Harde buiken en 22 weken zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Afwachtertje, 1 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    Hoi hoi,

Ik ben nu 22 weken zwanger van ons eerste kindje en sinds 2 weken heb ik echt regelmatig last van harde buiken, die heel vervelend zijn. Nu geeft de verloskundige als advies dat ik een stapje terug moet doen op mijn werk, ik werk in de zorg wat fysiek best zwaar is (ernstig meervoudig gehandicapten).

Herkent iemand zich misschien hierin? Heeft het bijvoorbeeld geholpen om een stapje terug toen te nemen?

2. Madeliefje1234

Madeliefje1234 Actief lid

6 dec 2018
    227
    205
    43
    Vrouw
    #2 Madeliefje1234, 1 sep 2021
    Laatst bewerkt: 1 sep 2021
    Hoi!

We kunnen elkaar de hand schudden:)
    Ik ben 23 weken zwanger. Vanaf 16 weken harde buiken, en vanaf 19 weken dagelijks, en werd steeds meer.
    Werk ook in gehandicapten zorg. Heb nu 2 weken vakantie en merk echt dat het minder wordt..
    Dus denk wel dat fysiek zwaar werk er mee te maken heeft bij mij!

3. toffepeer

toffepeer Bekend lid

14 feb 2017
    581
    258
    63
    Ja, in alle zwangerschappen veel en ook al erg vroeg harde buiken. Rustig aan doen helpt echt! Dus vooral goed naar je lichaam luisteren!

4. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    @Madeliefje1234 @toffepeer oké vervelend dat jullie er dus ook helaas last van hebben.. Komt dus toch echt door te veel/zware fysieke inspanning?

@Madeliefje1234 ben jij minder gaan doen of minder gaan werken?

Madeliefje1234 vindt dit leuk.
  5. Madeliefje1234

Madeliefje1234 Actief lid

6 dec 2018
    227
    205
    43
    Vrouw
    Ik ben nog niet minder gaan werken.
    Maar ik heb nu 2 weken vakantie (dus geen fysiek werk oid) en ik merk dat het in de vakantie een stuk minder is.
    Nog wel af en toe, maar niet meer zo veel als ik een hele week werk..
    Dus misschien ga ik naar de vakantie toch wat minder weken zodat de harde buiken ook minder worden.
    Is toch een signaal van je lichaam..

Afwachtertje vindt dit leuk.
  6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Hier ook, ik ben bureauwerker maar werk nog maar blokken van 2 uur tot max van 50%. Voornamelijk vanwege mn bekken maar die harde buiken zijn ook gelijk minder.

Overigens kan ik t al spontaan hebben als ik net opgestaan ben en inmiddels bij t koffiezetapparaat sta of gewoon nog ff blijf liggen en uk besluit om te schuiven. Dus lang niet altijd van t niveau "tikkeltje rustiger aan doen".

Laatste dagen slik ik wel magnesium bij, heb ik overigens een historie mee dus altijd als losse tabletten ook in huis. Is niet iets wat je random/blind ff bij moet gaan slikken aangezien t ook stapelt, maar verging van de kramp in mn kuit in de ochtend...baarmoeder is ook een spier. Toeval of niet, het is wel minder nu. Binnenkort weer ff bloedprikken.

7. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    @Madeliefje1234 ben jij minder gaan doen of minder gaan werken?[/QUOTE]

Wat fijn dat je er in elk geval in je vakantie nu minder last van hebt. Doe het maar rustig aan inderdaad als je zo meteen weer moet werken!

8. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    Ik las dat als je in rust harde buiken hebt, het ook kan zijn van dat je te veel daarvoor hebt gedaan, zelfs als is het van de vorige dag bijvoorbeeld. Dat heb ik zelf namelijk ook inderdaad. Zelfs als ik gewoon rustig zit/lig of in de nacht soms.

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Klopt, maar ik kan t ook echt random hebben zonder enige noemenswaardige activiteit de dag ervoor (ja oke mn dochter naar bed brengen). Denk dat t bij mij gewoon heel snel reageert ofzo, die kleine is ook een kickboxer net als zn zus. Viel de VK ook al op...

Wordt weer een karaktertje apart vrees ik (dochter was ook zo druk in de buik, maar net zo druk erbuiten met een verschrikkelijk sterk willetje sinds de eerste ademteug). Hopelijk niet schoppend en muitend door de bevalling heen...lijkt me prettig!

10. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    Vandaag had ik late dienst. Voor die tijd bewust heel rustig aan gedaan, wel een ronde (op rustig tempo) gelopen. Toen niet veel last gehad van harde buiken. Tot 14.30 een stuk of 4/5, dus “normaal” denk ik.
    Op het moment dat ik aan het werk ging kreeg ik er direct last van. Ze komen dan soms om de 5-10 minuten. Zodra ik zit neemt het ook direct af. Dat is toch gek..? En dan heb ik geprobeerd echt rustiger aan te werken.

11. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je echt moet gaan minderen.. Harde buiken moeten niet zo regelmatig gaan komen, want dat kan dus wel wat in gang zetten.
    Je kan voor de zekerheid ook nog je urine op blaasontsteking laten nakijken. Dat wilt nog wel eens voor harde buiken zorgen zonder dat je het merkt.

12. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    Lief dat je reageert. Morgenochtend neem ik weer contact op inderdaad met de verloskundige. Ik weet ook even niet wat hiermee te doen.
    Vergeten erbij te vertellen: m’n urine is gister op kweek gegaan en dat was verder goed.

13. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ik zou even contact opnemen met je VK.
    Zou ook even je coa erop naslaan. Soms mag je tot een x aantal weken maar je eigen werk uitvoeren, en nu met corona kunnen daarin ook andere regels in zijn,dat was iig vorig jaar wel het geval toen ik zwanger was.

Ik heb echt maar 1x een harde buik gehad in mn hele zwangerschap dus 4/5 vind ik niet echt normaal.
    Probeer zoveel mogelijk te rusten thuis en lig daarbij op je linkerzij.

14. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Hier ook ervaring met veel harde buiken vanaf ongeveer die periode. Verloskundige gaf hier ook het advies om een stapje terug te doen omdat het wel vroeg was en te frequent. Toen heb ik me even volledig ziek gemeld op mijn werk, om ook te kijken wat dat zou doen met de harde buiken (maar ook vermoeidheid en mentaal aardig op), en dat verminderde het onwijs. Hierop een gesprek met de bedrijfsarts gehad en ben toen voor 50% gaan werken vanaf dat moment, terwijl ik dat eigenlijk écht niet wilde, want het voelde als falen. Maar de bedrijfsarts zei het toen eigenlijk wel mooi. Ze zei: dit is niet het moment om egoïstisch te zijn. Jij kunt wel van alles willen, maar het gaat nu om die kleine in je buik, en daar moet je voor kiezen. Ik ben achteraf heel blij geweest met haar uitspraak hierover want de rest van mijn zwangerschap was een stuk prettiger. De harde buiken hoorde een beetje bij mijn zwangerschap, maar absoluut in mindere mate toen ik rustiger aan ging doen, en ik ging de baby ook een stuk beter voelen nadat ik minder ben gaan werken.

Lang verhaal kort, keuzes maken is soms lastig maar wel nodig :) .

15. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    Wat goed ook dat je zo’n fijne bedrijfsarts had en uiteindelijk een fijnere zwangerschap hebt gehad daardoor :)

Hier net contact met de VK gehad. Voor de kleine kunnen de harde buiken in elk geval geen kwaad zei ze, waarschijnlijk is het juist een groeispurt (waardoor mijn buik ook groeit en erg op spanning staat) in combinatie met fysiek zwaarder werk, wat het veroorzaakt. En het is wel een teken om rust te pakken op de momenten dat dat kan, als ik vrij ben maar ook binnen het werk. Vind het belangrijk dat het vooral vervelend voor mijzelf is maar dat de kleine daar dus gelukkig niks van merkt.
    En als ik het werken echt niet trek, ga je uiteindelijk in overleg met de arboarts (gedeeltelijk) de ziektewet in legde zij uit. Als verloskundigen mogen zij daar blijkbaar officieel geen advies/uitspraak over doen namelijk.

Vandaag een vrije dag dus doe ik heel rustig aan, ben ook moe van het druk maken erom. En ik kijk dit weekend aan hoe het gaat op het werk.

16. LLxx32

LLxx32 Actief lid

5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Herkenbaar. Had ik in die periode ook. Het duurde bij mij zo’n 5 weken. Een flinke groeispurt was bij mij de oorzaak. Niet per se door te veel doen. Maar puur het groeien van m’n zoon.

Wel deed ik zo veel mogelijk niets. En nam ik rust. Na een aantal weken (misschien toen m’n buik ‘gewend’ was aan het nieuwe formaat) stopte de harde buiken weer. En kon ik weer ‘normaal’ bewegen.

17. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.833
    3.590
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn hele zwangerschap last gehad van harde buiken. Ik werkte ook in de zorg, tot 28 weken aan het bed gestaan en tot 34 weken 3x in de week achter de balie gewerkt. 3 dagen na begin van mijn verlof bevallen;)
    Ik wil je niet bang maken maar ik zou gewoon gaan minderen in het werk. De kans dat je kleintje nu wat vroeger gaat komen is aanwezig. Harde buiken kunnen niks doen maar ze kunnen ook voor een verkorte baarmoederhals en/of ontsluiting zorgen. Dat is bij mij gebeurd en ik heb het compleet genegeerd waar ik mij heel lang schuldig om heb gevoeld want omdat ze prematuur is geboren hebben we wel wat hobbels gehad de eerste paar maanden.

18. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    @LLxx32 wat fijn dat het bij jou na een aantal weken weer stopte. Heb op dit moment ook wel het idee dat mijn buik hard aan het groeien is.

@Zuul heftig verhaal. Had jij de hele dag door harde buiken, ook in rust? Ben erachter dat het bij mij met name op het werk komt, vooral dan in de middag en avond..

19. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.833
    3.590
    113
    Vrouw
    Ja, ik heb zelfs met 18 weken 2 dagen lang op de bank gelegen met harde buiken. Ik heb toen de verloskundige gevraagd mij thuis te controleren en toen was er eigenlijk niks aan de hand. Alleen die harde buiken.
    Mijn advies is: harde buiken is een signaal van je lichaam om het echt een stuk rustiger aan te doen. Ik zou iom je werkgever contact zoeken met de arbo arts, die zijn altijd erg voorzichtig met zwangeren dus het zou geen probleem moeten zijn om te minderen in werk.

20. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    Wat vervelend dat je dat zo erg had. Het gekke is dat als mijn lichaam rust krijgt, het niet aan de orde is. Dus het zal toch met name werkgerelateerd en/of door (te) veel fysieke inspanning komen. Misschien in combinatie met een groeispurt van de kleine of mijn buik. Ik ga het in de gaten houden, mijn manager weet dat het speelt. En als het blijft zal ik er inderdaad qua werk iets mee moeten. Dank je wel voor het advies!

Zuul vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina