Hallo lieve dames, Ik ben nu 22 weekjes zwanger en bij 3 maanden is het geconstateerd dat ik een hoge bloeddruk heb voor mijn leeftijd (18, en bewust zwanger geworden). Het verschilt nog weleens, maar erg hoog is ie de afgelopen maanden niet geworden. De laatste keer was ie 142/89. De verloskundige stelde me gerust dat ie gelukkig niet hoger is gegaan. (en ik sta onder begeleiding van de gynaecoloog.) Maar toch ben ik soms bang dat mijn kindje te vroeg wordt geboren. Dat zijn gewoon van die enge gedachtes die ervoor zorgen dat ik niet optimaal van mijn zwangerschap geniet. Ik vroeg me daarom af of er dames zijn die hun verhaal/ervaring kwijt willen en met mij willen delen. De dames die ook tijdens hun zwangerschap hogere bloeddruk hadden en hoe hun zwangerschap is verlopen en met hoeveel weken de baby is geboren. Graag zou ik er ook bij willen lezen hoe oud jullie toen waren/zijn en hoe hoog de bloeddruk toen was. Jullie zouden mij er mee kunnen helpen. Want ik ben er gewoon zo benieuwd naar. Er hangen er 2 voordelen aan: Wanneer jullie vervelende ervaringen hebben opgedaan; kan ik van leren en op voorbereidt zijn. Wanneer jullie positieve ervaringen hebben opgedaan; daar zou ik rustig van worden. Dus hoe dan ook, jullie zullen me er goed mee helpen! Alvast bedankt en ik hoop op velen reacties/verhalen. Veel liefs, Monica
Hoi! Wat vervelend dat je dit hebt, en je bent natuurlijk nog best jong Goed dat ze je goed in de gaten houden. Ik was 26 toen ik zwanger was. Ik heb altijd een extreem lage bloeddruk, maar dat werd nu een hele hoge bloeddruk. Het liep elke keer weer op, elke keer op bezoek bij de vk was het weer gestegen. Ze konden niet veel meer doen dan me extra in de gaten houden, urine controleren en minder laten werken. Met week 38 werd het te erg, begin ik me erg beroerd te voelen (nog erger, had al 9 maanden gespuugd, woog nog maar 56 kilo inclusief baby, 170 cm) toen besloten ze om me in te leiden. Ik heb altijd een bloeddruk van 100/60 ongeveer en toen was het 170/120, de dag van opname en inleiding. ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het niet te negatief is, maar bij iedereen is het natuurlijk anders. Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen! Succes!
hoi, in het laatste gedeeltje van mn zwangerschap werd de bloeddruk hoger. vanaf een week of 35. gelukkig geen eiwitten in de urine, en niet zo hoog dat er medicatie aan de pas moest komen. in week 37 en 39 naar zh geweest voor ctg. met 39+5 hebben ze besloten om me te strippen en dachten dat ze in het weekend zich zelf wel zou aandienen. dit was helaas niet het geval en zou met 40+1 worden ingeleid. die dag had ik al 2/3 cm ontsluiting en na het breken van de vliezen kwam de bevalling spontaan op gang. kan nu even niet bij de gegevens van hoe hoog de bloeddruk was. meen dat het op 39+5 iets van 140/95 maar weet het niet zeker. geduurende de zwangerschap liep de bloeddruk wel op. familiekwaal. na de bevalling moesten we een nacht voor de zekerheid in het zh blijven maar bloeddruk was toen al wel netjes gedaald. ik was/ben 24. heel veel succes met je zwangerschap!
Mijn bloeddruk bij mijn tweede kind was steeds rond de 140/93, erg hoog dus!!! Ik was 27. Hij steeg niet en ik had geen klachten gekukkig. Ik ben spontaan bevallen met 39+4. Na mijn zwangerschap was mijn bloeddruk gelijk weer goed.
Bij mijn eerste zwangerschap had ik een erg hoge bloeddruk. Op zijn hoogst was hij 150/95. Mijn urine werd vaak getest en heb aardig wat keren bloed moeten prikken. Niks wees op zwangerschapsvergiftiging. Uiteindelijk liep mijn bloeddruk hoog op tijdens de bevalling met 40w 4d. Na de bevalling bleek ik HELPP te hebben. Met de kleine was alles goed maar met mij een stuk minder. Uiteindelijk is alles goed gekomen. Ik was toen net een maand 21.
