Wie bij bevalling als vriend niet kan???

Discussion in 'De bevalling' started by mirmin, Aug 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mirmin

mirmin Lid

Aug 4, 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai allemaal!

Misschien is het niet zo zeer een vraag die ik hier stel, maar meer even van me af typen.

Ik ben nu 32 weken zwanger van de eerste, alles gaat goed, dus dat is heel fijn.
    Mijn vriend werkt in het buitenland, maar is iedere week wel een aantal dagen thuis (geen vaste dagen, dit wisselt, het ligt aan zijn rooster)

Hier ligt ook gelijk het probleem: ik (en mijn vriend natuurlijk) hoop dat mijn vriend gewoon bij de bevalling kan zijn, omdat ik het echt iets vind van ons tweeën.
    Mijn vriend heeft wel een hoop vrij vanaf de uitgerekende datum.
    Maar het vervelende is dat je natuurlijk nooit weet wanneer een bevalling begint. En de kans is dus aanwezig dat hij net in het buitenland zit op het moment dat de bevalling begint (natuurlijk komt hij zo snel mogelijk als ik hem dan bel).

Het dilemma is nu een beetje: wie bel ik als mijn vriend er nog niet is?
    Ik weet dat mijn moeder en schoonmoeder er binnen een seconde zouden zijn als ik ze bel, alleen... wil ik dat niet.
    Het zijn allebei hele lieve mensen, daar niet van, maar ik voel me op de een of andere manier niet prettig bij het idee dat een van die twee erbij is.
    Dan zou ik nog eerder een vriendin bellen, maar ik denk dat ik daar dus mijn moeder erg mee voor het hoofd stoot.
    We zijn ook niet echt van die praters, dus dan is het best moeilijk om zoiets uit te leggen.

Ik heb het er met mijn broer over gehad en die bood aan om de dagen dat mijn vriend er niet is te komen slapen hier, zodat het voor mijn moeder een soort tussenweg is. Dit is natuurlijk ook fijn, maar dan nog is het niet een vriendin die misschien wel nog vertrouwder voelt dan mijn broer.

Misschien klinkt het voor sommigen heel raar dat ik een vriendin prefereer boven mijn eigen moeder en het voelt ook heel onaardig, maar dat is nou eenmaal hoe ik het voel.

Eigenlijk hoop ik gewoon zooooooooo dat mijn vriend er toevallig gewoon is als het begint, zodat ik me er niet druk over hoef te maken.

2. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Kiezen waar jij je goed bij voelt. Is dat een vriendin dan moet je zeker die vriendin vragen. Is het je moeder of schoonmoeder daarvoor kiezen.

Het is niet je moeder die bevalt maar jij en jij kiest wie je daar bij wil hebben...

Ik hoop voor je dat je vriend gewoon thuis is en dat je niet voor de keuze komt te staan!

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    Inderdaad kiezen waar jij je goed bij voelt! Dat is het belangrijkste.

Je moet met een goed gevoel de bevalling in gaan en je tijdens de bevalling ook veilig voelen (en liefst ook met een goed gevoel er uit komen). Als jij je (schoon)moeder er niet bij wilt hebben, zou ik dat dus zeker niet doen. Ik vind het absoluut niet raar dat je er liever een vriendin bij hebt dan je (schoon)moeder. Ik vind eigenlijk dat je je (schoon)moeder niet eens een uitleg 'schuldig' bent...het is jouw bevalling, dus moet je mogen kiezen waar jij je het (op één na) beste bij voelt.

Maar het zou inderdaad het fijnst zijn als je vriend er gewoon bij kan zijn!

4. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    inderdaad doen waar JIJ je goed bij voelt en niet omdat je denkt dat hun het anders niet leuk vinden hun maar bellen.. ik moest er ook absoluut niet aan denken dat mn moeder erbij was.. sterker nog toen ik de week voor bevalling in t ziekenhuis lag voor inleiding was ze langs geweest en had ik gezegd (omdat ik de dag erna dus echt ingeleid ging worden) ik bel wel wanneer je langs kunt komen of als ze geboren is..
    en wat denk je de volgende dag stond ze onverwacht ineens daar terwijl ik dus de hele dag weeen had en ik werd een beetje boos omdat ik haar echt niet in mijn buurt hoef als ik me zo voel.. heel hard misschien maar mijn moeder en ik hebben absoluut geen band dat ik me dan prettig bij haar voel, veel gebeurd in het verleden maar zijn nooit close geweest..
    ze is manisch depressief en dit viel totaal verkeerd, gelukkig nam mijn vriend haar snel mee naar beneden naar het rookhok.. mijn vriendin die ik er wel bij wilde was bij mij gebleven en mijn moeder was ook boos van zij is er toch ook..
    totaal niet uit te leggen aan haar..

ze bedoelde het goed maar ik wil me op zon moment gewoon op mn gemak voelen en niet met mensen waarbij ik me NIET op mn gemak voel.. en die band hebben wij gewoon niet..

mn vriend heeft het haar proberen uit te leggen maar geloof niet dat ze het ooit gesnapt heeft.. zo zijn er wel meer dingen dus kan me er niet meer druko m maken maar op dat moment voel je je zo shit dat je jezelf nog schuldig gaat voelen ook maar was toch blij toen ze gewoon ging.. ze is wel gweoon gebeld toen ze geboren is hoor en de volgende dag kwam ze langs..

maar ik zou zelf dus ook liever een vriendin kiezen dan mn moeder of schoonmoeder.. en met mn schoonmoeder heb ik een prima band, ze is erg lief en werkt zelf op de ehbo.. maar dus niet iemand wie ik erbij zou willen ;)

5. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Mijn moeder was ook niet welkom bij de bevalling. Dat terwijl ze ons wel naar het ziekenhuis heeft gebracht. Misschien als mijn man er niet bij had kunnen zijn, maar ik denk toch dat ik me niet goed had kunnen ontspannen en dat is wel heel belangrijk.

Kies iemand waar jij rustig van wordt, vraag die persoon nu al en leg alvast wat dingen uit die jij dan nodig gaat hebben. (muziek, kruik, hand vast houden, absoluut wel of niet bij het voeteneinde mogen kijken). Sommige dingen weet je nu al waar je behoefte aan hebt, andere dingen merk je op het moment zelf. Blijf bij je eigen gevoel, en ik wens het je toe, dat je vent er gewoon lekker bij is!

6. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    1,855
    2
    38
    NULL
    Indd meis je moet doen waar jij je lekker bij voelt.
    Ik kan me zoooooo goed voorstellen dat je niet je (schoon)moeder erbij wilt hebben, pfffffff moet er niet aan denken zeg.
    Begrijp me goed ik heb een hele goeie band met mijn moeder (ze is als een vriendin) en ook gewoon een goeie band met mijn schoonmoeder maar bij mijn bevalling NO WAY.
    Ik zou indd ook voor een vriendin kiezen, en denk dat jou moeder dat best wel kan begrijpen toch?

7. zinzi

zinzi Bekend lid

Jul 22, 2012
    627
    0
    0
    Inderdaad kiezen waar jij je goed bij voelt.
    Zeker niet je (schoon)moeder erbij vragen uit schuldgevoel omdat je ze niet wil passeren.
    Want dan ga jij je er aan ergeren en dat heeft invloed op je bevalling.

Ik zou dan dus voor je vriendin gaan, omdat je daar het beste gevoel bij hebt! Het is jou bevalling en jij moet je veilig voelen en goed kunnen ontspannen.

Maar hopelijk is natuurlijk gewoon je vriend erbij!

8. Ronja

Ronja Actief lid

Feb 8, 2011
    459
    0
    0
    (kinder)fotograaf
    Den Bosch
    Het gaat om jou. Jij moet het doen en bevallen gaat echt lastiger als jij je niet op je gemak voelt. Hier is naast mijn man ook een vriendin erbij. Ik heb niet eens gedacht aan hoe dat voor m'n schoonmoeder moet voelen ofzo. Immers, ik moet bevallen en dus vind ik dat ik echt gewoon egoïstisch mag zijn (als het dat al is).

Dus kies voor jezelf. Echt.

9. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

Jun 17, 2008
    1,677
    0
    0
    Drenthe
    wij wouden ook niemand anders bij de bevalling en ik was van plan thuis te bevallen. mijn moeder ging mee naar de laatste controle en toen besloten ze dat ik diezelfde middag nog een KS kreeg. Dus snel manlief gebeld die 2 1/2 uur verderop zat. Mijn moeder is met me mee naar huis gegaan om de tassen te pakken en heeft me weer naar ZH gebracht en gewacht tot mijn man er was. Toen is ze weer naar ons huis gegaan en sávonds toen de baby 2 uur oud was is ze weer gekomen.

Hoe groot is de reisafstand voor je vriend? De bevalling kondigd zich meestal rustig aan en begint niet direct in alle hevigheid. Dus waarschijnlijk heeft hij de mogelijkheid om direct naar je toe te komen. Ook een geruststelling de meeste bevallingen beginnen s'nachts, dan kan je meestal een stuk sneller rijden!

10. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Ik zou voor mijn vriendin gaan. Om alle redenen die hier boven al staan! Jij bevalt en als je je niet op je gemak voelt dan kan het zelfs tegenwerken, dat wil je natuurlijk niet.

11. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ik zou het alleen doen. Maar dat is dus wat IK zou doen. Tussen de regels door lees ik duidelijk dat jij een vriendin erbij wilt. Ik zou zeggen vraag haar gewoon en maak je niet druk of je iemand voor het hoofd stoot. Je moet bevallen en dat is niet niks.

12. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Ik had mn moeder & zus bij mijn bevalling. Ik vond het heerlijk! Zou het zo weer doen (De hopelijke volgende keer zou ik het alleen met mn vriend willen doen natuurlijk).

Ik dacht dat ook dat ik het raar zou vinden wanneer een van de 2 achter me ging staan en rechtstreeks in mn fluit zou kijken maar nee hior.....mn moeder stond op een geven moment te kijken en riep: ik zie haar ik zie haar! Maar op dat moment boeit dat je niks.

Godzijdank hebben we ook een erg open relatie met elkaar!

13. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Zoals hier al vaak gezegd; doen wat voor jou het fijnst is, dus als dat een vriendin is, gewoon vragen. Mijn moeder zou dat echt wel begrijpen hoor. Zowiezo wil ik alleen mijn man er bij en voor de rest niemand, het is zo persoonlijk. Maar als mijn man niet kon, zou ik (denk ik) mijn moeder vragen. Het is net waar jij je prettig bij voelt. Het is oh zo belangrijk dat je je goed kan ontspannen, dus kies met je gevoel.

14. mirmin

mirmin Lid

Aug 4, 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties! Het doet me goed om te lezen dat ik niet de enige ben die haar moeder er niet bij wil hebben en dat dat niks naars hoeft te betekenen.
    Ik heb verder een prima band met mijn moeder, maar ik denk indd dat ik me ga ergeren of 'rekening' ga houden met dat zij er is en me dan dus niet optimaal kan laten gaan.

Mijn vriend werkt in Engeland, wat op zich maar 50 min vliegen is (Je bent natuurlijk wel afhankelijk van hoe laat de vlucht precies gaat en inchecktijd enz) en dan nog 3 kwartier met openbaar vervoer hier naar huis, als het mee zit.
    Dus zeg in het beste geval van deur tot deur een uur of 4.

Maar 's nachts zijn er geen vluchten. Als het dan begint, dan komt hij met de auto (met de autotrein door de kanaaltunnel, ook weer afhankelijk van treintijden enz, of met de ferry, maar die doet er gelijk 3 uur over)

Het is goed om nog een keer bevestigd te zien dat een bevalling over het algemeen rustig aan begint en dat er dan dus nog wel tijd is, hopelijk. Maarja, je weet het natuurlijk nooit!
    Vooral omdat het de eerste is en ik niet weet hoe het zich zal aankondigen.

