Zwangerschapssuiker

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 078mama, 24 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 078mama

078mama Niet meer actief

Ik heb even een vraagje. Ik heb gisteren een bloedonderzoek gedaan naar suiker. Ik moest 2 uur na mijn ontbijt prikken. De uitslag was 8.5. Dit is volgens de vk veel te hoog en morgen moet ik nog een keer prikken, 1 keer voor het ontbijt en 1 keer 2 uur na het ontbijt. Heeft iemand hier ervaring mee? Is 8.5 echt zo hoog en nog belangrijker...kan het kwaad voor mijn baby?

Thanks!

2. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    hoe komen ze erbij dat 8,5 super hoog is ?
    na mij weten is dat niet zo super hoog oke klein beetje hoger
    maar de ene dag verschild nogal met de andere.
    maar dat je nu zwangerschaps suiker zou hebben vind ik nog te vroeg om ter zeggen als die nog zo laag is bij zwangerschap suiker denk ik meer aan aan de waarde boven de 10.0.
    redelijke ervaring met suiker vandaar.
    maar goed dit vind ik dan he

3. 078mama

078mama Niet meer actief

Ik heb er echt totaal geen verstand van dus geloof je direct! De vk vond 8.5 erg hoog en zei dat als dat ook uit de test van morgen komt dat ze me doorverwijzen naar de Gyn en eventueel aan de insuline moet...

Jij hebt dus het idee dat het wel meevalt? Ik hoop het maar!

Weet je ook of het iets voor de baby kan betekenen naast groter dan normaal.

4. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    mocht het morgen nog hoger zijn is het inderdaad gewoon handig dat ze je door stuurt je kan het betere voor het onzekere nemen

als je zwangerschap suiker heb kan je kindje groter en zwaarder zijn.
    ja of het dus schadelijk is denk het niet

ff dit trouwens gevonden dit staat dan op internet maar goed de word door een dokter weer andere dingen verteld
    maar gewoon ff vergelijking
    De regel is dat je suikergehalte in nuchtere toestand en 1 uur na het drinken van de suikeroplossing normaal moet zijn. Wat zijn de normale waarden?

* Nuchter: 105 mg/dl of 5,8 mmol/l
    * Na 1 uur: 190 mg/dl of 10,6 mmol/l
    * Na 2 uur: 165 mg/dl of 9,2 mmol/l
    * Na 3 uur: 145 mg/dl of 8,1 mmol/l

Indien twee of meer van deze waarden verhoogd zijn, spreekt men van zwangerschapsdiabetes.

5. 078mama

078mama Niet meer actief

Hmm die waardes zeggen me niet zo veel. Ik heb geen suikeroplossing gedronken natuurlijk.

Ik moet morgen natuurlijk weer testen. Zou jij dan nu al je eten iets aanpassen of gewoon wat ik anders ook zou eten? Ik zou bv vanavond eigenlijk friet eten...dat is misschien niet zo handig maar aan de andere kant als ik nu alleen maar sla ga eten komt er ook geen goed resultaat uit.

6. muiz

muiz Actief lid

22 feb 2008
    287
    0
    0
    Hier moest ik ook 2 uur na ontbijt prikken en hij mocht niet boven de 7 komen. De eerste x was ie 7.2, na een paar weken weer eens geprikt en toen was ie 6.2 dus die was goed. Boven de 7 word je hier doorgestuurd naar de gyn.

7. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Vanaf hoeveel weken testen ze dat? Want ze gaan dat bij mij ook in de gaten houden omdat ik de vorige keer een nogal grote baby had ;)

8. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ik zou er vanavond gewoon van genieten mocht het morgen wel hoger zijn krijg je toch speciale dieet mee en dan zal je dit vast niet meer mogen.
    en morgenvroeg zal dat frietje niet echt afhangen van je waarde van morgen je eet overigens niet pas om 10 uur vanavond .

ik heb nu al papier mee om te prikken maar ik zit met me insuline probleem (dus controleren ze de suiker automatische omdat dat bij mij 2 verschillende dingen zijn )

9. 078mama

078mama Niet meer actief

Muiz: bij mij gaven ze ook aan dat 7 de max is voor een normale waarde...

