Zeg ik dat dan? Maar kennelijk kan het wel, want zowel Vie als Sam hebben ontsluiting gekregen door hun harde buiken! En harde buiken zijn wel weeen, een soort van; je hebt ze in verschillende vormen; het zijn allemaal spiersamentrekkingen van de baarmoeder. Niet alleen een ontsluitingswee wordt een wee genoemd! Harde buiken, oefenweeen, valse weeen of voorweeen, 1 naam voor hetzelfde verschijnsel en ze kunnen wel degelijk pijn doen en risicovol zijn, zie het verhaal van Vie! Voorweeën Deze kun je vanaf de 6e maand gaan voelen. De oorzaken kunnen zijn: Hevig trappen van je baby of hij draait zich om; Een volle blaas; De baby groeit snel, waardoor de baarmoeder extra oprekt; Vrijen; Vermoeidheid aan het einde van de dag; Spanning; Een blaasontsteking. Ze komen 2-8 keer per uur, duren kort en zijn niet pijnlijk. Ze kunnen ook 1-2 keer per uur komen, een paar minuten duren en pijnlijk zijn. Beide is normaal. Vaak voel je dat je baarmoederspieren van boven naar beneden samentrekken of dat een deel van je buik hard is. Een warm bad, lang onder een warme douche of een massage door je partner werken ontspannend en zorgen ervoor dat de voorweeën sneller overgaan.
ik sluit me aan bij zogelukkig. harde buiken zijn ook weeen, maar geen ontsluitingsweeen, deze zijn krachtiger en hebben een regelmaat en de pijn wordt erger en ze zorgen voor ontsluiting. Daarnaast heb je ook andere weeen, voorweeen, oefenweeen, indalingsweeen en persweeen. Harde buiken, dus voorweeen, oefenweeen of indalingsweeen, horen niet voor ontsluiting te zorgen. Helaas gebeurd het soms wel door de pijn en kracht die deze weeen hebben, je lichaam maakt nl oxytocine aan die dan voor ontsluiting zorgt. Sam0110: oeps, morgen ga ik me zeker laten onderzoeken bij de gyn, heb harde buiken vanaf 16 weken. Vorige week dacht ik eventjes dat ik weeen had, want deze kwamen terug in regelmaat en de pijn was niet te verdragen. Heb het daarna niet meer gehad, maar ik wil wel weten of het iets met mn cervix heeft gedaan. Voelde jij je anders na de ontsluiting? Ik heb sinds vorige week veel pijn in mijn bekken en rug en onderbuik, menstruatieachtige pijn. Vooral bij lopen en plat liggen.
@ Dienares: Ja sinds de ontsluiting voel ik me anders, ik heb vaak een scherpe pijn heel diep onderin, ik voel echt dat ik het moeilijker kan dragen allemaal. Mijn baby zit wel al heel erg diep ingedaald.
Precies; dat zeg ik! Heel verstandig dat je je even laat onderzoeken, heb ik ook laten doen, want de mijne kwamen ook vaak en zorgden ook voor onverdraagbare pijn. Heb ook bi, dus het is een beetje veel in dat gebied, zeg maar.
@ Zogelukkig: Jah, ik heb hier ook te maken met bi. @ Sam0110: Jah, bij mij voelt het ook vreemd onderin, vooral als ik zit en ga staan, net of er een vreemde druk onstaat. Kan niet wachten tot het morgen is.
Ik ben het wel eens dat je altijd aan de bel moet trekken als je twijfelt. Ik had ook veel en regelmatig harde buiken. De VK heeft regelmatig gecontroleerd of ik geen ontsluiting had en ik heb ook een keer aan de ctg gelegen. In mijn geval deden ze gelukkig niks, maar neem altijd het zekere voor het onzekere.
Harde buiken in combinatie met bi is inderdaad niet fijn. Ik heb ook last van bi en ook regelmatig harde buiken. Soms trekken de harde buiken door naar mijn rug en voelt het net als lichte rug weeen. Ben al eens bevallen, dus weet dat het geen echt rug weeen zijn, maar het doet wel zeer. En harde buiken kunnen inderdaad ontsluiting opwekken. Ik heb bij mijn vorige zwangerschap 10 dagen in het ziekenhuis gelegen omdat mijn weeen begonnen waren. Dit was niets vergeleken met de bevallingsweeen, maar ik kreeg er wel ontsluiting door en moest ook aan de weeen remmers. Zodra er in de harde buiken regelmaat komt of je hebt ze heel vaak, moet je toch aan de bel trekken, want het kan wel degelijk kwaad en dan maakt het niet zoveel uit hoe je ze noemt.
