Hoeveel hulp krijg/kreeg jij op het einde?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Numberthree, 25 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Numberthree

11 jun 2011
    14
    0
    0
    Beste mensen,

Graag wil ik jullie vragen of jullie hulp kregen van je partner of familie op het einde van de zwangerschap.
    Ikzelf ben nu 37 weken zwanger en heb al 2 kindjes.
    Het begint me behoorlijk op te breken, doorlopen alsof ik niet zwanger ben. Nam jouw partner bijvoorbeeld een dagje vrij om te helpen, Hielp iemand met het huishouden, haalde iemand de kinderen wel eens van school of hoe zit dat bij jullie?

Ik ben erg benieuwd. Zwelgend van zelfmedelijden ;) hijs ik mezelf iedere ochtend uitgeput uit bed in de hoop op een vroeggeboorte, want als de kleine er eenmaal is, tja, dan staan ze in de rij natuurlijk :D

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb niet veel hulp maar heb ook niet veel hulp nodig eerlijk gezegd. Ik doe in principe alles nog, alleen sommige dingen een versnelling lager :). Mijn man stofzuigt, tilt de zware boodschappen en brengt het vuilnis naar buiten, de rest doe ik gewoon zelf. Ik vind het wel lekker om bezig te blijven eerlijk gezegd....Mocht er iets zijn kan ik altijd mijn moeder om hulp vragen maar tot nu toe niet nodig gehad.

Maar als jij behoefte aan hulp hebt, kun je toch gewoon vragen of je man of familie even wil bijspringen? Niets raars aan lijkt me.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Gewoon hulp vragen hoor! Je man/familie kan niet ruiken dat je hulp nodig hebt of dat jij het niet meer trekt!

Bij de tweede zijn mn moeder en zusje nog een dag hier geweest. Mn stiefdochter ging trouwen en daar moest mn vriend naar toe. Zelf had ik net drie dagen in het ZH gelegen en we durfden het niet aan dat ik ook mee ging op bruiloft (drie uur enkele reis) maar ja ik kon ook niet alleen thuis blijven met dochter van 2. Dus zijn mn moeder en zusje een dag komen helpen.
    Heel gezellig hoor.

Mn partner is thuisblijfpapa dus die doet sowieso al veel in de huishouding.

4. klein hummeltje

klein hummeltje Bekend lid

10 okt 2010
    528
    0
    0
    Brabant
    Kan me goed voorstellen dat je het zwaar hebt hoor! Zeker als je al 2 deugnietjes hebt rondlopen! En zelfmedelijden is af en toe ook lekker... Maar, je moet ook aan jezelf denken, en als jij vindt dat het te zwaar wordt, moet je "gewoon" iemand om hulp vragen (tussen aanhalingstekens, omdat ik wéét dat het heel gewoon is, maar ik het zelf ook niet snel doe...)
    Bij m'n eerste zwangerschap was ik ervan overtuigd dat ik met 37 weken zou bevallen, m'n man had vrijgenomen vanaf 40 weken en ik ben uiteindelijk 41+1 bevallen, en dus de laatste week continu m'n man thuis. Die was trouwens al gewend om veel te doen in huis, omdat ik heel veel last gehad had van m'n bekken, tot 7 maanden.
    Deze keer houdt ik tot nu toe het huishouden op een laag pitje, m'n man doet wederom erg veel in huis, dus ik verwacht het wel vol te kunnen houden zo. Mocht dat niet zo zijn, moet ik ook die enorme drempel over om iemand te vragen! (zou nog eerder gezinshulp vragen dan iemand bekends.. haha!)

Sterkte met de laatste loodjes!

5. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Hier heeft mijn man een week voor de uitgerekende datum vakantie genomen tot twee weken erna. Ik zit inmiddels op 40+5 en heb ook twee kindjes. De weken voorafgaand aan mijn vakantie heb ik loges gehad die me een beetje meehielpen als mijn man weg was. Als hij werkt is hij meteen een aantal dagen weg. Het was niet zozeer omdat het zelf niet meer lukte, maar meer omdat als mijn bevalling vroeg zou beginnen dat ik in een taxi naar het zkh zou kunnen springen zonder dat ik iets met de kids hoefde te regelen.

Natuurlijk was de hulp ook erg welkom. Heerlijk om iemand te hebben die met je kids kan slepen, je boodschappen te tillen etc. Ik zou zeker hulp vragen. Al is het maar een middagje zodat je even een dutje kan doen.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Herkenbaar,

Hier ook 2 kindjes die strontvervelend zijn (denk op reactie op mijn humeur want slaap amper). Elkaar slaan, alle kleding uit de kasten trekken, eten op de grond smijten, dingen in de wc gooien etc.
    Het ging nog wel maar op het moment soort van ingestort.

