harde buiken: vanaf wanneer, hoe vaak en hoe 'pijnlijk'?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door inkidinkidoe, 19 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. inkidinkidoe

23 nov 2008
    66
    0
    0
    Juf
    Linne
    Ik ben 22 weken, ik heb vooral 's ochtends last van harde buiken (flinke bobbel die helemaal gespannen is) en tijdens intieme momenten (net woord he :) ) Maar ik heb daar ook vaak 'last' of 'pijn' van. Tis niet echt een menstruatiegevoel dus ik ga er vanuit dat het bandenpijn is, maar ik wilde eigenlijk wat ervaringen van jullie weten. Echt zorgen maak ik me niet, was gewoon nieuwsgierig wat je er mee (of tegen) doen kunt.

2. thalina

thalina Bekend lid

24 jun 2008
    701
    0
    0
    tollebeek
    ik dacht ook dat ik vaak harde buiken had.. toen ik laatst aan mijn moeder vroeg is dit nou een harde buik!
    nee zei ze want je hele buik is niet hard alleen de voorkant en dat bleek de baby te zijn die ligt dan helemaal tegen mijn buik aan
    de zijkanten waren nog gewoon zacht

hier heb je niet veel aan he

3. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    hoi hoi,
    ik kan uit jouw verhaal niet echt halen of het harde buiken zijn, maar ik weet wel dat ik er zelf heel veel last van heb.
    harde buiken komen meestal opzetten op momenten dat je actief bent geweest. en dit doet bij mij erg pijn.
    als je er vaak last van hebt zou ik het wel met je VK of gyn bespreken, want ik moest door de vele harde buiken accuut de ziektewet in en moest minimaal 18 uur per dag bed rust houden.
    harde buiken zijn namelijk voor weeen en als je hier te lang last van blijft houden kan het overgaan in echte weeen en dat moet je natuurlijk niet hebben!
    ik raad je aan om goed te luisteren naar je lichaam, zo voorkom je dat je accuut bedrust moet houden en alles wat je voelt bespreken met je VK of gyn!
    succes! groetjes cherryl

4. Astrid0482

Astrid0482 Actief lid

26 nov 2008
    454
    0
    0
    Volgens mij heb ik hetzelfde.
    Waar ik last van heb is dat ik als ik 's nachts naar bed ga ook een beetje pijn aan m'n buik heb tijdens het gaan liggen en 's ochtends heb ik ook echt een gespannen buik. Het is idd geen menstruatie-achtig gevoel (maar lijkt er wel beetje op), ik heb het idee dat het meer m'n blaas is, heb dan constant zo'n vol gevoel, denk dat het komt omdat alles toch een beetje opgepropt zit. Of het is idd lichte bandenpijn.

Trouwens, ik heb volgens mij nog nooit harde buiken gehad!

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik loop sinds deze week in het ziekenhuis vanwege teveel en te pijnlijke harde buiken. Ik heb ze al een hele tijd, maar dacht dat het "gewoon" buikpijn was, maar het zijn dus wel oefenweeen of voorweeern, mijn gyn gebruikt deze woorden door elkaar. Zo lang ze niet te vaak komen, te lang duren of pijnlijk zijn, is er niets aan de hand. Maar is het andersom het geval, dan moet je het echt rustig aan gaan doen, want ze kunnen overgaan in echte weeen en dat wil je niet voordat het tijd is!

6. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Ik heb ook veel harde buiken gehad. Was steeds bang dat het weeen waren, maar niks was minder waar. Weeen voelen echt heel anders.
    Je kunt er niet zoveel aan doen. Rustig aan, een warm bad, op tijd plassen. Ik heb ook magnesium geslikt om ze minder te maken. Sterkte, want het is niet fijn!

7. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Heb er volgens mij geen last van, wel eens buikpijn maar dat is natuurlijk niet hetzelfde.

Vanaf hoeveel weken kun je ongeveer harde buiken krijgen?

8. zogelukkig

Ook harde buiken zijn weeen! Weeen komen in verschillende vormen, maar harde buiken zijn ook spiersamentrekkingen van de baarmoeder.
    Je hebt oefenweeen, indalingsweeen en ontsluitinggsweeen die ervoor zorgen dat de baby eruit kan en ontstaan door het hormoon oxytocine.
    Oefenweeen en echt weeen zullen uiteraard anders voelen, maar het zijn allebei weeen! ;)

9. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Het zijn braxton hicks contracties als we dan toch de correcte naam zoeken :)
    Op zich ontschuldig, maar zoals bij mij heeft 't ervoor gezorgd dat mijn baarmoederhals verkortte.
    Ik heb nog geen weeën gehad, enkel harde buiken maar ondertussen heb ik daardoor geen baarmoederhals meer en 2 cm ontsluiting.
    Dus let er toch mee op en laat tijdig je baarmoederhals checken.

