Hallo, Ik ben nu precies 18 weken zwanger en sinds een kleine 2 weken lijkt er van alles gaande te zijn in mijn buik: In de eerste plaats heb ik dat mijn buik flink opbolt bij plat liggen. Ik vraag me af of het de baby is, of dat er sprake is van harde buiken? Ik zal proberen te schetsen hoe het voelt; - Ik heb het alleen bij plat liggen, meestal 's ochtends als ik wakker word, soms ook 's nachts of als ik 's avonds in bed ga liggen. - Ik heb het dus nooit overdag als ik sta, loop of zit. - Vaak komt het ook opzetten als ik in bed van een zijligging op mijn rug draai. - Het duurt soms een paar seconden, soms een paar minuten en soms houdt het ook wat langer aan. - De bolling komt dan meestal een beetje aan de rechterkant van mijn buik, soms ook in de onderbuik, soms wat hoger in de buik (rond navel) en heel soms links. - Het gaat altijd maar om een deel van mijn buik, dus nooit de gehele buik. - Het doet geen pijn. - Het voelt wat opgeblazen en harder (het lijkt een beetje een harde bal) en je ziet de bolling ook heel goed zitten; ik krijg er een beetje een scheve buik door. - Ik heb het elke morgen. - Ik heb overigens voor 18 weken nog maar weinig buik (eerste kindje). Is dit het kindje of een harde buik? NB. vanwege nog steeds aanwezige misselijkheid houd ik me elke dag heel erg rustig, ik doe dus niet te veel. In de tweede plaats heb ik de afgelopen 2 weken ook wat meer last gehad van wat menstruatieachtige pijn in de onderbuik. Het duurt meestal maar kort (paar minuten) en het is ook maar mild. Het staat los van de bolling in mijn buik, het treedt dus niet tegelijkertijd op. Eerder in de zwangerschap heb ik dit niet echt gehad, dus het valt me op dat er de afgelopen 2 weken van alles gaande lijkt te zijn in mijn buik. Hoort deze menstuatieachtige pijn er ook bij rond deze termijn (16-18 weken)? Wat is de oorzaak? Alvast bedankt!
Hoi, Als je je omdraaid komt het vaak voor dat de baarmoeder op de oppervlakte van je buik komt te liggen en je een soort van bal voelt. Dit omdat je buikspieren wat aan de kant gaan om te wijken voor de baarmoeder. Dat kan je dus voelen. Natuurlijk kan de ene kant soms boller zijn dan de andere kant afhankelijk van waar het kind ligt. Het is zal wel een combi van beide zijn denk ik. Groeten Evelien
Bedankt voor je reactie. Het zou dus om een combinatie van harde buiken en het kindje zelf kunnen gaan? En wat kan je zeggen over de menstruatieachtige pijn rond deze termijn? (zie 2de deel van mijn vraag)