Vanwege overgewicht naar gynaecoloog...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door wendypas, 25 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendypas

wendypas Actief lid

5 mei 2011
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb gister mijn tweede echo gehad, en die was helemaal super! Alles zag er goed uit. Ook werd bloed geprikt, mijn ijzer gehalte en mijn suiker waren uitmuntend. Ook mijn bloeddruk was helemaal in orde. Nu moet ik toch vanwege overgewicht naar de gynaecoloog. Ik vind het toch wel een beetje eng, weet eigenlijk niet echt helemaal wat me te wachten staat. Maar ik kijk er voornamelijk tegenop om van alle dokters te horen, dat ik toch echt veel te zwaar ben ik hoe slecht dat dat wel niet is (alsof ik dat zelf nog niet weet...). Nu was mijn vraag heeft hier iemand al ervaring mee, en hoe is dat allemaal verlopen? Gelukkig heb ik wel een hele lieve verloskundige, en zij is eerlijk tegen me door me alles duidelijk te vertellen, maar ze veroordeeld me niet. Toch ben ik nu na mijn roze wolk van gister er even vanaf gedonderd....

2. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    je zegt het zelf al je weet hoe slecht je gewicht voor je is en welk risico het met zich meebrengt. dat is de reden van de vk je naar de gyn over te dragen, vanwege het risico. Overigens Je bent zwanger geraakt, ondanks dat overgewicht, ik ga er dus vanuit dat je er alles aan hebt gedaan om gezond te leven, dat weet je zelf het beste. Klim terug op die wolk. Voordeel bij de gyn is extra veel echo's! nadeel is mss verder moeten reizen voor controles. De controles zullen even vaak zijn, behalve bij problemen bij de baby of bij jou dan word het vaker.
    Je weet artsen zijn soms heel direct dus de een zal het nog eens aandragen een ander kijkt er niet eens naar en is bezig met de controles. je druk maken heeft geen zin, genieten is veel belangrijker!

3. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik liep bij de eerste ook bij een gyn(wel pas op het einde) vanwege mijn bmi was toen 48 geloof ik. Ik heb nooit een naar woord enz gehad over mijn gewicht. Mijn bevalling is ook super gegaan hoor.
    Maar je niet te druk meid! Gewoon dr naar toe gaan en dan zie je het vanzelf wel komt allemaal goed

4. Foxy74

Foxy74 Niet meer actief

Gauw weer op die roze wolk klimmen!!

Maar ik herken het. Zelf 3x bij de VK geweest en bij de intake na de 12-weken echo keek ze pas naar mijn BMI (40,2).
    O zegt ze je bent veel te zwaar dus we mogen je niet begeleiden want je hebt een risicozwangerschap dus moet je naar de GYN want ja het is gevaarlijk voor het kindje enz enz. Inderdaad donderde ik ook zo hupsakee van de roze wolk af en een diep gat in voor mijn gevoel. Ben al 36 en te zwaar. Wie ben ik dat ik nog een kindje wil enz al die gedachten gingen door me heen. Vond me egoistisch enz.

Dus ook met een zwaar hoofd naar de GYN. Gaan we weer dacht ik. Wederom uitleggen dat ik een actief leven leid (3x sporten in de week, gezond eet enz maar mijn hele leven al te zwaar ben0.

1e afspraak bij de GYN zat ik ineens tegenover een VK van het ziekenhuis? Euhm.......heb toch een risicozwangerschap? Nee hoor zegt de VK. De echte risicozwangerschappen zien de GYN elke keer maar ik kreeg dus wel een vaste GYN toegewezen maar wordt begeleid door de VK van het ziekenhuis en die doet ook de bevalling. Viel een last van mijn schouders. Ze houden je kindje gewoon wat beter in de gaten omdat het risico is dat je een groter kindje krijgt ivm zwangerschapssuiker waar je gevoeliger voor bent.