10. zogelukkig

Oftewel oefenweeen of valse weeen. ;)
    Hoe kwam jij erachter dat je baarmoederhals verkortte? Voelde je dat zelf of constateerde de gyn dat? En heb je nu complete bedrust of mag je nog gewoon dingen doen nu je al ontsluiting hebt? Sterkte ermee!

11. inkidinkidoe

23 nov 2008
    66
    0
    0
    Juf
    Linne
    Ik heb naar aanleiding van dit topic een extra telefoontje met de verloskundige gedaan. (weeën is toch wel eng) Zij legde me uit dat ik waarschijnlijk 'bandenpijn' heb. Harde buiken zijn niet erg (vooral omdat ik het alleen in die situaties had) en de pijn die ik moest beschrijven leek vooral op bandenpijn.

Ik ben dus weer gerustgesteld!

12. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    De gyn constateerde dat, het volledige verhaal kun je lezen in de topic 'Duimen jullie mee voor mijn meisje' die onder dit deel v/h forum staat.
    Ik heb al 16 weken bedrust ;)

13. Mamalyn

Mamalyn Actief lid

15 okt 2008
    497
    0
    0
    Zogelukkig, harde buiken zijn geen weeen!
    Er is een heeeeel groot verschil hoor, anders hadden harde buiken toch wel weeen geheten en anders had elke vk en gyn elke zwangere met harde buiken toch wel in het zkh opgenomen?
    Wat jij hebt is heel wat anders.

14. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik weet nog steeds niet wat harde buiken zijn *schaam*. Volgens mij heb ik er nog nooit 1 gehad, al kan dat volgens mij ook niet.

15. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Oh, volgens mij hoor ik bij de vrouwen die het niet voelt :p

16. Vie

Vie Lid

24 okt 2007
    64
    0
    0
    Hoi meiden,

Toch moet je ermee oppassen, of het nu harde buiken, voorweeén, oefenweeén of wat dan ook heet...

In mijn eerste zwangerschap heb ik vanaf 22 weken best wel last gehad van hardebuiken (zonder-pijn).
    Niet om de zoveel minuten, maar toch regelmatiger als normaal. De verloskundige zei hier ook steeds op, het hoort er allemaal bij.
    Omdat het mijn eerste zwangerschap was en je niet weet wat je precies moet voelen, ga je ervanuit dat zij weten waar ze overpraten...

Toch ben ik toen met 24 weken in het ziekenhuis opgenomen, met 4 cm ontsluiting.
    Het waren dus wel weeén, waardoor inderdaad ook mijn baarmoedermond was verkort en open is gaan staan.
    Met 26 weken is mijn engeltje geboren.

Nu ben ik weer zwanger en word ik om de week gecontoleerd in het ziekenhuis, om nogmaals op tijd te kunnen voorkomen.

Luister naar je lijf, bij twijfel altijd bellen naar VK of Gyn...
    Beter 1x teveel voor niks, dan 1x telaat...
    Maar daarbij de meeste zwangerschappen gaan uiteraard vaker goed, als dan ik heb meegemaakt, maar goed... Ook ik hoorde bij die éne %...

Liefs Viënna...

17. zogelukkig

Ik zeg toch dat het oefenweeen of vals weeen zijn! Een soort weeen, omdat het wel baarmoedersamentrekkingen zijn, maar wel anders dan de "echte" weeen die pas ontstaan op het moment dat je ontsluiting krijgt onder invloed van het hormoon oxytocine.
    Zo heeft de gyn het mij verteld toen ik maandag in het zkh een dagopname heb gehad op de poli gynaecologie vanwege de vele, lang durende en pijnlijke harde buiken!
    Die kunnen dus wel schadelijk zijn en het devies is: zeer rustig aan doen en meteen bellen als ik het niet vertrouw!

Fijn dat jij voor mij even durft te bepalen dat ik heel wat anders heb!

18. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Hoe ver was je toen?

19. Mamalyn

Mamalyn Actief lid

15 okt 2008
    497
    0
    0
    Haha, ach jij gaat met iedereen in discussie om je gelijk te halen en van mij krijg je dat niet.
    Harde buiken zijn lang niet krachtig genoeg om voor ontsluiting te zorgen.
    Hier laat ik het bij, veel suc6 met je energie in dit deel van het forum te steken :)

20. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Het begon op 18 weken, nu heb ik sinds deze week 2 cm ontsluiting. (sinds 33 weken dus)

@ Zogelukkig; jij wil idd overal toch je gelijk halen, het zijn geen weeën, al ben ik het niet eens met mamalyn ook, ik heb door mijn harde buiken al 2 cm ontsluiting dus ze kunnen er wel voor zorgen...
    Ik heb al pijn gevoeld maar naar mijn gevoel nog nooit een echte wee gehad, daarvoor is de pijn te licht.

Deel Deze Pagina