ik heb harde buiken vanaf week 30 ongeveer daarvoor had ik ze ook wel maar lang niet zoveel als nu. Ik kreeg rond 30 ste week een beginnende blaasontsteking die ging niet over en kreeg er nog 1 achter aan, met als gevolg constant harde buiken. wel 50 of meer per dag echt heel veel. ik moest toevallig vorige week naar de gynacoloog voor een groeiecho en vertelde dat toen eheft ie meteen een inwendige echo gedaan om te kijken of ik onsluitingsweeen had Ik schok me rot! gelukkig was dat niet zo, maar hij zei wel dat ik er goed op moest letten want het konden weleens voorweeen zijn, voorals nog ging hij daar nog niet van uit omdat mijn baarmoedermond nog potdicht zat (zoals hij het zelf zei) Maar ik moest het wel in de gate houden en zodra ik het teveel vond worden moest ik de verloskundige bellen en die zullen me dan zonodig weer doorsturen naar hem. Dus blijkbaar is het niet helemaal goed als je zoveel harde buiken heb. maar goed ik zie dat de meningen hier nogals verdeeld over zijn hihihihi.
Meid, ik hoop dat wanneer jij hier last van krijgt jezelf en het niet vertrouwd, je lijf wel serieus neemt! En daarbij dit forum is om ervaringen te delen, daar hoeven geen discussies te worden gevoerd. Ieder lijf reageerd anders waardoor iedere vrouw weer iets anders voeld. Ik voelde niks, geen pijn, alleen maar paar x per uur een harde buik, dat waren voor mij daadwerkelijk wel weeen, want kwam in het ziekenhuis met 4cm ontsluiting en ik ging aan de weeénremmers (doen ze niet als je geen weeen hebt)... Veel Succes met je verdere zwangerschap en ik hoop dat je je lijf serieuzer neemt, dan dat je dit topic neemt!
Of harde buiken nou wel of niet een soort weeën zijn, die discussie vind ik eerlijk gezegd een beetje zinloos. Van harde buiken kan je ontsluiting krijgen. En ik dacht bij de 2e ook dat ik gewoon harde buiken had, maar het bleken toch echt weeën te zijn, waarvoor ik aan de weeënremmers moest. En ik geloof toch niet dat ze je daaraan leggen als je geen weeën hebt? Toch? En als je harde buiken negeert en er gewoon mee door blijft lopen, kunnen ze omslaan in echte weeën. (Heb ik niet zelf verzonnen hoor, heb ik van diverse artsen te horen gekregen!). Toen ik vorige week tegen mijn gyn zei dat ik regelmatig harde buiken had (niet veel, 4 a 5 per dag), heeft ze toch voor de zekerheid gecontroleerd of ik geen ontsluiting had. (Ook met het oog op de vorige zwangerschap). Dus of het nu weeën mag heten of niet, ben er voorzichtig mee. En heb je er veel last van, laat het nakijken, neem het zekere voor het onzekere!
Bij mij waren de weeen echt heeeel anders dan de harde buiken. Veel pijnlijker en heftiger. Maar dat is bij iedereen anders, dus ik zou het ook altijd even laten controleren.
Ik "mag" morgen weer even op controle bij de vk. De harde buiken zijn nog steeds volop aanwezig en doen nog steeds erg zeer. Gaat ze ook even m'n baarmoedermond checken, spannend....
Vandaag bij gyn geweest. Geen ontsluiting of wat dan ook. Maar kindje is nog niet ingedaald en ze denken dat t kindje de groei niet goed is. volgende week echo, de week daarop kindje proberen te draaien en als dat niet lukt mag ik kiezen voor KS of stuitbevalling.
Jeetje Dienares, niet echt het nieuws wat je wou horen he. Wel fijn dat ze het nu allemaal even extra gaan controleren voor je. Dames, ik was dit weekend 1x heeeel erg opgefokt voor een paar minuten, daarna was mijn baarmoeder helemaal verkrampt en pijnlijk! Is dat nou een harde buik? Voelde best vreemd, maar ik ben er vanuit gegaan dat het een harde buik is en na een minuut of wat is het ook weer weggetrokken. Klopt het dat dat een harde buik is?
dat zou een harde buik kunnen zijn ja! ik had ze ook al heel vroeg rond 20 weken al. Nu heb ik ze vrij regelmatig zit ook in de ziektewet nu daardoor. als ik al een stukje loop krijg ik ze al! maar ja nog even.