Hallo allemaal! Ik heb een vraagje afgelopen maandag heb ik de combinatietest gehad (ik was toen 11 weken en 6 dagen ver) het kindje was super actief en bewegelijk en we hebben het hartje mooi horen kloppen!! Helemaal leuk dus! Gister met 12 weken en 2 dagen verlies ik op het werk na een stuk gewandeld te hebben in de pauze wat roze/licht rood bloed te grote van een 2 euro munt hierna met afvegen nog wat roze afscheiding (hierna niks meer verloren). Ik heb toen de verloskundige gebeld die zei dat dit vrij normaal was in de periode vanwege een gevoelige en goed doorbloede baarmoederhals. Als het niet erger werd en het zou stoppen hoefde ik me geen zorgen te maken. Makkelijker gezegd dan gedaan want ik let nu op van alles. Het valt me op dat ik vandaag geen witte afscheiding heb terwijl ik dit hiervoor juist elke dag had. Ook valt het op dat ik na het roze/rode bloedverlies een dikke buik heb gekregen in vergelijking wat ik hiervoor had! Ik heb geen krampen maar voel hier en daar wel wat pijntjes in mijn buik. Is dit normaal? Het is mijn eerste kindje en ik heb geen idee wat ik wel moet voelen of niet, wie kan mij hier mee helpen? Alvast bedankt en allemaal een fijne zwangerschap toegewenst!!
Hoi Nonamanda, ik ben het wel met je vk eens. Als je geen buikkrampen hebt als een hevige menstruatie of nog steeds bloedverlies dat meer is dan wat je hebt gehad; geen zorgen maken. Het gebeurt vaker dat er in het begin eens wat bloed wordt verloren. Heeft inderdaad vaak te maken met een gesprongen vaatje in je baarmoederhals. Kan komen door gemeenschap, inwendige echo, activiteit van jou of moeizame ontlasting. Je kunt altijd wel vragen (na 12 weken zwangerschap) voor je eigen geruststelling of ze even tussendoor naar het hartje willen luisteren. De variatie in afscheiding heeft helemaal niets te maken met het bloedverlies; het varieert de hele zwangerschap namelijk! Groeten Brigitte