Harde buiken: reden tot zorg?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Elin78, 9 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Afgelopen maandag had ik heel veel harde buiken (gedurende 20 minuten wel een stuk of 5) De verloskundige is toen geweest en heeft me inwendig onderzocht. Alles in orde. Geen ontsluiting.
    Daarna zakte het wel weer iets af.
    Zij zegt dat het bij mij zwangerschap hoort, baarmoeder is erg gevoelig. Toch ben ik bezorgd. Soms heb ik wel 4 a 5 harde buiken in een uur en er gaat eigenlijk geen uur voorbij dat ik ze niet heb. Soms zit er eentje tussen die pijn doet, ook dat was niet erg, zei ze, als ze maar niet steeds pijnlijker worden. Ik doe verder helemaal niets, houdt al 3 weken rust. Heb geen blaasontsteking. Ben nu 27 weken zwanger. Heb wel het idee dat de kleine hard groeit en hij beweegt ook veel.
    Ik wil graag uw oordeel vragen over zoveel harde buiken? Is dit nog normaal? Of moet ik me wellicht door laten verwijzen naar een gynaceloog voor nader onderzoek?
    Alvast bedankt voor uw antwoord.
    Groetjes, Elin

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Elin,

de een heeft meer last van harde buiken in de zwangerschap dan een ander en op zich is het geen reden om je nader te laten onderzoeken, zeker niet zolang het niet erop lijkt dat het het begin van de bevalling kan zijn. De gyn kan het ook niet over laten gaan helaas. Doordat je kindje goed groeit (en er komt weer een groeispurtperiode aan) kan je baarmoeder snel geirriteerd zijn en samentrekken. Het kan geen kwaad, maar is heel lastig en kan onrust geven. Soms hebben vrouwen het tot aan het eind toe. Je moet gewoon echt goed in de gaten houden dat het niet pijnlijker wordt en anders gaat voelen als de afgelopen keren. Dus ik bedoel dat eht niet ineens om de 2-3 minuten gaat komen , want dan moet je meteen weer even bellen. Er is helaas geen echte oploissing voor en je zult er nog even mee door moeten. Luister goed naar je lichaam en een pijnlijke buik betekent dat je toch een beetje teveel hebt gedaan, dus houdt dat in de smiezen.

Groetjes Brigitte

3. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Hoi Brigitte,

Bedankt voor je antwoord.
    Dus het is niet erg als ik bijvoorbeeld 10 harde buiken heb per uur als ik sta of loop. Ze zakken altijd af als ik ga liggen of rusten. Dan zijn het geen weeen?

Groetjes,
    Elin

Deel Deze Pagina