Ik heb (denk ik) veel last van harde buiken. Dit heb ik vooral als ik loop, vaatwasser, wassen, omkleden...etc... Kun je zoveel last hebben van harde buiken? Ik kan mijn buik wel nog een beetje induwen maar mijn buik voelt dan hard aan. Of kun je bij harde buiken helemaal je buik niet induwen. Wanneer moet je kijken of je harde buiken hebt, als je loopt, staat, zit, ligt? Ik ben ontzettend aan het twijfelen omdat het mijn eerste zwangerschap is en ik natuurlijk niet weet hoe een harde buik aanvoelt. Vanmorgen bij de verloskundige geweest en gezegd dat ik hier last van heb, al een hele tijd overigens. Ik heb moeten testen op blaasontsteking maar dit was het niet. Nu moet ik in de gaten houden wanneer ik harde buiken heb, als dit regelmatig voorkomt moet ik bellen (dit is meer dan 5 keer per uur of meer). Als dit harde buiken zijn heb ik eigenlijk constant last van harde buiken als ik loop of mij een beetje inspan of eigenlijk "niets" doe dan een sukje lopen! Kan je dit wel zo vaak hebben? Als ik ga zitten is het gelijk weer zachter...Of is dit gewoon een zwangere buik? ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje begrijpen. groetjes Dorianne
hoi, het kan zijn dat je te 'druk' bent en iets meer aan jezelf mag denken. maar....een telefoontje naar je verloskundige lijkt me meer prioriteit, het zekere voor het onzekere. Ook al ben je er vanochtend geweest. Daar zijn ze voor, jij en je uk zijn het belangrijkste nu. Succes! liefs, Shel
bij een tweede heb je t sneller en vaker dan de eerste volgens m'n vk. Teveel is niet goed, maar pas ect niet goed als ze ook pijnlijk zijn. Als t bij rust weer snel voorbij is dan is het goed. Ik zou het gewoon rustig aan doen. De dingen die je kunt vermijden waar je harde buiken van krijgt gewoon niet doen
Ja ik had er ook last van. Mijn buik was eigenlijk continu wel een beetje hard en kreeg om het minste geringste een harde buik. 1 keer heeft de verloskundige gekeken of er een naderende bevalling was (door te toucheren), maar dit bleek niet zo te zijn. Als je twijfelt gewoon de verloskundige bellen!
Meestal een teken van je lichaam dat je te druk bent, rustiger aan doen dus! Als het echt harde buiken zijn (mijn buik werd echt knoerhard en t gevoel alsof er een steen in lag) dan moet je toch echt voorzichtig zijn. Ik heb met 21 weken de VK thuis gehad ivm veel harde buiken. Ze heeft toen getoucheerd maar was niets aan de gang. Het werd toen rustiger toen ik wat meer rust nam maar met week 28 had ik ineens weeën. Mijn baarmoeder was al zover geprikkeld dat het niet meer gestopt is en ik 10 weken met weeën heb gezeten. Dus beter even rustig aan hoor! Iig goed dat je geen blaasontsteking hebt!
bedankt voor jullie snelle reacties... Minder doen...tja ik doe al zo weinig en krijg om niets harde buiken als ik 300 meter loop dan is mijn buik al hard!. Maar jullie denken dat dit echt harde buiken zijn? Hoe voelde het bij jullie aan en konden jullie de buik nog een beetje indrukken of was het ook een steen bij jullie? Ik moet morgen mijn laatste dag werken, als dit gaat lukken natuurlijk.
Tja... nog rustiger aan kan altijd. Ik heb zon beetje de laatste 20 weken amper wat kunnen doen. Als dat zo moet, moet dat zo he? Vervelend is het wel natuurlijk. Heb de laatste 10 weken alleen maar plat gelegen op WC en douchen na. Alles voor je kindje! Ik weet niet wat jij voelt en iedereen kan het natuurlijk ook anders ervaren. Ik voelde hem echt langzaam hard worden (was ook een beetje pijnlijk) en als ik dan voelde was hij gewoon knoerhard. Ik twijfelde geen moment of dat een harde buik was of niet want dat was overduidelijk.
let er vooral op, en trek aan de bel als je het niet vertrouwd. toen ik (te vroeg) ontsluiting kreeg had ik ook heel erg vaak heel harde buiken, terwijl ik deze zelf niet eens voelde. kwamen we achter tijdens een pretecho, dit was op 8 jan en op 21 jan is de kleine geboren.
Ik heb harde buiken gehad vanaf ongeveer 20 weken van mijn zwangerschap. Ik voelde ze opkomen en dan voelde mijn buik een paar minuten zo hard als een voetbal. Ik kon mijn baarmoeder dan goed voelen zitten. Een keiharde bal in mijn buik, echt duidelijk een harde buik. Ze kwamen niet regelmatig maar soms wel 6 keer per uur. Ik ben naar het ziekenuis geweest (ik liep in het zkh) maar ze konden gelukkig geen indicatie geven voor een eventuele vroeggeboorte. Ik heb toen rustiger aan moeten doen (uiteindelijk maar 2 dagdelen mogen werken ipv 40 uur). Mijn dochter is geboren met 39 weken, kerngezond.
