Hallo, Vanaf het begin van de zwangerschap ben ik heel erg misselijk. Tot de 13e week was dit dag en nacht en ben ik constant onder controle geweest. Vanaf de 13e week t/m nu is dat alleen nog 's nachts. Ik ben iedere nacht ziek en moet dan zo'n 3 a 4 keer overgeven. Omdat ik dan bijna geen slaap krijg, moet ik overdag wat bijslapen. Daarom werk ik nu voor 50%, dat zijn 4 ochtenden in de week van 9 tot 1. Nu heb ik al een week ontzettende last van harde buiken. Voornamelijk op het werk als er een probleem is met een klant of met 1 van mijn collega's. Ook merk ik dat dit van 12 tot 1 uur erger wordt. Maar de laatste 2 dagen heb ik het nu ook thuis. Kan dit door stress of oververmoeidheid komen? Ik heb namelijk echt het idee dat ik slaap tekort kom. Is dit erg of hoort dit erbij? Kan dit slecht zijn voor het kindje?Moet ik de gynacoloog hierover inlichten, want ik heb 19/2 pas weer de volgende afspraak? Alvast heel erg bedankt. Neia
Hoi meia, Als je elke nacht spuugt is dit wel een reden om dit je gynaecoloog te laten weten. Wat vaak de reden is van het spugen is dat de sluitspier van je maag naar je slokdarm door de zwangerschaps hormonen minder goed werkt. Hierdoor kan je maag inhoud makkelijker terug komen. Zorg dat je niet helemaal plat ligt maar een stukje recht op. Neem een rennie voor het slapen gaan. Eet niet te vet en niet te gekruid en niet vlak voor het slapen gaan. De harde buiken kunnen inderdaad door de vermoeidheid komen. Maar laat ook even je urine controleren bij je huisarts maandag om een blaasontsteking uit te sluiten. Imke
Hoi Imke, Heel erg bedankt voor het antwoord. Voor de misselijkheid ben ik al onder controle bij de gynacoloog. We hebben helaas al van alles geprobeerd; pillen, zetpillen, een bepaald dieet, hoger slapen, ritme veranderen etc. Maar helaas. De gynacoloog zei ook dat dit waarschijnlijk tot het einde aan zal houden. Hier maak ik me dus geen zorgen over, want hiervoor ben ik dus onder controle. Maar die harde buiken zijn nieuw voor mij. Ze komen wel 8 tot 10 keer per uur. Vandaag heb ik helemaal niks gedaan en veel uitgerust. En ik heb ze nog af en toe. Kunnen de harde buiken ook door een blaasontsteking komen dan? En als ik geen blaasontsteking heb, waar kan het dan van zijn? Is dit gevaarlijk? Wat kan ik eraan doen om dit te voorkomen? Super bedankt voor het antwoord. Neia
Hoi Neia, het kindje zit nu in een groeispurtfase en dan hebben veel vrouwen vaak harde buiken. Ze kunnen op zich helemaal geen kwaad, want de baarmoeder is een spier en spieren kunnen nu eenmaal samentrekken. Wanneer je er bloed bij gaat verliezen of ineens een hele plens water, dan is het verstandig om direct je vk te bellen voor een controle. Het kan inderdaad komen als vrouwen erg druk zijn geweest of stress hebben om iets, maar meestal is het dus gewoon je lichaam dat oefent. Maar verder heeft het kindje er geen last van en is het een heel natuurlijk iets. Het zal ook wel weer minder worden komende dagen/weken. Groetjes Brigitte
Heel erg bedankt voor jullie antwoord! Ik ben wel gerust gesteld. Ik denk dat ik het wat rustiger aan moet doen, want ik heb veel stress op het werk, en flink wat slaaptekort van de misselijkheid. Maar voor de zekerheid zal ik morgen even mijn huisarts bellen om te vragen of ik urine langs kan brengen. Neia