Wie heeft er een hoge bloeddruk en is om deze reden eerder ingeleid?

Discussion in 'Gezondheid' started by Loena12, Aug 22, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loena12

Loena12 Lid

Jul 31, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Mijn bloeddruk is op dit moment 140/90 en is al een tijdje stijgende. Ik ben op dit moment 36 weken zwanger. Naast mijn hoge bloeddruk voel ik me ook niet optimaal.. Is dit een reden om mij eerder in te leiden? Bijvoorbeeld bij 37 weken? Er is tevens een spoortje eiwit in mijn urine gevonden, maar dit vonden ze verwaarloosbaar?! Heeft hier iemand ervaring mee?

2. Dansdocent

Dansdocent Actief lid

Mar 6, 2012
    140
    0
    0
    Haarlem
    Hoi Loena!

Ik ben momenteel 32+4 weken zwanger en sinds week 20 is m'n bloeddruk erg aan het schommelen met vanochtend een uitschieter naar een onderdruk van 110. Bij mij hebben ze geen eiwitten gevonden. Dat van die eiwitten is wel zorgzaam mocht dit oplopen.

Wat ik erover begrepen heb is dit jaar aangetoond dat bij een ernstige hypertensie inleiden bij week 37 het veiligst is. Dit ligt overigens aan het protocol van het ziekenhuis. En dan is 140/90 nog niet schrikbarend hoog. Ik weet het natuurlijk niet maar als je bloeddruk zo blijft en je vertoond verder geen tekenen van pre-eclampsie denk ik niet dat ze je veel eerder in zullen leiden. Tenminste bij mijn ziekenhuis niet :)

houdt je alle tekenen van pre-eclampsie goed in de gaten? Omdat je je ook niet optimaal voelt! Goed voor jezelf zorgen hoor :)
    Mijn gynaecoloog gaf aan dat ik sws met 39 weken ingeleid mag worden omdat ik een vrij zware zwangerschap heb en ze het nut er niet van in ziet om me langer door te laten lopen, vooral omdat je na de bevalling ook een baby hebt om voor te zorgen.. Misschien dat je dat zou kunnen bespreken?

3. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Over het algemeen laten ze je zo lang mogelijk lopen, als dat zonder risico is.

Ik ben met 39 weken ingeleid, toen was hij 170/100.

4. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,812
    4,050
    113
    Ik ben bij mijn dochter met 38+2 ingeleid vanwege mijn bloeddruk. ik had toen zelf al 3 cm ontsluiting en de gyn durfde het niet aan om nog langer af te wachten omdat mijn bloeddruk ook bij complete rust bleef stijgen. Ik had overigens geen eiwit in mijn urine.

5. vlindertje27

vlindertje27 Actief lid

Nov 22, 2010
    257
    0
    0
    Noord-Brabant
    Met 38+5 ben ik ingeleid geworden. Bloeddruk was stijgende vanaf week 35 (hoogst gemeten waarde 160/110), en ruime week voor de inleiding was er een beetje eiwit in mijn urine gevonden. Vanaf dat moment werd ik om de paar dagen gecontroleerd totdat de gyn vond dat er ingegrepen moest worden....

6. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Bij mijn zoontje ben ik met 39wk ingeleid omdat mijn bloeddruk al 3 weken te hoog was. Op zijn hoogst was ie 150/100 en toen ben ik direct opgenomen.

Nu zit ik vanaf week 25 aan bloeddrukverlagers en mij is verteld dat ze (afhankelijk van hoe het de komende weken gaat) in week 38/39 gaan inleiden, omdat ze niet willen afwachten op complicaties die er volgens de gyn toch wel gaan komen met hoge bloeddruk. Ze zei dat het richting het einde van de zwangerschap alleen maar zwaarder gaat worden.

7. Bam

Bam Fanatiek lid

Aug 17, 2011
    1,032
    0
    36
    Midden Nederland
    Het ligt er heel erg aan wat het protocol van het ziekenhuis is denk ik.
    In ons ziekenhuis leiden ze in in week 37 bij een te hoge bloeddruk. Volgensmij vanaf een onderdruk van 95. Mijn bloeddruk ging omhoog rond de 30 weken. Nu met bloeddruk verlagende medicijnen is mijn bloeddruk al 3 weken stabiel op 130/90. Mocht mijn bloeddruk weer omhoog gaan krijg ik in week 37 een keizersnee en anders rond 39 weken waarschijnlijk.
    Keizersnee krijg ik ivm stuitligging.

Ik heb ook veel klachten maar (nog) geen eiwit in de urine. Wel afgelopen maandag voor het eerst hele lichte verhoogde leverwaarde, maar dat word maandag nog een keer getest. Zo lang dat niet meer word is het te verwaarlozen.

8. clientje

clientje Actief lid

Nov 2, 2010
    124
    0
    0
    Ik ben ingeleid met 37+2. Mijn bloeddruk was 165/105. Ook voelde ik minder leven en hebben ze dus geen risico genomen.

9. Loena12

Loena12 Lid

Jul 31, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dinsdag moet ik weer terug voor controle en zal het eens vragen. Voel me nu elke dag niet lekker.. Wellicht zo direct toch even bellen. Ben al een keer opgenomen geweest voor hoge bloeddruk met klachten, maar mocht weer naar huis. Wil niet weer dat hele circus voor niets..

10. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Heb pre-eclampsie gehad vanaf week 32, met 38+2 ingeleid.. Was het beu :)

11. Jonon

Jonon Fanatiek lid

Feb 9, 2012
    1,319
    0
    0
    In m'n huuske
    Vreemd dat jullie bijna allemaal eerder worden ingeleid.

Ik heb een bloeddruk van 135/95 en bij mij hebben ze niets over inleiding gezegd. Ik moet 2x per dag L-Methyldopa slikken. Maandag moet ik terug komen op controle.

Waarom zijn zo weinig van jullie aan de medicijnen gezet?

De eiwitten in de urine zijn ook bij mij verloosbaar. Gelukkig maar.

12. Loena12

Loena12 Lid

Jul 31, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk inderdaad dat het een verschil in beleid is per ziekenhuis. Ik heb overigens nog geen idee of ik eerder ingeleid ga worden. Maar medicijnen is bij mij juist absoluut niet over gesproken. Wel het eventueel eerder inleiden is benoemd.

13. Marleen86

Marleen86 Actief lid

Sep 5, 2008
    442
    77
    28
    Woon/ activiteitenbgeleidster
    Flevoland
    Het verschilt ook erg per persoon. Eigenlijk kun je het ook niet mer elkaar vergelijke. Waar het bij de ene met 140/95 al gevaarlijk is kan een ander nog met een onderdruk van 105.

Bij mijn eerste heb ik vanaf week 28 in het ziekenhuis gelegen. Totaal bedrust. 50 kilo aangekomen door vocht vasthouden. Uiteindelijk qqs mijn bloeddruk 180/125 met.de hoogst.dosis medicijnen en magnesium silvaat. Lever aanval gehad waardoor ik geem bloedplaatjes meer had, dus meteen bloedplaatjestransfusie en spoedkeizersnee met 32+4 weken. Dochter was 1500 gram.

Met de tweede ging het de hele zwangerschap goed. Werd streng.onder controle gehouden. Maar idd geen medicijnen. Tot met 38 weken mijn lichaam opeens weer gek ging doen. Eje dag bloeddruk hoog. Andere dag bloeddruk goed maar eiwitten in urine. Volgende dag allebei goed mqar.ging bloed achteruit.
    De gyn vond de baby goed groot en wilde geen risico nemen. Geen medicijnen maar meteen inleiden.

Nu bem ik 17 weken zwanger van de derde. Weer word ik goed in de gaten gehouden. Maar ook dit keer bekijken ze het apart. Zoals ik al zei elke zwangerschap is anders.

Luister vooral goed naar je eigen lichaam en als je het niet vertrouwd meteen aan de bel trekken. Beter te vaak controle dan dat je te laat bent.!!!!!!

14. Loena12

Loena12 Lid

Jul 31, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje Marleen86, 50 kilo!? Dat is idd niet normaal. Was wel even schrikken denk ik?? Ik vind het zo moeilijk om te bepalen of ik moet bellen of niet. Gezien mijn klachten ook als "normale" zwangerschapsklachten gezien kunnen worden... Maar ze nemen de laatste dagen wel flink toe en ineens ook. Het verontrust mij.

15. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    4,811
    1
    0
    Flevoland
    Hai,

Bij beide zwangerschappen heb ik PE gehad en ben beide keren ingeleid vanwege de PE.

Bij de eerste was dit bij 39.4 weken inleiden en bij 39.5 zoon geboren.
    Bij de tweede ben ik bij 38.1 ingeleidt en is onze dochter met 38.3 geboren

Bij beide zwangerschappen is het bij een bezoek aan de VK ontdekt (iig plassen op staafje die positief reageerde op aanwezigheid eitwit) en direct door naar t ziekenhuis en mogen blijven.

De PE denk ik bij beide keren al wel eerder aanwezig geweest denk ik achteraf.

16. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    4,811
    1
    0
    Flevoland
    Bellen!

17. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    met 37w2d bij de vk, kon mijn bloeddruk niet meten...uiteindelijk was het 150/100 staafje reageerde op urine, maar eigenlijk maakte dat al niet meer uit. Het staafje zei spoortje eiwit!!

Meteen voor CTG naar ziekenhuis, mocht ook meteen blijven..Gyn maakte echo, en in samenwerking met 3x zo hoge waarde eiwitten in urine!! en onderdruk die boven de 100 bleef....inleiden de volgende dag....

Op 37w5d ben ik bevallen met spoedkeizersnede..mijn bloeddruk was meteen laag...en ik kon ook weer normaal naar de wc!! (kon bijna niet meer plassen)

Bij twijfel..meteen bellen!!

18. misslisa

misslisa Fanatiek lid

Feb 8, 2010
    1,829
    139
    63
    Female
    Ik had bij mijn zoontje ook een hoge bloeddruk vanaf week 36 toen ben ik opgenomen en ingeleid met 38,2.

Nu heb ik weer een hoge bloeddruk en oplopend wederom ook iets eiwit in de urine. Ze houden me nu extra goed in de gaten, maar eerder bevallen zal er wel weer inzitten denk ik.

19. Loena12

Loena12 Lid

Jul 31, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Miekje, hoe hoog was jouw bloeddruk Als reden om in te leiden?

20. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    4,811
    1
    0
    Flevoland
    Bij eerste was de onderdruk volgens mij naar de 110/115 (op t hoogst) kreeg meteen medicijnen die ik ook na de bevalling moest blijven slikken

Bij de 2e bleef de onderdruk op max 105 schommelen. Geen meds gerkegen toen.

Bij beide zwangerschappen begon de onderdruk bij een nette 75.

Share This Page