ongeboren baby erkennen hoe werkt het?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door bellamanuela, 29 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bellamanuela

bellamanuela Bekend lid

8 mrt 2011
    770
    0
    0
    huisvrouw
    gennep
    hey dames,
    ik en me moeder hadden gister een discussie en ik weet niet wat ik ermee moet doen en hoop dat jullie tips hebben..
    mijn moedert zei me dat als we niet getrouwd zijn mijn vriend de kleine moet erkennen en we willen wel graag dat onze kleine de achternaam van me vriend krijgt, maar mam zei dus ook dat als we dat doen ik helemaal geen rechten meer heb? dqat snap ik niet en kan er op internet niet veel over vinden.. heeft er iemand ervaring mee?
    groetjes

2. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Waarom zou je geen rechten meer hebben dan? Doordat je vriend je kindje zal herkennen krijgt hij juist rechten over het terwijl die dat anders absoluut niet zal hebben!

3. bellamanuela

bellamanuela Bekend lid

8 mrt 2011
    770
    0
    0
    huisvrouw
    gennep
    ik weet niet precies wat me moeder bedoelde, maar ze had het erover als we dan iets voor de kleine nodig hadden bij gemeente en dergelijke kon hij dat alleen doen..
    groetjes..

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

nee dat is niet zo je hebt toestemming nodig van beide ouders voor het aanvragen van dingen.

daarnaast is het zo dat als hij erkend hij nog geen ouderlijk gezag heeft en dus niets te zeggen.
    als jij alleen het gezag hebt kun jij wel alles alleen doen.

5. mariekevegt

25 feb 2011
    33
    1
    0
    het is heel simpel als je wilt dat jullie kindje de achternaam van je vriend krijgt maak je een afspraak bij het gemeentehuis je moet daar allebij wat ondertekenen en je gegevens doorgeven zodra het kindje is geboren kan je vriend naar het gemeentehuis gaan met die papieren die je mee krijgt en daar kan hij aantonen dat het de achternaam van je vriend krijgt hierdoor hebben jullie allebij de voogdij over jullie kindje....

zo hebben wij het ook gedaan! en als je meer vragen hebt maak dan een afspraak in het gemeentehuis bij de burgelijke instantie
    die kan je er ook een heleboel over vertellen!

6. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Als je niet getrouwd bent moet je partner je kind idd erkennen.
    Dit geld ook als je geregistreed partnerschap of een samenlevens contract hebt.
    Wij hebben laats mijn partner ook al ons kindje laten erkennen.
    Jij houdt zowiezo je rechten maar als je partner je kind niet erkend dan heeft hij in feite niks te zeggen,vandaar.
    Hoop dat je hier wat meer aan hebt ;)

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

voogdij is nog niet geregeld hoor dat moet je via de rechtbank doen.(kanton gerecht)

8. Denisje

Denisje Lid

12 feb 2009
    25
    0
    0
    zover ik weet, dat erkennen alleen is dat het kindje de achternaam van de vader krijgt, en op papier staat wie de vader is.. ik heb gehoord dat het niets te maken heeft met ouderlijk gezag.. dat moeten jullie aanvragen bij de kantonrechter.. dan hebben jullie allerbij 50/50 de rechten.. dan mag de vader ook papieren ondertekenen, anders kan de moeder dat alleen doen.. omdat ze alleen ouderlijk gezag heeft..

9. bellamanuela

bellamanuela Bekend lid

8 mrt 2011
    770
    0
    0
    huisvrouw
    gennep
    oke dank jullie wel, is me een stuk duidelijker nu, denk dat me moeder nog ouderwets is in die dingen haha..

10. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Wat o.a. Amfy en Denisje zeggen klopt:

"Als u niet getrouwd bent en samen een kind verwacht kan de vader het kind al vóór de geboorte erkennen. Men noemt dit erkenning ongeboren vrucht. Het vaderschap wordt vastgelegd in een akte en geldt alleen voor het kind dat uit de huidige zwangerschap wordt geboren. Erkent u het kind niet voor de geboorte, dan heeft het op het moment van de geboorte geen wettelijke vader. Op de geboorteakte wordt de naam van de vader dan ook niet ingevuld. Bij een eerste erkenning moeten u en uw partner een naamskeuze te doen. De achternaam van de vader of moeder. De naam die gekozen wordt geld ook voor eventuele volgende kinderen uit dezelfde relatie."

Voor ná de geboorte kun je (als je dat wil, ligt wel voor de hand in de meeste situaties) vast laten leggen dat niet alleen jij als moeder maar ook de vader evenveel rechten (en plichten) heeft t.a.v. het kind. Dat wordt geregeld via de kantonrechter. Klinkt spannend maar is het niet hoor, kwestie van wat papierwerk invullen. Meer informatie daarover vind je hier: Hoe krijg ik gezag als ik niet getrouwd ben en geen geregistreerd partnerschap heb? | Rijksoverheid.nl

Succes!

11. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Ja dat klopt!
    Hier heeft mijn vriend het met 8 weken al erkend, en we gaan zodra de kleine geboren is naar het gemeentehuis toe, om de papieren op te halen, en die invullen en opsturen naar kantongerecht!
    (dat moet binnen een paar maanden na de geboorte geloof ik..)

12. Malibu Stacy

Malibu Stacy Actief lid

13 dec 2010
    204
    0
    0
    Limburg
    Ik heb wel eens gelezen dat als je met je kindje alleen de grens over zou gaan en ze zouden je controleren (en er van uitgaande dat je kindje een paspoort heeft) je problemen zou kunnen krijgen, omdat jullie niet dezelfde naam hebben. Maar of dat waar is weet ik niet.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In sommige landen zou dat kunnen, maar dat kun je gemakkelijk ondervangen door gewoon een kopie van de geboorte akte mee te nemen... hierop staat vermeld wie de ouders van het kind zijn.

14. Bibi26

Bibi26 Fanatiek lid

20 mrt 2010
    3.050
    0
    0
    Ook wij hebben de erkennig al vroeg geregeld. gewoon een afspraak maken bij de gemeente en dan is het zo gebeurd. Het gezag moet je inderdaad regelen zodra de baby er is.

Deel Deze Pagina