Hoi, Sinds 4 januari weet ik dat ik zwanger ben( ben nu 7,5 week) en na een week van onzekerheid( we dachten een mk te krijgen, ook volgens onze gyneacoloog), bleek dat er toch een kleine baby in mijn buik zit en dat zijn hartje klopt! Maar nou mijn vraag: Sinds 5 januari draai ik 2-ploegendienst en ben ik shiftleader van mijn shift. We werken van 6 tot 14 uur en van 14 tot 22 uur. Het is toch zo dat zwangere vrouwen geen 2-ploegendienst hoeven te draaien, ik bedoel ze kunnen het mij toch niet verplichten? Ik merk dat ik erg moe word van die nieuwe tijden( ik heb al eens eerder 2-ploegendienst gedraaid, toen had ik nergens last van), dat komt vast doordat ik zwanger ben. En als je dagdienst hebt, heb je meer regelmaat. Groetjes Sas
hoi Saskia, op de website van het ministerie voor soc zaken en werkgelegenheid kun je meer info vinden over je rechten en plichten. Kopietje: Uw werkgever moet ervoor zorgen dat u veilig en gezond kunt werken tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding. U blijft zoveel mogelijk uw eigen werk doen. Als dit niet mogelijk is, kunnen uw werkzaamheden of werktijden worden aangepast. Aanpassing werk bij zwangerschap Als de werkgever de mogelijke gevaren niet of onvoldoende kan wegnemen, kan uw werk worden aangepast. In het uiterste geval krijgt u tijdelijk ander werk aangeboden of hoeft u tijdelijk niet te werken. Aanpassing werktijden bij zwangerschap Ook kunnen de werktijden en rusttijden worden aangepast. Op de volgende zaken hebt u recht maar overleg wel altijd met uw werkgever: regelmatige werktijden en rusttijden extra pauzes (maximaal 1/8 van uw werktijd) een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank) geen overwerk en nachtdiensten zwangerschapsonderzoek onder werktijd U hebt hier tot zes maanden na de bevalling recht op (met uitzondering van de onderzoeken). Bespreek met je werkgever wat jouw mogelijkheden zijn en eventueel met je ARBO-arts. Succes! Mirjam