Wat ik ook heb gehad is een extra 14-weken echo. Dit is de 20-weken echo maar dan inwendig. Ze lopen dan alles vast een keer na omdat het kan zijn dat je met 20-weken alles niet goed ziet als je teveel buikvet hebt. Maar dat is nooit probleem geweest. Ook een extra groeiecho met 32-weken. Toen schreef de echodame op slecht beeld. Bah ik gelijk denken dat dit aan mijn gewicht lag. Dus ik dacht ik vraag het maar even. Nee hoor zegt ze dat ging super maar dat frummeltje van jullie ligt precies verkeerd (ze moesten extra naar de niertjes kijken ivm kleine afwijking) en die wilde hij niet laten zien.

Tot nu toe heb ik 3x op de weegschaal gestaan in het ziekenhuis dus ook daar zijn ze niet super op gefocussed. Mijn ijzer was extreem hoog, bloeddruk schoolboekjes mooi en mijn suiker steeds erg laag (wordt ook wat vaker geprikt). Mijn suiker is zo mooi dat ik niet eens de standaard verlengde glucosetest hoef te doen. Deze week weer nuchter prikken (4e keer) en als dat goed is verder niks.
    Uit de groeiecho bleek juist dat ons frummeltje wat kleiner is en 1,5 week achter loopt in groei. De GYN (die ik wel zie na de echo's) is helemaal tevreden.

Dus al met al ben ik heel blij dat ik ben doorgestuurd. Kreeg ik van de VK-praktijk nog een schuldgevoel aangepraat. Zo wordt ik nu steeds gewezen op dat het zo goed gaat en goed doe. Dus alsjeblieft klim op die roze wolk en geniet,

Zoals hiervoor ook al gezegd heeft overgewicht een licht risico voor de zwangerschap maar dat geld ook voor mensen met bijv hoge bloeddruk, anti-depressiva enz. Die worden ook zwanger en worden door de GYN begeleid dus jij mag dat ook gewoon. Zeker als het spontaan is. Mijn GYN zegt ook. Binnen 3 maanden zwanger met 36 jaar. Dan kan je lijf het gewoon aan want is er klaar voor.

Je mag me altijd PB-en

5. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

He dat is vervelend joh, toch even een kleine smet op je zwangerschap!

Ik had een bmi van 35 toen ik zwanger was van de eerste. Ik mocht kiezen, vk of gyn omdat ik op de grens zat. Ik wilde bij de vk blijven. Later sprak ik toch een gyn. Zij keek naar me en zei: " je bent lang, vrouwelijke bouw met brede heupen, grote borsten, lange benen...natuurlijk heb je een hoog bmi! Nee hoor, blijf jij maar bij de vk en beval lekker thuis!"
    Daar was ik heel blij mee. Ik werd niet veroordeeld om mijn gewicht. Uiteindelijk heb ik twee perfecte zwangerschappen en bevallingen gehad, al ben ik wek een stuk jonger.

Maar wie weet valt het dus wel mee!

6. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Tja, hier bij de eerste zwangerschap bij de gyn gelopen (kreeg de keuze, gyn of vk, zelf voor gyn gekozen omdat ik toch in t ziekenhuis wilde bevallen enzo, plus extra controles).

Voor ik nu zwanger was heb ik aan de gyn gevraagd waar ik onder controle moest, van hem mocht dat gewoon bij de vk (wist van m'n overgewicht, had ik vorige zwangerschap ook al). Van de internist (voor schildklierproblemen) mocht ik ook gewoon bij de vk, en ook die weten mijn gewicht. (BMI 46)

Heb ik de intake bij de vk, krijg ik te horen dat ik naar de gyn moet ivm mijn gewicht... Vorige zwangerschap is alles goed gegaan, geen suiker, altijd keurige bloeddruk, moest alleen ingeleid worden uiteindelijk ivm gebroken vliezen.. Nu wilde ik dus graag thuis bevallen, maar 'mag' dit niet, omdat de vk zit te zeuren. Moet morgen naar de gyn, en ga het dan dus aankaarten dat ik gewoon bij de vk onder controle wil. Desnoods om en om. Maar ik vind het onzin dat ik nu dus weer in 't ziekenhuis MOET bevallen omdat ik bij de gyn loop, de gyn heb ik de vorige keer alleen een paar uur na de bevalling gezien, vk heeft de bevalling gedaan (en die had ik dus nog nooit eerder gezien omdat ik altijd de gyn bij controles had).