Mamkitty: bij mij zijn ze het gaan testen omdat ze dachten dat mijn baby te groot is. Dit valt overigens wel mee maar ze loopt wel een beetje voor.

Bengeltje: Thanks voor je hulp. Vanavond dus toch nog maar 1 keer een frietje eten. Daarna moet ik mijn dieetlijst op gaan halen. Dan zal ik wel schrikken!

10. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Bij mij gaan ze het standaard doen, omdat de 1e dus al groot was. Maar vanaf hoeveel weken doen ze dat? Weet iemand dit? 30 weken?

11. muiz

muiz Actief lid

22 feb 2008
    287
    0
    0
    De eerste x was bij mij volgens mij rond de 26/27 weken. Toen die iets verhoogd was heb ik het rond de 30 weken nog een keertje moeten doen.

Bij mij was het trouwens een 2 puntscurve. Na het ontbijt en na de lunch. De eerst keer was die na het ontbijt dus iets verhoogd, maar die van na de lunch was prima, vandaar dat ze het nog een keertje hebben na laten kijken en die waren gelukkig allebei goed.

12. 078mama

078mama Niet meer actief

Je mag dus wel gewoon bij de vk bevallen of moet je toch naar de Gyn?

13. schatje1

schatje1 Niet meer actief

ik heb ook zwangerschapssuiker gehad.. als je vragen hebt mag je me altijd pb-en :)

Groetjes

14. muiz

muiz Actief lid

22 feb 2008
    287
    0
    0
    Ik ben bij de vk gebleven omdat de 2x testen onder de norm zat. Als die erboven was (boven de 7 dus) dan had ik wel naar de gyn gemoeten.

15. Niet meer actief

Ik heb gewone diabetes.
    Normaal is tussen de 4 en de 6 mmol/l
    Als je tussen de 6 en de 8 zit, dan is dit rede om het goeed in de gaten te houden. Zit je boven de 8, dan is het echt te hoog.
    Als je suiker continu te hoog zit, dan gaat na een tijdje je baby zelf insuline aanmaken om de suiker in zijn lichaampje omlaag te krijgen. Hier merk jij niets van, maar omdat insuline een groeihormoon is, zal je kindje hier flink van gaan groeien, en uiteindelijk bij de geboorte flink wat groter kunnen zijn dan een gemiddelde baby. Dus vandaar dat ze het zo goed in de gaten houden. Plus dat je kindje dan voor de geboorte continu gewend is om insuline aan te maken, en hier na de geboorte nog even mee doorgaat. Gevolg: de suikerwaardes in het lichaam van je kindje dalen als een gek, waardoor hij een hypo kan krijgen (te lage suiker, dus onder de 3.8 ) waardoor als het echt te laag wordt (onder de 1.2) de kans is dat het zelfs in coma kan raken.. Dus het is heel belangrijk dat het goed in de gaten gehouden wordt...

16. Ladylittleangel

Ladylittleangel Bekend lid

17 sep 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    Ik moet volgende week ook een ochtend naar het ziekenhuis voor een ontbijtcurve.
    Mijn suiker was bij het eerste bloedonderzoek 8.2, ook niet echt dramatisch hoog, maar wel reden om even verder te onderzoeken.

17. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    @beatrice : alle waarden boven de 7,0 worden niet getolereerd , is TE hoog .
    mijn gyn had hier geen verklaring voor .....

als je vragen hebt weet je me te vinden !

18. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    hmmz raar elke gyn verteld dus wat anders

19. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    ik zat tijdens mijn allereerste dagcurver iets hoger dan de 7 iedere keer ...werd gelijk doorgestuurd naar een internist , diabetesverpleegkundige en een dietiste ....moest toen zelf 7 keer per dag gaan prikken ....en toen was het al snel duidelijk dat het met een dieet niet ging werken ...
    wist het zelf ook niet hoor ...werk zelf in de zorg en vond het wel mooie waardes....maar nee voor een oudere ( lees bejaard ) diabetes patient is het een mooie waarde , maar voor een jonge zwangere is het niet goed ...
    ( nou word er ook een hoop overtrokken hoor in het zh )

20. schatje1

schatje1 Niet meer actief

ik had met eten op een waarde van 10! veel te hoog dus!

Deel Deze Pagina