harde buiken vs oefenweëen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door karine26, 11 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    hey,

ik lees hier en elders op het internet vaak over oefenweëen. Dit zou blijkbaar verschillen van een harde buik. Maar waar zit nu juist het verschil? Het is een beetje stom, maar ik weet zo niet echt wat oefenweëen zijn... harde buiken genoeg :(, maar wanneer zijn het nu oefenweëen?

bedankt!!

2. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    nou een harde buik is een oefenwee
    een wee zonder pijn....

mijn verloskundige legde het als volgt uit
    je baarmoeder oefent het samenspannen en samentrekken voor de ehte weeen straks
    sommige vrouwen hebben die al vroeg sommige later sommige pas echt bij de bevalling

vaak zijn ze eerder in de zwangerschap wat onregelmatig en als het richting eind loopt worden ze wat vollediger

klopt ook wel
    bij mij zijn ze nu inmiddels bij 37 weken echt geheel over de buik en nog wat oncomfortabeler als ik beweeg...

je hebt ook voorweeen dat zijn soms echt pijnen
    die kreeg ik laatst snachts waarschijnlijk...

krampen in mijn onderbuik die hele tijd bleven hangen...
    echte weeen schijnen dan weer over je hele buik te zijn en dan een komen en gaan van pijn...

tsja... lasig allemaal he haha
    ik doe t er maar gewoon mee

maarre... lees niet teveel op dat internet want daar staat ellendeverhaal op ellendeverhaal :D

3. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

14 jan 2010
    1.810
    1
    38
    Nu snap ik er helemaal niks meer van haha!

Dus een oefenwee is dus weer wat anders dan een voorwee? Ik dacht dat oefenweeen hetzelfde waren als hardebuiken maar dan pijnlijker?

4. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    tsja het zal bij elk persoon wel anders zijn

5. LauraS1983

LauraS1983 Actief lid

24 dec 2008
    269
    5
    18
    apothekersassistente
    hoi,

volgens mij zijn oefenweeen wat intenser dan harde buiken. ik weet dat mijn harde buiken maar heel kort duurden en geen pijn deden en de dag voor mijn bevalling kreeg ik dus eerst oefenweeen die geen pijn deden maar wel intenser voelden en regelmatig kwamen. Kon direct voelen dat de bevalling eraan kwam...

denk dat het ook per persoon verschilt en dat je het voor je zelf pas weet als je ze beide hebt gehad.

6. Dana

Dana Niet meer actief

Ik dacht altijd dat harde buiken hetzelfde zijn als oefenweeen en dat voorweeen weer iets anders zijn, hahaha, ik snap het nog jullie? :D

7. moielle

moielle Fanatiek lid

7 okt 2011
    1.377
    473
    83
    Vrouw
    Flevoland
    Toevallig ook aan het googlen geweest over harde buiken, want het is echt zwaaaaar oncomfortabel. Poeh he, heeeeele dag door, en ze gaan ook bijna niet meer weg...
    Maar ik las dat harde buiken die pijnlijk zijn en met een bepaalde regelmaat komen, voorweeën zijn.

Maar ik denk dat je het weet als je het hebt, dat je dan echt het verschil gaat voelen?
    xxx

8. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb het aan de zaalarts van de verloskamers gevraagd en volgens haar was het verschil tussen een harde buik en een wee dat een wee ontsluiting veroorzaakt en een harde buik niet.

Toen ik aan het begin van mijn bevalling in het ziekenhuis was beweerde ze dat ik harde buiken had, want zo regelmatig waren ze niet. Na gemeten te hebben bleken diezelfde harde buiken dus weeën te zijn, want ik had ontsluiting.

9. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Dat dacht ik ook altijd. Volgens mij zijn voorweeen wel pijnlijk, en oefenweeen niet. Maar ik snap er nu ook niks meer van. Ach, zolang ik het verschil tussen ontsluitings- en persweeen maar voel :p

Mijn harde buiken zijn trouwens soms niet pijnloos. Ook niet pijnlijk, maar wel vervelend. Hoe groter de baarmoeder, hoe vervelender ik het vind voelen.