7. wendypas

wendypas Actief lid

5 mei 2011
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel allemaal voor jullie lieve reactie's!! Voel me er meteen al een stuk beter door! Je bent inderdaad bang voor de reactie's, je verwacht het ergste, terwijl dit helemaal niet altijd het geval is. Ik zit weer lekker op mijn wolkje!

8. ladytwister

ladytwister Bekend lid

29 jan 2008
    643
    0
    0
    Fulltime Moeder
    Westfriesland
    idd gewoon weer lekker op je wolkje gaan zitten hoor
    ik denk dat het er ook aan ligt in welk ziekenhuis je loopt
    ik liep ook bij de gyn omdat mijn bmi bij deze zwangerschap 39 was en eigenlijk maar 35 mocht zijn nu kreeg ik bij mijn eerste echo te horen dat ik gewoon bij de vk mocht lopen zolang er zich geen problemen voordeden ook in dit ziekenhuis deden ze helemaal niet moeilijk over mijn gewicht
    dus ik zou zeggen lekker gaan genieten hoor!!!!

9. aapje79

aapje79 Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.712
    28
    48
    gelderland
    ik heb dat ook gehad en ik vond het helemaal geen probleem. ik heb geen gekke klachten gehad. je wordt gewoon beter in de gaten gehouden. ik heb hele aardige artsen gehad. ik vond het wel leuk dat ik elke afspraak een echo kreeg.
    ik denk dat het ook wel aan het ziekenhuis ligt.
    beide keren een spoedks gehad, die goed zijn verlopen ook al zijn daar verschillende meningen over

10. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Ik herken het helemaal ! Ook ik mocht me in het ziekenhuis gaan melden met een bmi van 46. Ik zag er zo tegenop. Ook ik was bang voor de vooroordelen die je zo vaak hoort. Nou toen kwam het gesprek en viel het reuze mee :). Hij zei dat het hem puur ging om hoe de kleine het doet en dat met mijn bmi er nou eenmaal iets meer risico aan verbonden zit. Maar dat hij verder niet wil zeuren over mn gewicht. Wel zei hij dat ik moest proberen niet te veel aan te komen, puur omdat je lichaam het dan nog moeilijker gaat krijgen natuurlijk. Ik moet elke controle op de weegschaal en mn bloeddruk word dan ook gemeten. Bloeddruk is volgens het boekje en met mn 25 weken ben ik pas 2 a 3 kilo aangekomen ( in het begin 3 kilo afgevallen). Als ik zit te wachten zie ik ook de slanke dennen die er lopen op die weegschaal moeten, dus het heeft niks te maken met dat ik zwaarder ben. Het voordeel is dat ik elke keer bij de gyn een echo krijg :D. Maar rond de 16 weken werd ik al doorgestuurd naar de VK in het ZK. Alles liep zo goed zei hij, dat ik nu om en om mag komen. Wat ik het vervelendste vind is dat ik steeds moeilijk moet doen met de tijden en het verdere reizen. Hopelijk stelllen de verhalen hier je een beetje gerust. Dus lekker genieten zou ik zeggen :D

11. liftrasa

liftrasa Fanatiek lid

6 feb 2008
    1.522
    0
    0
    enschede
    Eerste zwangerschap bij de verlos gelopen, zat toen op het randje van de BMI grens.
    Hele goede en fijne zwangerschap/bevalling gehad.

Nu zaten de zwangerschapskilo's er nog steeds aan en moest ik naar de Gyn.
    Eerste afspraak moest ik op de weegschaal en tot nu toe niet meer.
    Bij de eerste afspraak hebben ze ook gevraagd of ik naar een diëtiste heen wou maar heb nee gezegd. dit was geen probleem.
    Verder hebben ze nooit moeilijk gedaan over mijn gewicht.

Dus lekker weer op die wolk en gaan genieten ;)

12. femke1987

femke1987 Actief lid

11 jun 2009
    416
    0
    0
    ook hier een hogen bmi 45 de termijn echo ook bij de vk gehad de vorige zwangerschap ook en toen bij de gyn gelopen een hele goede zwangerschap gehad geen suiker of hoge bloed druk en zelfs het kindje aan de lichte kant maar wel lang ben met 38 weken ingeleid wegens te weinig vrucht water en nu weer bij de gyn en ben er blij van ze zijn erg aardig kijken niet anders naar me van wegen me overgewicht en heb tot nu toe bij elke controle een echo gehad alleen deze zwangerschap verloopt niet zo goed heb in het ziekenhuis gelegen van wegen veel spugen en afwijkingen in mijn bloed dat is gelukkig weer oke maar nu heb ik al weing vrucht water en minder beweging van de baby en krijg gelukkig om de dag een ctg en ook daar de verloskundige op de afdeling en de verpleeging zijn super lief

geniet er lekker van

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hoi naamgenootje ;) Ik ga met 36weken ook over naar de gyn vanwege overgewicht en dat vorige bevalling een ks was. Heb eigenlijk nooit iets gehoord over mn gewicht of gezeur erover hoe slecht het is bla bla bla. 1 van mijn vk's zei 3jaar geleden bij 1e zwangerschap al: tja we kunnen t wel zeggen dat het slecht is en je risico's heb enz enz maar dat weet je zelf vast ook wel en zit je niet op die onnodige adviezen en reacties te wachten. super eerlijk :) en idd ik zit er niet op te wachten, weet zelf ook wel dat ik te zwaar ben. heb nu nieuwe en dezelfde vk's als toen (zijn er meerdere in 1 praktijk en je ziet te allemaal) ik word ook niet gewogen. weet niet of dit gebruikelijk is dat ze t niet doen maar ik kan prima zelf mn gewicht in de gaten houden zeiden ze :)

hier dus totaal geen enkele nare ervaringen gehad wat betreft reacties over mijn gewicht.
    had bij 1e zwangerschap gewoon vk en deze zwangerschap dus met 36weken over naar gyn. maar die ken ik nog wel van vorige keer :)

14. dovemeisje

dovemeisje Bekend lid

21 mei 2010
    508
    0
    0
    hier ook een meid met een extra isolatie laagje ik heb gedurende mijn zwangerschappen alle controles bij de gyn gehad. Geen commentaar gehad ze noemde het een extra iso laagje. Heb geen last gehad van klachten zoals hoge bloeddruk, diabetes etc..

Succes meid....

15. wendypas

wendypas Actief lid

5 mei 2011
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel allemaal voor de lieve reactie's! Ben er al een stuk geruster op. Ik heb 7 februari een afspraak, zal laten weten hoe het is gegaan!

16. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Ik ben naar de medisch verloskundige geweest in het ziekenhuis. Maar je kunt ook denken zo erg is het niet je bent in de beste handen. Kom anders mee kletsen op het overgewicht en zwanger topic.

17. wendypas

wendypas Actief lid

5 mei 2011
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    welk topic is dat precies?

18. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    overgewicht en zwanger.

Er zijn meiden die al bevallen zijn die in hun begin zitten en halver wegen niemand wil er weg tis er te gezellig

19. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
  20. dovemeisje

dovemeisje Bekend lid

21 mei 2010
    508
    0