Hoeveel weken ben ik precies? 4, 5, 6..

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door kingkong, 19 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kingkong

kingkong Lid

5 mrt 2015
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag lieve mensen,

Na tig rekensommen en verschillende online berekeningen ben ik er nog niet helemaal over uit: hoeveel weken ben ik precies zwanger/in welke week zit ik nu?
    Mijn cyclus is 30-32 dagen en mijn eisprong op dag 19 (ovulatietest). Mijn laatste menstruatie begon 12/6 en mijn eisprong was op of rond 30/6. Ik heb het idee dat de online berekeningen uitgaan van een 28 dagen cyclus met eisprong op dag 14. Klopt mijn berekening dat ik gezien mijn eisprong van 30/6 (19 dagen geleden) nu nog 4 weken en 6 dagen ben (ze noemen dit 'je 5e week'), en vanaf morgen ongeveer week 5 aanbreekt? En dit noemen ze tegelijkerijd ook weer 'je 6e week'. Haha ben een beetje in de war en nog heel groen op dit gebied! Ik ga aankomende week voor het eerst de verloskundige bellen. Alvast bedankt! :)

Liefs, mij

2. zuuske

zuuske Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.317
    0
    36
    Tilburg
    Gefeliciteerd. Op sommige sites kun je je gemiddelde cyclusduur invullen. Maar er wordt inderdaad altijd gerekend vanaf de eerste dag laatste menstruatie. Dat is gewoon ff voor het gemak. Pas als het vruchtje straks wat groter is en op de echo gemeten wordt stellen ze de zwangerschapsduur eventueel bij.
    Ik kom trouwens uit op 5 weken en 1 dag voor jou.

3. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ja inderdaad 5 weken, en je gaat je 6e week in.
    Tijdens de termijn echo (rond 10- 12 weken) meten ze kindje en bepalen ze je werkelijke duur.

Hoewel ze mij 8 dagen hadden terug gezet terwijl ik regelmatige cyclus had en op Nod al positief had getest. Die metingen geloof ik ook niet zo in dus. Maar die worden wel aangehouden voor je zwangerschapsverklaring en wanneer je met verlof zou mogen etc. Komt wanneer komt en maak me er niet zo druk om. Klein percentage wordt maar op de uitgerekende datum geboren :)

4. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Op het moment van de eisprong ben je al 2 weken "zwanger", in jou geval was je dus op 30 juni 2 weken zwanger. Nu 19 dagen later ben je 4 weken en 5 dagen zwanger.

5. Elisek

Elisek Lid

31 dec 2014
    72
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Je loopt echt precies gelijk met mij!! Wat toevallig!!!
    Zelfde dag laaste menstruatie en zelfde dag eisprong gehad en allebei zwanger!!

6. kingkong

kingkong Lid

5 mrt 2015
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Elisek, zo wat toevallig zeg :) !!! Super leuk!!
    En bedankt voor jullie reacties, ben er nu wat wijzer uit! Ik denk dan ook 5e week/ vandaag of morgen begin 6e week.. als het een dag of wat scheelt vind ik het niet zo erg, maar van de week nog bijv zat ik al een ruime week verder in mn hoofd dus ging me al verdiepen in de ontwikkelingen van die week, beginnend kloppend hartje etc terwijl dat (hopelijk!) aankomende week is.
    Bedankt in elk geval voor het meedenken en de felicitaties!! En wens een ieder van jullie veel succes!!

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Als je de eisprong precies zeker weet, dan kun je de zwangerschapstermijn berekenen zoals jij doet: aantal dagen vanaf de eisprong + 2 weken.

Bij bijvoorbeeld IVF of ICSI houden ze de punctiedatum aan en wordt er niet meer bijgesteld met een termijnecho. Eisprong is dus leidend. Ingevallen dat de eisprong niet zeker is gaat men nog steeds uit van 'eerste dag laatste menstruatie' en later de termijnecho, maar dat is minder accuraat.

8. kingkong

kingkong Lid

5 mrt 2015
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankje Hilly voor de uitleg!!!

Deel Deze Pagina