is waarschijnlijk hier deels de boosdoener.
Goede buikspieren heb ik helaas niet dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb eergister in de avond gebeld omdat ze toen ineens een uur lang elke 5 minuten kwamen, maar toen ik belde zakte het al af en mocht ik het even aankijken. Ze komen nu gelukkig niet meer met die regelmaat, heb een afspraak staan op vrijdag en dan maar even bespreken..