15. mirmin

mirmin Lid

Aug 4, 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat kan natuurlijk ook nog, hmmm, eigenlijk helemaal geen gek idee.
    Begrijp me goed: ik weet nog helemaal niet hoe ik op dat moment reageer en misschien heb ik wel behoefte aan 12 man om me heen (mezelf kennende, denk ik van niet), ik weet het niet, maar alleen klinkt wel lekker rustig...
    Hoef ik helemaal niet over deze issues na te denken. :D

Heb ik serieus totaal niet over nagedacht dat dat ook nog kon, omdat mijn moeder zo zat te hameren op het feit dat zij 3 weken voor de uitgerekende datum nog op vakantie zijn en dat ze dat zo vervelend vond en dat ze dan blij was dat mijn schoonmoeder er wel is of anders mijn broer, dat ik er eigenlijk vanuit ging: er moet dus iemand bij zijn.
    (Wat op zich ook wel handig is voor het naar het ziekenhuis brengen natuurlijk).
    Maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat je het ook nog alleen met de vk kunt doen, lekker in je eigen wereldje.

16. Erwtje12

Erwtje12 Lid

Jan 12, 2012
    28
    0
    0
    Zuid-Gelderland
    Hier hetzelfde probleem. Man werkt overal ter wereld. Gelukkig wel vijf dagen voor de uitgerekende datum thuis voor vijf weken, maar goed zal je net zien dat het zes dagen voor de datum allemaal op gang komt. Ook ik heb nagedacht wie ik er dan bij zou willen. Ik zou het dus niet weten. Schoonmoeder is echt geen optie, zus woont op de waddeneilanden en heeft geen ervaring met bevallen, vriendinnen die ik er eventueel bij zou willen hebben (met twijfel) wonen ook te ver weg. Met verloskundige hierover gesproken en ze zei dat de kraamhulp ook eerder geroepen kan worden. Mijnidee is dat zij gewoon de meeste ervaringen hebben en dus weten wat je moet doen en wanneer. Dat is voor mij het meest rustgevend (op dit moment). Denk wel dus dat als je het alleen wilt doen, dat je hier met je verloskundige over 'moet' praten zodat zij de situatie weten en misschien sneller aanwezig gaan zijn.

17. Poemi

Poemi Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    2,367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Je moet zeker kiezen waar jij je het prettigst bij zou voelen en niet teveel aan denken wat andere mensen willen. En het is ook niet iets wat nu al beslist moet worden toch? Je kunt altijd kijken hoe je je voelt als de bevalling begint. Zeker als je moeder of schoonmoeder er zo snel kunnen zijn en op dat moment lijkt het je toch prettig één van hun erbij te hebben, kun je ze altijd nog bellen dan. En misschien kun je ook met je vriendin afspreken dat je haar eventueel ook kunt bellen als het zover is.

Ik persoonlijk zou het denk ik alleen doen. M'n schoonmoeder vroeg voor de bevalling aan me wat ik zou doen als manlief niet op tijd thuis zou zijn van z'n werk (eerste bevalling ging ook al snel dus de kans was aanwezig...) en toen zei ik ook dat ik het dan liever alleen met de vk doe.

Mijn man werkt trouwens erg onregelmatig en 2x is de bevalling begonnen op het moment dat hij vrij was. Het is natuurlijk niet altijd zo, maar het komt wel vaker voor dat je het onbewust tegenhoud tot hij erbij is. Alsof je lijf dan een signaal krijgt: nu kan het! Ik hoop in ieder geval voor je dat jullie de bevalling samen met z'n tweetjes (en vk..) kunt doen!

18. mirmin

mirmin Lid

Aug 4, 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat er nog iemand is met een vergelijkbaar verhaal! :)
    En goed om te horen dat het dus helemaal zo'n gek idee is om het alleen te doen.
    Het klinkt bij jou Erwtje alsof jouw vriend nóg verder weg werkt dan Engeland? Das ook spannend zeg!

Ik ga mijn (schoon)moeder in ieder geval niet bellen, heb ik besloten. Nog met mijn broer erover gehad en hij begrijpt dat helemaal, en ook begrijpt hij dat ik op het moment zelf wil beslissen waar ik me lekker bij voel en hij zei dat zijn aanbod om te komen slapen als mijn vriend er niet is gewoon blijft staan.
    Was heel fijn om het daar nog eens over te hebben!

19. WorkingMum

WorkingMum Niet meer actief

Zou het ook alleen doen indien nodig. Hoef geen familie of vrienden om me heen.

20. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

Jun 17, 2008
    1,677
    0
    0
    Drenthe
    heb je het ook al met de VK doorgesproken?

Share This Page