Mijn man komt pas na 21.00 uur thuis dus doet ook niks in het huishouden, familie heb ik hier niet. Er liggen ondertussen 4 vuilniszakken voor de deur omdat mijn man steeds geen zin heeft om ze weg te gooien, maar weiger ze gewoon over de gallerij te slepen en nog buiten een stuk te lopen want ze moeten in een gezamelijk container.

Ondertussen die eeuwige boodschappen die allemaal meemoeten met de buggy omdat ik geen rijbewijs heb en de gedachte dat ik nog van alles moet kopen en klaarmaken voor de baby.. bleeh.

Zie ook enorm op tegen de kraamtijd ondanks de kraamzorg, mijn man moet waarsch dezelfde dag weer aan het werk en we zullen toch ook echt moeten eten en de kinderen zullen toch ook gewassen en verzorgd moeten worden.

7. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

27 nov 2009
    3.337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Ik zelf heb totaal geen hulp gehad liep met 40 weken nog boodschappen te doen zelfs de weekelijkse en het huishouden alles.
    Gelukkig toen de kleine geboren was met 40+2 is mijn moeder 2 weken komen ( helpen ). Ze heeft een lapje door het huis gehaald en beetje boodschappen maar vond de kleine toch interessanter;)
    Mijn man had 1 week vrij genomen na de bevalling maar heeft niks in huis gedaan wel geholpen met de nachtelijke voedingen omdat hij op zijn kop kreeg van de kraamhulp haha.
    En ben bang dat ik nu weer weinig kan verwachten ben net 4 maandjes geleden bevallen en nu weer zwanger en ben ontzettend moe maar moet toch echt ALLES alleen doen.
    Ik hoop dat je mannetje jou wel wil bij staan want het is/word behoorlijk pittig zeker als je er al 2 hebt rond rennen;)
    Gewoon praten helpt misschien erover helaas werkt dat hier niet:p

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja bij de eerste lukte het hier ook nog wel want je kunt rusten wanneer je wilt, 2de ook nog redelijk moet ik zeggen..

maar nu lijkt het wel een terrorteam die 2 samen haha.

9. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Als je voelt dat je hulp nodig hebt, dan moet je het gewoon vragen.

Ik ben ook 37 weken en ik heb (nog) geen hulp nodig. Ik vind het heerlijk om Sem naar school te brengen en te halen. Ik doe alle huishoudelijke taken en boodschappen. Maar ik heb ook amper last van mijn zwangerschap.

Bovendien zijn zitten en liggen zijn ook geen lekkere posities voor mij, omdat de beeb de ruimte nodig heeft. Dus blijf ik lekker actief zolang het kan.

10. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Fijne vent zeg, sorry hoor maar hij is toch ook een ouder.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Tuurlijk maar hij heeft een eigen zaak en fulltime baan en werkt 7 dagen in de week. snap hem daarom ook wel.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.141
    113
    Ja, dat snap ik persoonlijk dan weer niet. Eigen zaak of niet, voor de bevalling van je vrouw kun je toch wel een dag of 2 vrij regelen?

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb de hulp ook liever na de bevalling dan ervoor....maar dat is misschien persoonlijk. Mijn man heeft net als bij de eerste 3 weken vrij vanaf het moment van de bevalling. Ik zie ook best wel op tegen de eerste weken met baby eerlijk gezegd, de jaloerse buien van de oudste die ongetwijfeld zullen komen, slapeloze nachten en weer vroeg opstaan....ik geniet nu echt nog even van mijn vrije tijd die ik heb als mijn dochter slaapt en probeer zoveel mogelijk dingetjes zoals foto's inplakken en babyboek schrijven ook af te maken.

14. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Geen..... ;)
    familie woont 117 km verderop.... en partner begrijpt nog steeds niet wat zwanger zijn inhoudt...
    ja met zn mond... en als het hem uitkomt.... ;)

15. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ik sluit me aan bij Umm en Cerberus...

Hier met heel veel geluk een weekje vrij na de bevalling.
    En verder is de situatie (op het aantal kinderen na ;)) vergelijkbaar!

Familie biedt soms wel aan om te komen helpen, maar ik ga mijn schoonmoeder de badkamer toch niet laten schrobben?

