In kraamtijd oudste kind thuishouden van kdv?

Discussion in 'Zwangerschap' started by MamaAnna, Apr 22, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaAnna

MamaAnna Actief lid

Nov 7, 2009
    110
    0
    0
    Mijn dochter is straks als ons tweede kindje geboren wordt 21 maanden. Ze gaat normaal gesproken 3 dagen naar het kinderdagverblijf (nu tijdens mijn verlof wel wat minder, maar we proberen het ritme toch een beetje vast te houden). Hoe doen jullie het als de baby straks geboren is, in de kraamtijd en de eerste weken daarna? Is het nu verstandig om haar de eerste 2/3 weken thuis te houden om haar te laten wennen aan haar broertje of is het juist verstandig om haar naar het kinderdagverblijf te laten gaan?

Mijn vriend is overigens 3 weken vrij rond/ na de bevalling, dus er is wel tijd en aandacht voor haar als ze thuis blijft.

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Hoi mamaAnna,

wij hebben hier over hetzelfde zitten nadenken.
    Ik breng haar nu ook gewoon weg, alleen dan korter. Ik merk dat de veranderingen wel hun weerslag op haar hebben en dat het haar goed doet gewoon 2 dgn gastouder en 1 dag kdv te gaan.

Het hangt er vanaf wanneer de kleine geboren word. Is dat net voor de dag dat mijn dochter weggaat zullen we haar thuishouden, anders heeft ze misschien het gevoel dat zij weg moet en de baby blijft ofzo....
    Maar langer dan een week zal ze niet thuisblijven anders moet ze ook weer zo wennen aan het kdv, daar heeft ze het ook moeilijk mee gehad.

Ben ook benieuwd wat anderen denken/doen.

3. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,422
    447
    83
    Limburg
    Hier is het de bedoeling om ze gewoon weg te brengen, juist om toch een beetje het ritme erin te houden. Vind het belangrijk dat ze verder haar eigen ritme heeft en ze vind het super gaaf op het kdv. Er zijn nog genoeg dagen over dat ze aan de baby kan wennen.

4. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Mijn man is ook drie weken vrij na de bevalling, en zoals het er nu naar uitziet, brengen we haar wel gewoon naar het kdv (2 dagen per week). Wel kortere dagen, ik denk van 9 tot 3, dan doet ze daar ook haar middagslaapje. Ik denk dat het het beste is om haar ritme gewoon door te laten lopen, en voor ons is het lekker om af en toe een paar uurtjes met alleen de kleinste te zijn. Maar goed, als het allemaal te heftig voor dr is, hou ik haar wel thuis, het ligt er een beetje aan hoe ze erop reageert.
    De rest van mijn verlof gaat ze ook die 2 dagen, ik wil niet dat ze went aan full-time thuis zijn, dan hebben we denk ik echt ellende na 4 maanden, als ik weer aan het werk moet.

5. lynn1986

lynn1986 VIP lid

Jan 7, 2008
    5,901
    56
    48
    Female
    hier word ook gewoon aan zijn ritme gehouden....Ons zoontje gaat 2 ochtende en omdat het zijn 'ding' is en echt leuk vind enz willen we er gewoon mee doorgaan zodat het niet nog ingewikkelder voor hem word...

6. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier heb ik er toevallig ook over na zitten denken (ben nu nog maar 24 weken hoor maar alvast he ;))

ik weet ook nog niet goed hoe wij het gaan doen..

mn vriend heeft w.s. wel vrij als de kleine geboren word, maar dat is dan ook gelijk zijn zomervakantie

aan de ene kant vind ik het dan zielig om de oudste wel steeds alsmaar te brengen, omdat die dan ook niet echt iets van zomervakantie heeft

maar, wil natuurlijk ook niet dat het dalijk drama word als ik weer moet gaan werken..

nu is het ook nog zo dat we wel even moeten rijden voordat we bij het kdv zijn, is niet dichtbij ons huis ofso, dus we moeten er dan wel echt op uit om hem te brengen

moeilijk moeilijk

ik denk dat we gewoon even kijken hoe het dan gaat, en zeker wel regelmatig brengen maar misschien ook wel wat minder..

