Dag, OP dit moment ben ik ruim 22 weken zwanger en ik maak me over twee dingen nogal zorgen. Iedere dag heb ik last van een hard buik, althans ik denk dat het een harde buik is. Mij buik of een deel ervan voelt dan een paar minuutje keihard aan. Daarna zakt het weer weg. Kan dit kwaad? Ook voel ik regelmatig kleine steekjes, soms in mijn lies maar ook wel eens in mijn buik. Daarnaast heb ik nog maar een heel klein buikje. Er is nog maar weinig te zien. Wel zijn mij heupen veel breder geworden en ben ik al ruim 6 kilo aangekomen. Mijn vriendinnen hadden echt al een buik die drie keer zo dik was toen ze 5 maand zwanger waren. Ik maak me dan ook zorgen of mijn kindje wel goed groeit. alvast bedankt voor jullie reactie groetjes Anne
Hoi Anne, een baarmoeder is een spier en een normale reactie van een spier is dat deze af en toe moet samentrekken. Een niet zwangere baarmoeder trekt zo'n 9-10 keer per dag samen. Hier merken we niets van. Maar als er iets in de baarmoeder zit dan merk je dat wel. Dit kan helemaal geen kwaad. De steekjes die je voelt zijn je banden en de groei van de baarmoeder. Elke controle wordt de groei van de baarmoeder en het kindje gecontroleerd. Als de verloskundige zich hier zorgen over maakt zal ze dit tegen je zeggen. Oke: ga op je rug liggen en voel of je de top van je baarmoeder kan voelen. Met 22 weken komt deze ongeveer te hoogte van je navel. Iedereen groeit anders het heeft daarom ook geen zin jouw buik te vergelijken met die van je vriendinnen en daarbij draag je een eerste zwangerschap anders dan een 2de en een 3de zwangerschap. Groetjes Imke