Heb jij altijd een hoge bloeddruk, of alleen tijdens de zwangerschap? Dat maakt wel een verschil denk ik. Ik heb van mezelf een redelijk hoge bloeddruk, ongeveer 145/85. Aan het einde van de zwangerschap van Eva (veel stress door jeuk) was mijn onderdruk 95. Heb altijd alleen bij de verloskundige gelopen en geen problemen gehad.
Ruim een jaartje voor de zwangerschap had ik mn bloeddruk gemeten bij de dokter, en toen zei hij ook dat mijn bloeddruk wat hoger was dan het gemiddelde bij jongeren van mijn leeftijd.. Ik weet dus niet of dat verschil maakt van minder erg of gevaarlijk?
bedankt dames voor jullie ervaringen. ik heb ze allemaal gelezen en ik zal ze natuurlijk later even beantwoorden. x
het gevaar in zwangerschap is als je onderdruk stijgt... dit kan namelijk een teken zijn van hellp of pre eclampsie. Ik had vanaf een week of 20 hoge bloeddruk bij mijn dochter. Dit was trouwens het enige symptoom. Ik heb nooit pre eclampsie of hellp gehad. Met 32 weken werd ik in t ziekenhuis opgenomen (medicijnen werkten niet). Na 1 nachtje mocht ik naar huis. Met 33 weken weer opgenomen en met 34 weken is mijn dochter met een keizersnee gehaald. Bij mijn zoontje kreeg ik het weer met 38 weken. Toen ben ik opgenomen en na 2 dagen ingeleid en uiteindelijk weer keizersnee.
in deze link: Welke factoren beïnvloeden de kans op vroeggeboorte? - Nationaal Kompas Volksgezondheid zie ik dat preexistente (dus al bestaande) hypertensie (hoge bloeddruk) toch een risico is voor vroeggeboorte. De kans is 3,4 x groter dan als je dat niet hebt...
Ik zat even te kijken en hoge bloeddruk is als de bovendruk hoger is dan 140 of als de onderdruk hoger is dan 90. Ik denk dat jij (net als ik) net op het randje zit. Ik denk dat de grootste oorzaak van vroeggeboorte Hellp is, wat gepaard gaat met hoge bloeddruk, maar je hebt volgens mij niet echt een grotere kans op Hellp als je van jezelf een redelijk hoge bloeddruk hebt. Ik heb me er in ieder geval nooit in dit verband zorgen om gemaakt. Ben altijd wel bang geweest te vroeg te bevallen, maar mijn kinderen zijn geboren met 41 weken en met 40+4.
Hoi, ik ben 22 en zwanger van mijn eerste kindje. Mijn bloeddruk is ook standaard verhoogd 140/90. De vk had me doorgestuurd naar de gyn. Daar heb ik aan een apparaat gelegen dat om de paar minuten mijn bloeddruk meet. Heel opmerkelijk was dat, zodra het medisch personeel het kamertje had verlaten en ik daar alleen zat met mijn moeder als gezelschap daalde mijn bloeddruk naar heel normaal 125/73. Wat blijkt dus, mijn bloeddruk stijgt puur door de spanning van het meten en de artsen om me heen. Veel mensen hebben dit, het wordt ook wel "witte jassen hypertensie" genoemd. Gelukkig mocht ik daardoor onder controle blijven bij de vk, maar ik moet wel elke twee weken komen meten. De laatste paar keer is het al een stuk netter, zo'n 130/82.
Hoihoi, Ik heb precies hetzelfde. Ik ben 29 en nu 23 weken zwanger. Ook ik heb sinds kort een bloeddruk van 140/90. Ik maak me ontzettend veel zorgen en ben erg bang voor een extreme vroeggeboorte. Ik vind het daarom ook fijn om te lezen dat veel zwangerschappen toch verder vrij normaal verlopen. Hoe is het nu verder met je gegaan? Want we zijn al weer een maandje verder.
bij me eerste zwangerschap had ik ook een hoge bloeddruk 20+2 128/76 en daarna liep het op na 145/100 en dat is de hoogste die ik heb gehad..en dat is in week 39 van mij zwangerschap zover ik lees in me vkboekje... ik werd op het laats vaak na het ziekenhuis gestuud om te kijken of er al wat begonnen was en of alles goed was met de beeb...maar uiteindelijk is hij geboren met 40+5 weken..