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik breng Tiws gewoon naar de gastouder. Haal hem wel eerder op.

Ten eerste om gewoon zijn ritme aan te houden, er verandert al zovee, voor hem! Laat er tenminste nog 1 stabiele factor blijven.
    Ten tweede vindt hij de gastouder zo leuk, ik kan het hem niet aandoen hem niet te brengen.

8. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Ja dat is hier ook, dat ze het zo leuk vind! De avond ervoor hoor ik haar in bed al babbelen erover... namen en activiteiten enzo...

9. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    die van mij vind het ook wel leuk, maar niet super ofso.. en ook alleen maar als zn favo juf dr is..

en slapen enzo is ook altijd minder natuurlijk dan thuis maar met de kindjes is het ook wel weer leuk..

ja wil denk toch ook wel het vaste ritme proberen zo veel mogelijk vast te houden, maarja je wilt ook niet dat je kindje denkt he die baby mag lekker weer mee naar huis en ik moet hier blijven ofso want ik zal wel zelf degene moeten zijn de hem dan brengt w.s.

niet als ik pas bevallen ben natuurlijk dan he;) haha

10. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ik denk dat ik mijn zoontje ook gewoon wegbreng. (Hij gaat 2 dagen naar het kdv.) Inderdaad, het hangt er een beetje vanaf welke dag de baby geboren wordt. Misschien houd ik hem wel 1 dag thuis (als de baby de dag ervoor geboren wordt bijvoorbeeld).

Wat bij mij meespeelt, is inderdaad het ritme erinhouden. En daarnaast: mijn zoontje is heel erg actief en vindt het steeds leuker om met andere kinderen te spelen, en dat doet hij - denk ik - het beste daar. Dan kan hij lekker naar buiten en rennen en doen. Het is natuurlijk maar de vraag of dat thuis kan als de baby er straks is.

11. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Mijn zoontje blijft dan ook gewoon 2 dagen naar het kdv gaan, voor het ritme en voor mama haar rust..haha.
    Maar ik ben midden in de herfstvakantie uitgerekend dus eigenlijk baal ik als een stekker want dat betekend dat ik de meiden dus 24/7 ook heb. En dat weet ik nog heeeeel goed toen mijn zoontje geboren werd, echt een gekkenhuis hier! Dus ik denk dat ik die af en toe ook maar even uitleen, iig de jongste want die is héél druk. De oudste kan goed helpen en ziet het wel zitten die kraamvisite.

12. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier is de oudste ook gewoon naar KDV en oma geweest, maar idd dan later gebracht en eerder opgehaald e.d. Is voor hen wel fijn dat dat gewoon doorgaat...er verandert al zoveel!

13. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Onze dochter gaat normaal gesproken 4 ochtenden per week naar het kdv.
    Als ik verlof heb en als het kindje is geboren wil ik haar toch zeker 2 ochtenden per week heen brengen.
    Ze vind het er zo geweldig, en vraagt bijna elke dag of ze weer heen mag.

14. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Hier gaan de meiden straks wel naar het kdv, we willen het zo gewoon mogelijk houden. De oudsten gaan ook gewoon naar school ;). Daarbij is de kans erg groot dat ik weer veel bloed verlies dus zal mijn herstel ook nodig hebben. De kinderen vinden het heerlijk op het kdv, vooral Meike. Ze gaan wel korter.

15. Djamila

Djamila Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,221
    3
    0
    Bij ons is de oudste toen gewoon naar het kdv gegaan. Maar dan ging ze alleen smorgens en niet de hele dag. Zo bleef ze wel in het ritme van weg gaan en op staan maar kon ze smiddags ook bij ons zijn.

16. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Levi gaat niet naar een kdv maar wel 1 dag naar souders en 2 dag delen naar de psz. Baby wordt geboren in de psz vakantie dus die dagen blijft hij thuis. Wel gaan we hem gewoon 1x in de week naar souders doen ( vinden ze allebei alleen maar leuk ) zodat hij toch in zijn ritme blijft en even gewoon de aandacht voor hem is.

Share This Page