Ik ben 28 weken zwanger en heb al sinds ik ca 16 weken zwanger ben veel krampen. Sinds een maand of 2 ook veel harde buiken gecombineerd met krampen. Ik heb lichamelijk geen zwaar werk, maar door extreme drukte icm onderbezetting het laatste half jaar, toch wel een stressvolle baan. Nu heb ik de laatste tijd zoveel harde buiken, ca 40x per dag, dat ik op advies van mijn vk halve dagen ben gaan werken. Dit hielp niet, daarom nu verplicht een week niet werken. Dit om te kijken of het mijn buik meer rust geeft. Op zich wel, maar alleen als ik echt helemaal niets doe. Nu 5 dagen rust gehad, waarbij ik nog wel af en toe op pad geweest ben, bv familiebezoek, etentje. Wel rustige activiteiten waarbij ik kon zitten (vk had ook aangegeven dat ik dat rustig kon doen en zeker geen bedrust hoefde te houden). Pas de 5e dag, waarbij ik helemaal de deur niet uit geweest ben en vrijwel niets gedaan heb de hele dag, is het wat minder. Nog wel ca 15-20 keer per dag. (eigenlijk krijg ik zodra ik opsta flinke krampen en spanning op mijn buik en als ik langer dan een paar minuten sta of loop, wordt mijn buik ook echt hard). Ik hoor en lees nu heel veel verhalen over mensen bij wie harde buiken icm krampen geleid hebben tot te vroeg een weke baarmoedermond, ontsluiting, verkorte baarmoedermond, etc. Dus ik maak me nu best wel zorgen. Morgen heb ik weer controle bij mijn vk. Moet ik ernaar vragen of ze dit kan controleren of moet ik er gewoon op vertrouwen dat ze controleert wat nodig is en als ze dat niet controleert, dat er geen reden toe is? Het voelt zo raar om te vragen en ik wil ook geen zeur zijn die elk pijntje tot in detail uitgezocht wil hebben. De pijn en ongemakken maken me ook niet uit, dat heb ik er met liefde voor over. Maar ik maak me alleen zo'n zorgen om onze kleine meid.
hoi je hoeft je geen zorgen te maken. Maar als je denkt dat het jou gerust stelt om een inwendig onderzoek te laten doen, dan zou ik het gewoon vragen. Mirjam