16. belgischemama

belgischemama Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.614
    0
    0
    nooit hulp gehad van vrienden,familie en mijn man doet zijn taakjes die hij altijd gedaan heeft, niet meer bv kids in bed stoppen,container buiten zetten,afwasmachine in en uitruimen...
    de rest is allemaal voor mij... nu de laatste mnd gaat het echt niet meer en heb ik het heft in eigen handen genomen en een huishoudhulp genomen om het werk te verlichten.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nou op het moment zelf is dat dus heel lastig helaas. Hij is wel gewoon bij de bevalling hoor, maar helaas is het gewoon zo dat bevallingen zich spontaan en onverwachts aankondigen en hij kan er nu niet zo 1,2,3 tussenuit. Hij gaat wel proberen om na de kraamweek, nadat de kraamhulp weg is, wat vaker te kunnen bijspringen door de kinderen zo nu en dan mee te nemen oid.

18. tulip

tulip Niet meer actief

hier had ik bij de eerste natuurlijk nog geen kinderen en dat scheelt een berg. Ik heb op zich niet veel hulp gehad, maar ook niet nodig gehad. Ik ben de hele zwangerschap doodmoe en heel ziek geweest, maar op een gegeven moment leer je er ook mee omgaan. Ik heb alles zelf gedaan tot op het laatst.

In de kraamweek was mijn man vrij en toen de kraamhulp wegging en mijn man ging werken zijn mijn moeder en schoonmoeder een weekje elke dag geweest. Dat was vooral zodat ik overdag wat kon slapen, ik had een turbobevalling van 2,5 uur en was na de bevalling zo fit als een hoentje. Toch ben ik erg geschrokken van hoe snel het allemaal ging en van het feit dat ik practisch geen placenta meer had, dus dat het maar goed is dat ons meisje zelf na 38 weken besloot te komen. Dat viel allemaal na een week pas en was toen ineens helemaal op. Het was dus erg fijn dat zij er waren.

19. anna mamma

anna mamma Actief lid

8 feb 2008
    179
    0
    0
    Verpleegkundige
    Ik had het geluk dat mijn vriend zowiezo al veel in huis deed.
    Onze oudste ging gewoon tijdens mijn verlof naar de creche twee dagen in de week dus had ik even rust. Was voor hem ook goed, gewoon ritme door als voorheen.
    Kon het goed volhouden. 11 dagen na de uitgerekende datum is onze tweede zoon geboren. De dag hiervoor nog de verjaardag van de eerste gevierd met alles erop en eraan.

Anna

20. Numberthree

11 jun 2011
    14
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!!!! Mijn man is erg druk op zijn werk op het moment. Kan echt geen vrij nemen (zegt ie) en is zelfs 's avonds erg laat thuis. Ik geef al een week of 2 aan het niet meer aan te kunnen, maar zelfs als zn moeder belt om te vragen of ze wat kan doen zegt ie: Nee hoor, ze heeft alles onder controle!
    Nou, ik was zo kwaad joh, kon ik hulp krijgen, wimpelt hij het af!!!!!! Dus ik tegen haar zeggen dat ik het niet aankan. Het is gewoon te zwaar aan het worden. Maar ja, HIJ heeft al gezegd dat het goed gaat, dus wie geloof je? Je eigen zoon of die labiele zwangere muts? ;)

Ook na de bevalling wordt het krapjes met de hulp hoor, maar ik geloof dat hij dan 5 dagen vrij neemt als de kraamzorg weg is. (hoop ik)

Ik had een vriendin gevraagd of ze me kon helpen met het hh, maar overlijdt toch net haar oma. Ze is daar zo druk mee en ik kan het haar niet kwalijk nemen. Eigen gaat toch altijd voor, nietwaar.
    Het jammer is, is dat ik hier zit met mn nesteldrang en het vuil stapelt zich maar op. Dus dan doe ik maar weer wat en hup gelijk harde buiken, dat schiet ook geen fluit op.

Kindjes brengen en halen is echt geen punt, maar ik ben zo moe en ik wil zo graag eens en uurtje extra slapen. Straks ben ik helemaal druk en dan sta ik er (ook) weer alleen voor...

O enne manlief doet echt niks in huis. Daar is hij te moe voor 's avonds als hij thuis komt van de hele dag achter een bureau zitten. ;) (op zich niks mis mee, maar probeer eens een dag met een zwangere pens achter 2 kleine kinderen aan te rennen en een hh te runnen... hahahaha

Maarre Umm85 hoe ga jij dat zo dan doen als de kindjes naar school moeten enzo? Daar zie ik misschien nog wel het meest tegenop. Kraamzorg gaat het niet doen en man is werken. Zie me al gaan, een dag na de bevalling...

Deel Deze Pagina