Hoi dame (en andere dame) bedankt voor jullie reacties. Ik was deze topic helemaal vergeten! Het gaat wel goed met me. De een en laatste keer was mijn bloeddruk perfect; 110/76. Laatste keer toch weer wat hoger geworden: 140/90 en bij herhaling 140/85. Dus het wisselt enorm. Maar hij wordt niet extreem hoog gelukkig. En hopelijk blijft het zo. Ik maak me nu al veel minder druk en probeer gewoon te genieten. Ik zie wel wat God me brengt. Ik leg mijn vertrouwen in Hem en probeer verder gewoon mijn dingen te doen en bezig te zijn met de baby uitzet en dat soort voorbereidingen.
Fijn om te horen meid. En had je een normale bevalling? Als ik de 39 weken beval ben ik al heel blij hihi. Maar het liefst natuurlijk gewoon bij het eind.
Wat in om te horen dames. Ik moet straks oor het eerst naar het ziekenhuis omdat mijn bloeddruk nu gestegen is naar 170/100. Wat fijn dat je er zo tegenaan kunt kijken. Mij lukt dat nog niet echt. Ik ben niet gelovig, maar soms zou het in zijn als ik dat wel was. Misschien dat ik ervan kan maken: " ik zie wel wat moeder natuur me brengt." Fijn om te horen dat het met jullie goed gaat en zelfs een bevalling met meer dan 40 weken. Oe dat wil ik ook!
Hier ook een hoge bloeddruk, maar dat heb ik al vanaf mijn 17de. Ik heb het toen ontdekt tijdens een standaard incheck gesprek bij de sportschool. Bij mij is het familiar aangelegd, mijn beide ouders, zusje en grootouders hebben er last van. Toen ik zwanger wilde worden ben ik overgestapt naar andere medicijnen, 2x l-methyldopa 250 mg per dag. Ik slik sinds drie weken 9 tabletten per dag en mag sinds die tijd ook niet meer werken... Heb dus rust voorgeschreven gekregen... Mijn bloeddruk is tijdens deze zwangerschap al eens 180-127 geweest, ik heb toen vijf dagen in het ziekenhuis gelegen om alles onder controle te houden. Aangezien ik al een hogere bloeddruk van mezelf heb is 140-90 voor mij al goed Gelukkig ook geen last van eiwitten in mijn urine en ook mijn bloedwaarden zijn goed. Ik sta onder goede controle in het ziekenhuis en heb om de week een afspraak met de gynaecoloog. Gelukkig voel ik me echt super, heb geen last van de bloeddruk en de medicijnen en de baby doet het ook erg goed! Hij/zij zit net iets boven het gemiddelde en groeit elke keer erg goed. Zolang de baby het goed doet, voel ik me eigenlijk ook goed Wat de gyn me wel vertelde is dat de baby waarschijnlijk met 37 weken gehaald gaat worden. Maar hoe en wat daar gaan we het tijdens de volgende afspraak over hebben. Succes met jouw zwangerschap en ik hoop dat die bloeddruk laag blijft
Ik heb beide keren een hoge bloeddruk gehad en bij de eerste ook zwschapsvergiftiging. Maar niet eerder bevallen hierdoor, juist mooi op tijd eigenlijk.
Vraagje.. ik heb al de hele dag knallende hoofdpijn die niet wil zakken... (ben op zich wel bekend met hoofdpijn maar juist tijdens de zwangerschap niet) Was bij mijn ouders en die hebben daar een bloeddrukmeter. Geen idee wat de betrouwbaarheid is maar de metingen zaten steeds rond de 133/143-80/90 Wanneer moet je hiermee een vk bellen? Eerst kijken of mijn hoofdpijn morgen gezakt is en dan er vanuit gaan dat het wel goed zit? Ben er niet erg mee bezig (als in bang) maar wil natuurlijk niet dat ik er te laks mee omga. Heb er nl geen ervaring mee.