Ik kan me van de eerste geen voorweeen herinneren, tenzij je het gerommel de dag voor de bevalling begint als zodanig bestempelt.

Wel indalingsweeen (auw, en dat voelt HEEL anders dan 'echte' weeen, wat dat ook moge wezen :p).

Misschien iets als dit:

oefenweeen = harde buiken
    voorweeen = harde buiken maar met regelmaat en meer pijn (?)
    indalingsweeen = alsof er een mes in je vagina gezet wordt
    ontsluitingsweeen = de bevalling zet in, kunnen buik, rug of beenweeen zijn en zijn niet te missen in mijn bescheiden ervaring, lijkt op extreme menstruatiepijn
    persweeen = samentrekking gepaard met poepdrang, en als je perst is de pijn weg, bij mij althans wel. En als het goed is gaat baby exit.

Zoiets?:p

10. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Maar een voorwee blijft dan wat mysterieus in dit opzicht, of veroorzaken die ook ontsluiting?

Overigens had ik na 10 uur ontsluitingsweeen die amper op te vangen waren precies 1 cm ontsluiting. Toch waren het 'echte' weeen (was op CTG te zien). Toen ik het zh inkwam na die frustrerende start werd eerst nog 'valse start' geroepen :$. Ik zag het toen echt niet meer zitten hahah! Uiteindelijk bleek het door sterrenkijkend kind te komen ;)

11. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    en kun je zeggen dat door oefen of voorweeen de bevalling al snel gaat naderen of kan het dan nog een paar weken duren?

12. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Intressant topic ! Hier 2e paasdag in het ziekenhuisgezeten ivm harde buiken die maar bleven komen.. Sommige waren wel pijnlijk, andere waren meer vervelend. Maar 3 uur lang achter elkaar !
    De verloskundige van daar vertelde dat dit ook kon komen doordat dit ''de periode'' is dat de bm hard groeit, en je meer vruchtwater krijgt...?!

13. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Volgens mij zegt het niks. Maar ik heb bv. wel meer rust moeten nemen door regelmatige en zeer onprettige harde buiken (29 weken).

Ik hoorde van sommigen om me heen destijds al over voorweeen weken voor ze echt bevielen. Ik had juist weken niks (wel harde buiken, maar altijd 'normaal'). En toen opeens regelmatige harde buiken gedurende een dag, die in de loop van de dag dichter op elkaar kwamen, pijnlijk werden en overgingen in weeen die ik meteen als zodanig herkende. Maar die dag dat het gerommel begon was ik me daar niet van bewust, dat is achteraf ;)

14. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    een vriendin van mij is nu 37 weken zwanger en heeft regelmatig van die oefen-voorweeen. zij denkt dat ze nog een week heeft en dan wel gaat bevallen.. maar volgens mij kun je dat nu nog nergens op baseren lijkt me.

Ik heb af en toe zo´n vaginale steek en zeker als de baby beweegt en draait. Ook een drukkend gevoel van onderen maar zeker niet met regelmaat ofzo. Daarnaast heb ik soms bm krampen. Vind het ook lastig te benoemen wat je voelt en om daar een naam aan te koppelen. Ik zie het allemaal wel wanneer het gaat gebeuren.

15. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    :):) ik ben dus niet alleen die het verschil niet goed weet.... haha, we zijn er nu nog niet uit. Maar inderdaad, misschien zijn oefenweëen harde buiken die intens zijn, maar nog niet echt pijn doen zoals echte weëen, want die voelen wel even anders. Ik denk dan niet dat ik ze bij mijn eerste heb gehad, maar wel veeeel harde buiken.

Inderdaad vervelend die harde buiken, pff, jammer dat de baarmoeder dat nu moet doen, zonder zou een stuk prettiger zijn :)

bedankt om mee te denken, heel interessant!!!

Deel Deze Pagina