Ik voel mijn harde buiken dus niet... mijn buik is gewoon hard en ik kan de baarmoeder goed voelen, letterlijk een bal in mijn buik! Ik zal het vandaag nog eens goed in de gaten houden. bedankt voor al jullie reacties! groetjes Dorianne
Vraag me af hoe lang een harde buik hard blijft? Want ik lees dat het bij jullie vaak na een paar minuten afzwakt / wegtrekt. Dit was bij mij ook wel zo, maar vandaag was het ruim een uur, voelde niet echt fijn eigenlijk. Dacht dat zal dan ook wel kunnen, maar begin nu wel een beetje te twijfelen als ik jullie ervaringen lees... Ook heb ik nu een beurs gevoel net boven de navel.. herkenbaar voor iemand??
Als ik een harde buik heb, kan ik mijn buik niet indrukken. Meestal vervormd mn buik dan helemaal. Tis dan niet meer mooi rond, maar staat t scheef...
het hoeft niet maar het kunnen weeen zijn. Mijn schoonzusje had met 30 weken ook ineens last van pijn bij de navel. Ze is nog naar het zwemme geweest en op visite 2 dagen dus gedaan. Maandag naar de VK geweest en jahoor ze had last van weeen. Ze had al 1cm ontsluiting en moest meteen plat in het ziekenhuis! Bel anders de vk of gyneacoloog even, vraag even hoe en wat. het hoeft niet maar het kan dus wel degelijk weeen zijn!
Mmuisje, wat jij schrijft herken ik eerder als een strakke gespannen buik. Dat voelt ook alsof ie hard is, maar dan aan de buitenkant ipv de baarmoeder. Kan ook heel vervelend zijn en dat blijft wel langer aanhouden idd. Maar als je het niet vertrouwd meiden gewoon altijd bellen he. Beter voor niets dan te laat...
@mmuisje: Ik heb hetzelfde, na alle verhalen hier te lezen twijfel ik ook of ik harde buiken heb. Ik kan mijn buik nog wel indrukken maar voelt een stuk strakker aan en voelt niet prettig als ik ergens tegenaan hang of leun. Het is geen steen maar wel een voetbal (die kun je ook nog wat indrukken), ik voel dan ook letterlijk een bal. Ik doe het gewoon rustig aan en ik moet volgende week naar de vk...ik heb al gelijk het gevoel een zeur te zijn terwijl het voor mezelf en mijn kindje is. Vandaag om 22.00 begtin mijn vakantie en aansluitend verlof dus dan kan ik zowiezo rusten! @Duches : wat is het verschil tussen een harde buik en een gespannen buik? en kan dat kwaad dan? groetjes Dorianne
Bij mijn zoontje had ik ook al vanaf de 20 weken last van harde buiken. De aller eerste keer dat ik er een kreeg voelde ik me ineens helemaal naar worden. Krampen in mijn buik, kreeg het er helemaal warm van. Echt een heeeeel naar gevoel. Mijn buik werd helemaal hard. Heb eigenlijk nooit erin geduwd of ik nog iets kon indrukken. Ik denk dat het ook niet uit maakt of je je buik wel of niet in kan drukken. als ik het zo om mij heen hoor kan de een dat wel en de ander niet. Maar als ik je verhaal zo lees vraag ik me wel af of je niet last hebt van een gespannend buik of echt een harde buik. Bij een harde buik (bij de meesten dan) voel je het ineens opkomen, krampt je hele buik (je baarmoeder dus) ineen. De ene keer wat heftiger dan de andere keer. Bij mij lokte bepaalde houdingen of bewegingen het wel uit. Zo was klaarkomen echt neit fijn meer, kreeg ik gegarandeerd een harde buik van. Maar ook lang plat liggen op mijn rug met benen plat zorgde 9 van de 10x voor een harde buik. Of bepaalde draaibewegingen daar reageerde mijn baarmoeder zo erg op. Zelfs van veel drempels op de weg en daar met een vaart over heen gaan was op het eind al te heftig.... Als ik jou was zou ik je VK gewoon nog een keer bellen. Liever teveel dan teweinig. Leg uit wat je voelt en vraag hen wat je ermee moet doen. Succes!
O ja het verschil tussen een harde buik en een gespannen buik is dat een gespannen buik altijd wat aanwezig kan zijn. Bij een "harde buik" krampt je baarmoeder echt ineen. Harde buik is meer een term die voor deze samentrekking genoemd wordt. Het gevolg is namelijk dat je buik zo hard wordt, voor sommige zoals een voetbal of steen. Een harde buik is echter wel iets wat op komt zetten maar ook weer minder wordt. Bij een gespannend buik heb je dat niet. Vergelijk het een beetje als buikkrampen en een opgeblazen gevoel. Buikkrampen die kan je vaker achter elkaar hebben. Het zet op maar op een bepaald moment zakt het ook weer wat weg. Maar als je een opgeblazen gevoel hebt (door bij iets wat je gegeten hebt) blijft dat toch vaker voor langere duur (bijv de hele avond). Dan voelt je buik ook de hele tijd niet fijn aan maar is toch anders als bij de krampen die je hebt. Misschien is het verschil je zo iets duidelijker.